کارنامه اعضای هیات علمی نهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر منتشر شد

کدخبر: 968798

محمدعلی بهمنی، جواد محقق، ناصر فیض، غلامعلی فلاح قهرودی، بهمن ساکی، افشین علاء و سید ابوالقاسم حسینی ژرفا به عنوان اعضای جدید هیات علمی این جشنواره انتخاب شدند

به گزارش «نسیم»، بالاخره بعد از مدت‌ها اعضای هیات علمی نهمین دوره جشنواره شعر فجر با حکم وزیر ارشاد معرفی شدند و رسما کار خودشان را آغاز کردند. در این هیات علمی که سرشناس ترین شاعران ایران در آن حضور دارند، اسماعیل امینی به عنوان دبیر هیات علمی عهده‌دار اجرا و نظارت بر مراحل مختلف تدوین آئین نامه و فعالیت‌های علمی این دوره جشنواره شده است. در متن پیش رو به معرفی اعضای هیات علمی نهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر پرداخته‌ایم.

اسماعیل امینی؛ طنز کسب و کار اوست

اسماعیل امینی از جمله شاعرانی است که هر که سرِ زلفی به شعر امروز گره زده باشد، او را می‌شناسد؛ او در شعر متعهد امروز وزنه‌ای است. امینی الان در کسوت استادیِ ادبیات در دانشگاه مشغول تدریس است؛ هرچند مدت‌ها خودش در پای کلاس شاعری مانند قیصر امین‌پور زانوی تلمذ زمین زده. او که دستی در طنز هم دارد مدت‌هاست که ریاست دفتر شعر طنز حوزه هنری را برعهده دارد و تجربه چندین داوری و دبیری جشنواره شعر و طنز در کارنامه حرفه‌ای او دیده می‌شود. امینی که به علاقه او به طنز برکسی پوشیده نیست کتاب‌های زیادی با محوریت طنز دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به: «لبخند غیرمجاز» نثر طنز، «لبخند سعدی» (پژوهشی درباره طنز در غزل‌های سعدی)، «گزیده شعر طنز» (از روزگار رودکی تا روزگار خودمان)، «طنز در مثنوی معنوی» (خندمین تر افسانه) و «جلسه شعر» (مباحث آموزشی) و... اشاره کرد. او در نهمین دوره جشنواره شعر فجر سکان‌دار دبیری هیات علمی است.

محمدعلی بهمنی ؛ نیمای غزل

متولد 27 فروردین 1321 در اندیمشک؛ با اصالتی تهرانی اما. در غزل، طرحی نو در انداخته و زبانِ نوی نیمایی را در قالب اساطیری غزل در هم آمیخته است. بهمنی اولین شعر خود را زمانی که تنها 9 سال داشت، در مجله روشنفکر منتشر کرد و از آن به بعد، تا امروز آثارش در نشریات بسیاری منتشر شده است.

این استادِ کهنه‌کارِ غزل‌سرا بی‌تردید امروز برجسته‌ترین غزل‌سرای کشور است. در کارنامه‌ یک عمر فعالیت فرهنگی، همکاری با رادیو، مسئولیت چاپخانه دنیای چاپ بندرعباس و مدیریت انتشارات چی‌چی‌کا هم به چشم می‌خورد. او، دبیری و داوری بسیاری از جشنواره‌های شعر در کشور را به عهده داشته است و شاعران بسیاری، از رهگذار حضور در کارگاه‌های او به بلوغ ادبی رسیده‌اند.

بهمنی توانسته است تندیس خورشید مهر را به عنوان برترین غزل‌سرای ایران در سال 1378 دریافت کند. مراسم تجلیل از او، همزمان با ششمین کنگره سراسری شعر و داستان جوان در بندرعباس، در سال 1383 برگزار شد. از محمدعلی بهمنی تاکنون کتاب‌های بسیاری روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفته است که جمله آن‌ها می‌توان به «باغ لال»، «در بیوزنی»، «عامیانه‌ها»، «گیسو»، «کلاه»، «کفتر»، «گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود»، «غزل»، «شاعر شنیدنی است»، «عشق است»، «نیستان»، «کاسۀ آب دیوژن»، «امانم بده»، «این خانه واژه‌های نسوزی دارد» و «من زنده‌ام هنوز و غزل فکر می کنم» اشاره کرد.

جواد محقق؛ پیرزال عرصه فرهنگ

همه‌فن‌ حریفِ عرصه فرهنگ. با تجربیاتی در نویسندگی، شاعری و روزنامه‌نگاری. جواد محقق برای بسیاری از اهل فرهنگ نامی آشناست. متولد همدان؛ معلم ادبیات در آموزش و پرورش. محقق، گرچه تالیفات بسیاری دارد و برای اهل خرد، یک نویسنده محسوب می‌شود، اما او خود را همیشه یک معلم می‌داند. او سال 1366 برای تدریس در مدارس ایرانی خارج از کشور،‌ ابتدا به پاکستان و سپس به ترکیه اعزام شد و بعد از بازگشت به کشور، سردبیری مجلات رشد را به عهده گرفت و در مجلات مختلف این گروه، به مدیریت پرداخت.

از دیگر فعالیت‌های فرهنگی محقق، می‌توان به تأسیس انجمن ادبی میلاد (نخستین انجمن ادبی استانی بعد از انقلاب)، داوری جشنواره‌های گوناگون کتاب و مطبوعات، ویراستاری ده‌ها عنوان کتاب و مجله، مسئولیت صفحات شعر مجلۀ کیهان بچه‌ها، عضویت در شورای شعر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، دبیر علمی بیش از 10 جشنوارۀ ملی در حوزۀ شعر، داستان، کتاب و مطبوعات، عضو هیئت علمی جایزۀ کتاب فصل، عضویت در هیئت مدیره و نایب رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، انجمن قلم ایران و انجمن معلمان انشاء اشاره کرد .

ناصر فیض؛ قند پهلو

بیشتر اورا به عنوان یک طنزپرداز می‌شناسند. هرچند بسیار چهره جدی‌ای دارد ولی روحیه طنز منحصربه فردی دارد که احتمالا این مورد را در برنامه قند پهلو دیده‌اید. اولین تجربه‌های شعری خود را در سال 65 و با چاژ چندین رباعی در مجله اطلاعات هفتگی آغاز کرد. بعدها در سال 1380 اولین کتاب خود را که ترجمه اشعار 40 شاعر ترک بود بوسیله انتشارت مرکز روانه بازار کرد. این شاعر طنزپرداز مدتی عضو شورای عالی شعر و موسیقی صدا و سیما و دفتر شعر حوزه هنری بوده و چندین سال هم تجربه فعالیت‌های مطبوعاتی را در کارنامه خود دارد.

دکتر غلامعلی فلاح قهرودی؛ مردی از دانشگاه

استاد دانشگاه است و کارش آموزش و پژوهش. از سال 1363 به عنوان هیات علمی وارد دانشگاه خوارزمی شد و در سال 1372 که دکترای زبان و ادبیات فارسی را از دانشگاه تهران دریافت کرد و چندین دوره هم رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه خوارزمی بوده. این استاد ادبیات مقالات زیادی نوشته است و تحقیقات بسیاری انجام داده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به: «تحلیل ساختاری داستان‌های کوتاه دفاع مقدس مرکز تحقیقات صدا و سیما»، «فرهنگ دیوان شعری دوره اول تا قرن پنجم رودکی و هم‌عصران»، «محمد(ص) در اشعار شاعران فارسی زبان از رودکی تا کنون»، «گفتگو در شاهنامه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی»، «بازتاب حضور سیاسی بیگانگان در دیوان ملک الشعرای بهار در دانشکده ادبیات»، «تصویر دل در مخزن الاسرار نظامی در دانشکده ادبیات» و «برگزیده متون کهن حماسی در دانشکده ادبیات» اشاره کرد.

بهمن ساکی؛ شاعری از خطه جنوب

از خطه جنوب است؛ خاک خوزستان را خورده. در سال 1390 دکترای زبان و ادبیات فارسی خودش را از دانشگاه شهید چمران اهواز دریافت کرده است. این شاعر خوزستانی تا به حال چندین کتاب نوشته که از مهترین آن‌ها می‌توان به «یک آفتاب این‌طرف‌ها»، «آهوان پیر» ، «تا انتهای خستگی ماه»، «از حنجره کارون» و «شهری در آسمان» اشاره کرد. داوری جشنواره شعر خلیج فارس، شعر خوزستان و شعر ولایی و دبیری جشنواره شعر دفاع مقدس و جایزه ادبی خوزستان از جمله فعالیت‌های اوست در جهان لطیف شعر.

سید احمد نادمی؛ مهندسی که ادبیات کسب و کارش است

مهندسی خوانده است آن هم در رشته مخابرات ولی به طور جد دل در گرو ادبیات و به خصوص شعر دارد. مقالات زیادی به چاپ رسانده که مهترین آن‌ها سه مقاله در دانشنامه رسانه و دین است. سال‌ها در حوزه رادیو برنامه سازی کرده و کتاب «شمشیر باستانی شرق» درباره شعر جنگ سید حسن حسینی از جمله تالیفات مهم اوست. البته او ید طولایی در حوزه داوری و دبیری جشنواره‌های ادبی و بخصوص شعر دارد که از مهمترین آن‌ها می توان به داوری کتاب سال شعر در یک دهه گذشته، داوری جایزه گام اول، داوری شعر دفاع مقدس، عضویت در هیأت علمی شعر پایداری اسلامی و... اشاره کرد.

افشین علاء ؛ سربرآورده از مطبوعات

بیشتر مطبوعاتی است؛ او را میتوان شاعری سربرآورده از عمق مجلات و روزنامه‌ها نامید. اهل شمال است و تحصیل کرده رشته حقوق از دانشگاه تهران. همزمان با تحصیل با مطبوعات هم همکاری می‌کرده و در راه‌اندازی روزنامه «آفتابگردان» که اولین روزنامه کودکان ایران است فعالانه حضور داشته است. علاوه بر قلم زدن در مطبوعات حوزه کودک و نوجوان سردبیری روزنامه گنبد کبود و مجله صدف را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد و سال‌ها در رادیو مشغول تولید برنامه بوده و در برهه‌ای هم عضویت در شورای علی شعر و موسیقی صداو سیما را هم تجربه کرده است. او همچنین عضو هیات مدیره انجمن شاعران ایران است.

سید ابوالقاسم حسینی ژرفا؛ روحانی شاعر

اهل تهران است و ردای طلبگی بر تن دارد. از سال‌های دور علاقه ویژه‌ای به شعر و شاعری داشته و از سال 57 یعنی همان اوایل انقلاب با تخلص «ژرفا» که برای خود برگزید، شاعری را به صورت جدی آغاز کرد. اولین شعری که از او منتشر شد، شعری بود درباره علامه طباطبایی، در صفحه شعر روزنامه جمهوری اسلامی، آن هم در 17 سالگی. از تحصیلات و آثار او می‌توان پی برد که به دو شاخه ادبیات و علوم اسلامی علاقمند است؛ علاقمندی‌ای که خودش هم به آن معترف است. این استاد فقه و حقوق تا به حال بیش از 28 اثر تالیف و ترجمه کرده است که از مهمترین آن‌ها می‌توان «به مبانی هنری قصه‌های قرآن»، «بهشت ارغوان»، «توسعه اقتصادی»، «دانشنامه امیرالمؤمنین علیه السلام جلد ششم»، «در آستان جانان»، «در حریم نور»، «پناه چلچله‌ها»، «چرخ پیر قصه می‌گوید» و... اشاره کرد.اما خودش می‌گوید: « 6، 7 سالی هست که اگر خدا قبول کند زندگی‌ام را وقف ترجمه نسبتا مفصلی از کتاب الغدیر علامه امینی کرده‌ام و امیدوارم خداوند یاری کند تا این اثر را تقدیم جامعه علمی کنم.»

بد نیست بدانید شعر کارتون شهر موش‌ها، (ک مثل کپل) که نوستالوژیک‌ترین شعر کودکانه در دهه 60 شمسی است، سروده این شاعر، یعنی سید ابوالقاسم حسینی ژرفاست.

ارسال نظر: