۲ کتاب از حسین بهزاد و گلعلی بابایی رونمایی شد؛

بابایی: ویژگی عمار بودن شهیدان باید مورد توجه قرار گیرد /قرایی: دانشگاه حق ادبیات دفاع مقدس را ادا نکرده است

کدخبر: 2057191

نویسنده کتاب "سالار تیپ عمار" گفت: در این نوع آثار باید به ظرفیت انقلاب اسلامی برای پرورش افرادی مانند شهید خندان توجه شود، چرا که عمار بودن این افراد از جمله ویژگی‌هایی است که باید به آن توجه شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، مراسم رونمایی از کتاب "به روایت همت" نوشته حسین بهزاد و "سالار تیپ عمار" نوشته گلعلی بابایی با حضور حجت الاسلام و المسلمین شیرازی، نماینده مقام معظم رهبری در سپاه قدس؛سردار کاظمینی، فرمانده لشکر محمد رسول‌الله و جمعی از معاونان این لشکر در مرکز پاتوق کتاب برگزار شد .

مهدی همت، فرزند شهید ابراهیم همت به عنوان اولین سخنران این مراسم در طول سال هایی که «به روایت همت» نوشته شد به زحمتی که حسین بهزاد برای آن کشیده بود، پی نبردیم، گفت: در حالی که پیاده کردن این سخنرانی‌ها و جلسات برگزار شده در طول جنگ در تاریخ ماندگار خواهد شد و آیندگان از آن قدردانی خواهند کرد .

وی ادامه داد: نحوه فرماندهی شهید همت یکی از ویژگی های این اثر به شمار می رود؛ چرا که نحوه رفتار این شهید با بسیجی ها به صورت پدرانه است ولی با واحد اطلاعات به گونه دیگری رفتار می کرد.

فرزند شهید همت خاطر نشان کرد: بعد از اینکه این کتاب به چاپ رسید، 500 نسخه از آن را خریدم و به دوستانم دادم.

در ادامه شیبانی از همرزمان شهید همت با ذکر خاطره ای از این شهید گفت: 12 نفر به فرماندهی شهید همت در جزیره خط را در دست داشتند و از نقاط مختلف اقدام به شلیک به سمت دشمن می کردند تا دشمن احساس کند که نیرو در خط زیاد است و به دستور شهید تنها شب ها به خط دشمن حمله می کردند تا آرایش دشمن را از بین ببرند و این روند تا زمانی که خط را به نیروهای دیگر تحویل می دادند، ادامه داشت.

وی افزود: زمانی که خط را به نیروهای تازه نفس تحویل دادیم در مسیر بازگشت به عقب دو شهید را دیدیم که یکی از آنها شهید همت بود؛ وی به ولایت و دستورات امام احترام ویژه ای داشت.

گلعلی بابایی، نویسنده کتاب «سالار تیپ عمار» در ادامه مراسم با بیان اینکه ایده نگارش «به روایت همت» به سال 75 و زمانی که تعدادی از نوارهای سخنرانی شهید همت را یافتیم، شکل گرفت؛ گفت: در وهله اول قرار بود که سخنرانی ها را در قالب یک کتاب 100 صفحه‌ای تدوین کنیم اما حسین بهزاد توانست با وسواس این مجموعه را به اتمام برساند. این اثر مجموعه‌ای از مطالب آموزنده است که تاریخ مصرف ندارد .

وی افزود: کار اصلی کتاب «سالار تیپ عمار» اینگونه بود که طبق فرموده رهبری، زندگی فرماندهان سپاه محمد رسول الله(ص) از مجموعه بیست و هفت استخراج و برای سهولت در مطالعه، نوشته شود .

نویسنده کتاب «سالار تیپ عمار» با بیان اینکه در این اثر تلاش شد تا ویژگی مردمی بودن شهید خندان طبق خاطرات و منابع آرشیوی موجود جمع آوری شود، تصریح کرد: این شهید قبل از شروع جنگ عضو فعال جهاد سازندگی بود و بعد از آن به کسوت سپاه درآمد و در قالب یادداشت وقایع آن روزها را نوشته بود که این مطالب در کتاب هم آمده است .

بابایی اظهار داشت: در این نوع آثار باید به ظرفیت انقلاب اسلامی برای پرورش چنین افرادی توجه شود، چرا که عمار بودن این افراد از جمله ویژگی‌هایی است که باید به آن توجه شود. در تابستان سال 62، زمانی که بحث جانشینی امام مطرح می‌شود، شهید خندان در آن موج تبلیغاتی و در آن فضا بصیرت خود را نشان داد . نامه‌ای به همراه یک عکس از رهبر معظم انقلاب و احمد بیابانی به دست او می‌رسد. او عکس را بر دیده می‌گذارد و به اطرافیان می‌گوید که این سید بزرگوار در آینده رهبری نظام را برعهده می‌گیرد؛ شاید من آن زمان نباشم ولی شما هستید و این را می‌بینید .

وی با تاکید بر اینکه در این دو اثر از مستندات استفاده شده، گفت: مقام شهیدان بالاست و آنها معرف خود هستند و با امثال ما این مقام بالاتر نمی‌رود. در این دو کتاب از مطالب شایبه‌دار استفاده نشده است .

در ادامه مهدی قرایی، شاعر و پژوهشگر با بیان اینکه سرگذشت نامه سبک ویژه این دو نویسنده است.، گفت: سرگذشت نامه‌هایی که بابایی می‌نویسد، با زلالی تام و تمام است و نثری شهیدانه دارد. بابایی لباس شهیدانه بر تن واژگان کرده و این متأثر از زندگی شهیدانه اوست .

وی به ویژگی و سبک بابایی اشاره کرد و ادامه داد: مطالبی که او در پاورقی‌ها می‌آورد، گاه بیشتر از متن است و این نشانه صداقت او در بیان مطالب است .

قرایی از بیگانه بودن فضای دانشگاه‌ها با ادبیات دفاع مقدس انتقاد کرد و افزود: هرچند این امر با راه‌اندازی رشته ادبیات پایداری در دوره کارشناسی ارشد در برخی از دانشگاه‌ها کم کم در حال از بین رفتن است، اما هنوز دانشگاه‌ها برای انتخاب موضوع پایان نامه‌ها با محوریت دفاع مقدس همکاری نمی‌کنند و مانع می‌شوند. دانشگاه حق ادبیات دفاع مقدس را ادا نکرده است. این در حالی است که اگر به نویسندگانی مانند بابایی و حسین بهزاد ضریب داده شود، جلوی تحریف ادبیات دفاع مقدس گرفته خواهد شد. به فضاهای ضد استکباری که ذیل انقلاب، امام و رهبر انقلاب تبیین شده بی‌مهری می‌شود .

گفتنی است، در پایان این مراسم با حضور سردار کاظمینی، حجت‌الاسلام و المسلمین شیرازی و مرتضی سرهنگی از تلاش‌های گلعلی بابایی و حسین بهزاد تجلیل شد .

ارسال نظر: