تشریح برنامه‌های ارشاد دولت یازدهم برای نمایشگاه کتاب در سال آخر/ رقابت انتخاباتی در نمایشگاه نداریم

کدخبر: 2095616

نشست خبری سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، صبح امروز با حضور سید عباس صالحی، معاون فرهنگی ارشاد در موسسه نمایشگاه های فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، نشست خبری سی امین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، صبح امروز با حضور سید عباس صالحی، معاون فرهنگی ارشاد؛ شهرام نیا، مدیر موسسه نمایشگاه های فرهنگی؛ همایون امیرزاده، سخنگوی نمایشگاه و مدیران بخش های مختلف در موسسه نمایشگاه های فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این برنامه صالحی گفت: نمایشگاه کتاب همیشه مورد توجه بوده است. تقویت وجه بین المللی نمایشگاه برای ما مهم ترین کار بود؛ مهمان ویژه نمایشگاه از افغانستان آغاز و امسال ایتالیا انتخاب شده است.

وی ادامه داد: تقویت حضور ناشران خارجی، امسال شهر مهمان داریم و اینکه نمایشگاه کتاب تهران عنوان بین المللی دارد فقط شعار نباشد. رویکرد دیگر ما در این دوره تقویت بخش نمایشگهای بود؛ همیشه نقد بوده است که نمایشگاه کتاب تهران، فروشگاه است؛ ما به دنبال راهی بودیم که این بخش را تقویت کنیم. معاون فرهنگی وزارت ارشاد تصریح کرد: کمیته علمی و فرهنگی که از سال گذشته فعال بوده اند این مسیر را دنبال و آن را فعال کرده اند، همچنین رویکرد چهارم این بود که اگر چه نمایشگاه در نامش تهران است، اما برای ایران است.تقویت بخش ملی رویکرد بعدی ما بود؛ هر روز به نام یک استان نامگذاری شود. صالحی بیان داشت: اصرار و توسعه نظام حمایتی ارشاد از نمایشگاه کتاب رویکرد بعدی بود که در دو حوزه دنبال شد؛ حوزه اول اینکه حمایت های مالی دولت که از جیب ملت است، به عنوان یارانه و بن کتاب به سمت خرید کتاب حرکت کند و مفسده هایی بود که این بن ها در مسیر خرید کتاب قرار نمی گرفت؛ بن های کاغذی حذف شد چون نمی شد که آنها را رصد کرد. وی در همین زمینه افزود: بن های الکترونیک اسم دار شد؛ بن رایگان حذف شد و این مسئله با تاکید علی جنتی، وزیر سابق ارشاد که چیزی به عنوان بن رایگان نداشته باشیم، انجام شد. معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: اتفاقاتی از این قبیل با این نگاه بود که بن فقط برای خرید کتاب مصرف شود؛ یکی از آیتم های تخلف این است که ناشری بن کتاب را نقد کند و بودند ناشرانی که در سال گذشته به خاطر این تخلف محروم شدند. از سال گذشته بن دانش آموزی آغاز شد و امسال هم این اتفاق را داشتیم؛ چون مکان نمایشگاه به صورت رایگان در اختیار قرار گرفته است؛ از نارشران به جای اجاره، کتاب می گیریم.

شهرام نیا: امسال ایران به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب چین انتخاب شده است

در ادامه این نشست، امیرمسعود شهرام نیا؛ قائم مقام نمایشگاه کتاب گفت: نمایشگاه کتاب سی ام چون دومین تجربه در شهر آفتاب است؛ پیش بینی می کنیم کم نقص تر باشد.مساحتی حدودی 135 هزار مترمربع فضای این دوره و 85 هزار مترمربع سازه های موقت است. وی افزود: 40 نفر از کشور ایتالیا به ایران می آیند و برنامه های زیادی هم دارند؛ موضوع شهر مهمان از سال گذشته کلید خورد و امسال استانبول ترکیه به عنوان شهر مهمان انتخاب شده است. در حوزه شهرها برایمان توسعه زبان فارسی مهم است. شهرام نیا تصریح کرد: امسال ایران به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب چین انتخاب شده و از این کشور مهمانانی به نمایشگاه خواهند آمد و تفاهم نامه این اتفاق را امضا می کنیم.

اسماعیلی‌راد در این نشست گفت : هشت هزار متر فضای سالن‌های موقت افزایش داشته که شش‌هزار متر به بخش دانشگاهی و رسانه‌های دیجیتال تخصیص سافته است .

وی کیفیت سازه‌های نمایشگاه و غرفه‌بندی را بهتر از سال‌های گذشته دانست .

اسماعیلی‌راد: نرم‌افزار اطلاع‌رسانی از اطلاعات خانه کتاب آماده شده است

اسماعیلی‌راد در این نشست گفت : هشت هزار متر فضای سالن‌های موقت افزایش داشته که شش‌هزار متر به بخش دانشگاهی و رسانه‌های دیجیتال تخصیص سافته است .

وی کیفیت سازه‌های نمایشگاه و غرفه‌بندی را بهتر از سال‌های گذشته دانست

اسماعیلی‌راد گفت: نرم‌افزار اطلاع‌رسانی از اطلاعات خانه کتاب آماده شده و در اطلاع‌رسانی‌ها از آن استفاده می‌شود؛ همچنین غرفه‌های اطلاع‌رسانی به بیش از 30غرفه افزایش یافته است .

موسایی: 94 ناشر عربی و 45 ناشر لاتین در بخش بین الملل

داود موسایی مدیر کمیته ناشران خارجی در این نشست گفت: 94 ناشر عربی و 45 ناشر لاتین در این دوره ثبت‌نام کرده‌اند که تعداد عناوین تا عصر دیروز در بخش عربی47234 عنوان و در بخش لاتین 150 هزار و 144 عنوان بوده است. متراژ اختصاص یافته به بخش عربی دو هزار و 85 متر و بخش لاتین دو هزار 333 متر است. همچنین 204 موزع در بخش لاتین و 150 موزع در بخش عربی حضور دارند .

هومان حسن پور مدیر کمیته ناشران داخلی در این نشست گفت: در بخش داخلی 2643 نفر ثبت‌نام کرده‌اند که 1803 غرفه به ناشران در بخش داخلی تخصیص یافته و 226 متقاضی مستقل و 375 نمایندگی نیز حضور خواهند داشت. 240هزار عنوان در بخش داخلی عرضه خواهد شد.

صالحی: فضای انتخاباتی به معنای رقابت انتخاباتی در نمایشگاه نداریم

صالحی رئیس نمایشگاه کتاب در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در دو گفت‌وگوی متفاوت مسئولان نمایشگاه کتاب موضوع میتینگ‌های انتخاباتی را تکذیب و یا بعضا تائید هم کرده بودند و دلیل آن هم عدم ایجاد فرصت برابر برای نامزدها اعلام شده بود، اما به یک‌باره «مصوبه شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه با موضوع انتخابات» از سوی سخنگوی ارشاد در راستای ارائه تمهیدات به نامزدهای دوازدهم دوره انتخابات ریاست جمهوری تشریح شد، این باعث می‌شود به نوعی محیط نمایشگاه به محل جولان دولت و دو نامزد منتسب به آن باشد، اظهار داشت: تاکیدی که در جلسه شورای سیاستگذاری بود و تاکید شخصی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که در فضای نمایشگاه فضایی انتخاباتی به معنای رقابت انتخاباتی نداشته باشیم، بلکه فضای مشارکت در نمایشگاه باشد اما رویه این بود و در دوره‌هایی که نمایشگاه کتاب با انتخابات ریاست جمهوری همراه بوده برخی نامزدها حضور می‌یافتند .

وی ادامه داد: طبیعتا این ورود به محیط نمایشگاه حق شهروندی است اما بحث برگزاری نشست مطرح نیست اما آنچه در مصوبه پیرامون آن آمده است که گاهی خبرنگاران دور نامزدها در راهروها جمع شده و مخل نظم می‌شدند و این مصوبه ناظر بر این بخش است. اینکه اگر نامزدی به نمایشگاه کتاب می‌آید داخل راهروها مصاحبه‌ای صورت نمی‌گیرد تا فضای سالن‌های عمومی تحت تاثیر قرار نگیرد اما احیانا اگر خبرنگاران پیگیر گفتگو با نامزد باشند فضای گفتگو در محیطی دیگر صورت گیرد، از این رو بحث نشست انتخاباتی مدنظر نیست و برگزاری نشست ممنوع است .

صالحی در ادامه گفت: تقاضا دارم از محیط و فضای نشر در نمایشگاه کتاب به منظور همزمانی با انتخابات صیانت کنیم. اگر در حوزه‌های دیگر بنا بر فضای انتخاباتی رقابت داریم که طبیعی هم هست رقابت‌ها را به محیط نمایشگاه نکشانیم و به آینده نشر و فرهنگ مکتوب بیاندیشیم. نمایشگاه کتاب یک پروژه ملی است نه جناحی

فهرستی از کتاب های ممنوع نداشتیم

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا امسال نیز مانند سال گذشته فهرستی از کتاب‌های ممنوع از سوی دادستانی به نمایشگاه ارائه شده است یا خیر گفت: تاکنون فهرستی نداریم، نکته‌ای که من در سالهای قبل گفتم و امسال نیز به آن اشاره می‌کنم این است که مجموعه تیم برگزارکننده نمایشگاه کتاب تهران و وزارت ارشاد متولی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران هستند و هر حضوری باید با هماهنگی این متولی رخ دهد، حضورهای بی‌اطلاع، سرزده و غیرمتوقع را به جدیت پیگیری می‌کنیم که رخ ندهد. ارشاد و صنف به عنوان متولیان نمایشگاه کتاب تهران باید بتوانند از ناشران صیانت کنند.

صالحی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره ممنوعیت 50 ناشر برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران گفت: بخش عمده‌ای از احکام صادر شده برای سال گذشته نمایشگاه کتاب تهران مربوط به توزیع کتاب‌های غیر بود، دوستان ناشر شکایت داشتند که نمایشگاه باید محل حضور ناشر باشد نه توزیع کننده؛ در یک نمایشگاه معتبر کتاب ناشر را باید در غرفه خود آن ناشر پیدا کرد نه در غرفه ناشران دیگر. اما متأسفانه تخلف پخش کتاب غیر به عنوان یکی از آیتم‌های پخش تخلف مطرح شده و دوستان نظارتی ما برخورد می‌کنند و این برخورد منجر به محرومیت می‌شود، اگر تخلفات ناشر در اندازه‌ای باشد که به ابطال مجوز منجر شود به کمیته مربوطه ارجاع داده می‌شود تا در این زمینه تصمیم‌گیری کنند.

امیرمسعود شهرام‌نیا قائم مقام نمایشگاه نیز در پاسخ به این پرسش که سال گذشته قرار بود، فضای مسقف نمایشگاهی افزوده شود. اما امسال شاهد این هستیم که هیچ فضای مسقفی به نمایشگاه افزوده نشده است، گفت: مجموعه شهر آفتاب متعلق به شهرداری تهران است و طی توافقی قرار بود بعد از نمایشگاه کتاب به مجموعه بانک شهر منتقل شود، ظاهراً موانعی این بین بوجود آمده و فرآیند انتقال طولانی شده است. روزهای پایانی سال موضوع انتقال مالکیت شهر آفتاب به بانک شهر قطعی شد. من نیز به مانند شما ابراز ناراحتی می‌کنم، از اینکه به مقدار فضای مسقف در طول سال گذشته افزوده نشده است. اما مسئولان شهرداری گفته‌اند که این فرآیند واگذاری وقفه‌ای در این ساخت ایجاد کرده است. وعده داده‌اند که بلافاصه بعد از پایان نمایشگاه کار ساخت سالن‌ها آغاز شود.

شهرام نیا همچنین در پاسخ به «نسیم آنلاین» درباره بورسیه‌های نمایشگاه کتاب تهران نیز گفت: شورای سیاست‌گذاری این کار را به کارگروهی متشکل از چهره‌های فرهنگی واگذار کرد و در مکاتبه با نمایندگان رایزنی‌های فرهنگی و سازمان‌هایی که فعالیت بین‌المللی دارند، پیشنهادهایی ارائه شد از میان این پیشنهادها به 10 نفر رسیدیم برای ما مهم بود که این افراد در حوزه ترویج نشر ایرانی در بازار جهانی فعال باشند. سعی کردیم هم ناشران و هم مترجمان و هم آژانس‌های ادبی را در نظر بگیریم. در بخش بازار جهانی فضایی برای گفتگو ایجاد کردمی تا ناشران بتوانند با این بورسیه‌ها وارد تعامل شوند.

هومان حسن‌پور مدیرکمیته ناشران داخلی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه چه تمهیداتی اندیشده شده تا از ورود کتابهای قاچاق به نمایشگاه کتاب تهران جلوگیری شود گفت: متأسفانه قاچاق کتاب آفت دردناکی است که به جان نشر افتاده است، ما در دو طیف برای این مسئله پیش بینی کرده‌ایم یکی هیئت نظارت خود کمیته ناشران نمایشگاه و دیگری گروه نظارت و صیانت از نشر کتابها ناشران. تاکنون جلسات هماهنگی صورت گرفته تا بتوانیم این موارد را به خوبی شناسایی کرده و به کمیته انضباطی اطلاع دهیم تا یک ضربه اساسی به موضوع قاچاق کتاب در نمایشگاه وارد کنیم.

.

ارسال نظر: