نشست‌های "مکتب طنز" در حوزه هنری برگزار می‌شود

کدخبر: 911643

داور بخش شعر هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره با اعلام این خبر گفت: در این نشست‌های تخصصی شاعران در کنار یکدیگر به شعرخوانی می‌پردازند و آثار مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد

به گزارش «نسیم»، ناصر فیض دبیر هنری و داور بخش شعر هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره درباره کیفیت آثار رسیده به این جشنواره اظهار کرد: به عنوان مدیر دفتر طنز حوزه هنری، معمول این است که بگویم شعر طنز بسیار پیشرفت کرده و به عنوان دبیر جشنواره نیز باید سخنانی در تایید آثار رسیده بگویم اما متاسفانه شرایط آثار رسیده به جشنواره و شعر طنز کشور آن طور که انتظار می رفت، نیست .

وی تصریح کرد: تصور می شد وجود جلسات ادبی و جشنواره های زیاد و وجود شب شعرها و خواندن آثار به شعر طنز کشور کمک می کند اما عملا چنین اتفاقی نیفتاده و بالعکس به این حوزه آسیب زده است .

فیض با اشاره به این که اگر حوزه داستان را با شعر بررسی کنیم به این نتیجه می رسیم که در حوزه داستان طنز پیشرفت بیشتری داشته است، خاطرنشان کرد: جلسات کمتری در رابطه با داستان وجود دارد و به آن معنا در این زمینه مخاطب عام و شفاهی نداریم و آثار داستان نویسان در فضای جدی تری خلق می شود .

دبیر هنری هشتمین جشنواره طنز سوره افزود: یکی از دلایل هم این است که جوان تر ها یاد گرفته اند متناسب با درخواست برگزار کننده شب شعر و جشنواره های ادبی اثر خلق می کنند و هیچ حرف تازه و تاثیرگذاری در آثار وجود ندارد .

وی گفت: با توجه به پدید آمدن چنین شرایطی و آسیب هایی که متوجه شعر طنز کشور است تصمیم گرفتیم نشست های تخصصی نقد شعر طنز با عنوان "مکتب طنز " برگزار کنیم. این نشست ها با حضور و اجرای رضا ساکی نویسنده، شاعر و منتقد ادبی عرصه طنز برپا خواهد شد. بنا هست در هر جلسه مکتب طنز کارشناسان و چهره های طنز حضور داشته باشند و آثار تازه خوانده شود و به نقد و بررسی گذاشته شود .

فیض با بیان این که نشست تخصصی «مکتب طنز» فردا یکشنبه 12 مرداد در سالن اوستا برگزار خواهد شد ، عنوان کرد: در این نشست های تخصصی شاعران در کنار یکدیگر به شعرخوانی می پردازند و آثار مورد نقد و بررسی قرار می گیرد و حتی اگر به لحاظ محتوایی به آثار جوانان کمکی نکند می تواند ساختارهای نادرست شعری و ظاهر اشعار را اصلاح کند .

شاعر مجموعه شعر "فیض بوک" اظهار داشت: متاسفانه این آفت افتاده است که تا شاعری در جمعی چند نفری می تواند شعری بخواند تصور می کند بی نیاز از همه مقدمات شعری است. من و امثال من که ادعا داریم سالیان سال در زمینه شعر و ادبیات طنز کار کرده ایم هنوز هم باید حتی درباره مبانی طنز یاد بگیریم و مبانی درست تر را پیدا کنیم .

وی هدف دفتر طنز حوزه هنری از برگزاری نشست های نقد شعر و جشنواره طنز سوره را ارتقای سطح آثار، کشف استعدادها و معرفی طنز فاخر عنوان کرد و گفت: شاید شعر برخی شاعران جوان خنده دار باشد اما لزوما طنز نیست و باید به این موضوع توجه داشت در جامعه امروزی شعر به چه دردی می خورد و چه پیامی را به مخاطب منتقل می کند .

ارسال نظر: