مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نشست خبری:

ناشران جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ، فعال ترین در سال گذشته/ خانه کتاب یکی از گره های ترویج کتاب است

کدخبر: 2026526

نیلی در نشست خبری اظهار کرد: فعال ترین ناشران سال گذشته ناشران مربوط به جبهه انقلاب بوده است، البته ما هنوز خیلی راه نرفته داریم و مخاطب شناسی داشته باشند، علی رغم چیزی که دیگران می گویند، این جبهه کم کار شده اند اما این طور نیست، سه کتاب پرفروش سال گذشته برای جبهه انقلاب بوده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی نسیم آنلاین ، نشست خبری میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی عصر امروز در محل این مجمع با موضوع بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

نیلی در ابتدای این نشست، با اشاره به فعالیت های مجمع در سال گذشته گفت: بخش مهمی از برنامه ها ناظر به عملکرد خود ناشران است، زحماتی که در فضاهای تولید، توزیع و ... انجام می دهند، خوشبختانه سال قبل ناشران جبهه های انقلاب بهتر از سال های قبل هم به لحاظ تولید محتوای فاخر و هم بازاری بودند عمل کردند.

وی افزود: فعال ترین ناشران سال گذشته ناشران مربوط به جبهه انقلاب بوده است، البته ما هنوز خیلی راه نرفته داریم و مخاطب شناسی داشته باشند، علی رغم چیزی که دیگران می گویند، این جبهه کم کار شده اند اما این طور نیست، سه کتاب پرفروش سال گذشته برای جبهه انقلاب بوده است.

نیلی ادامه داد: ناشران مومن و انقلابی اهتمام ویژه ای به استفاده از کاغذ ایرانی داشتند ، حتی با پذیرش کاستی های کاغذ ایرانی، از آن استفاده کردند که در تولید ملی و اقتصاد مقاومتی می تواند نقش داشتخ باشد.

وی گفت: در عرصه بین الملل هم توانستیم کارهای خوبی انجام دهیم و کتاب های جبهه انقلاب را در عرصه بین الملل معرفی کنند.، جوایز متعددی کسب کردند .

مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی افزود: در حوزه ستاد هم کارهایی انجام گرفته است، در بخش توزیع ، شرکت ترنج، ٤ فروشگاه را به شبکه فروشگاهی ترنجستان اضافه کرد، ٣٠ درصد افزایش فروش را داشتیم.

نیلی با اشاره به فعالیت های مرکز رسانه ای شیرازه گفت: مسابقه کتاب و زندگی، توسط این مرکز به خوبی انجام شد و کتاب ها فروش زیادی داشت، اگر جریان روشنفکری همچنین اعدادی داشت حتما گوش فلک کر شده بود.

وی گفت: حدود ٧ اینفوگرافی راهنمای مطالعه را تولید کردیم که در سالن یاس نمایشگاه رونمایی میشود، جلد دوم کتاب خواندنی ها هم در نمایشگاه رونمایی می شود.

نیلی افزود: در حوزه نرم افزاری، نرم افزار خط خوان رکورد ٢٠ هزار عضو را شکست، نشست های هم اندیشی با ناشران برای برگزاری نمایشگاه مطلوب، حوزه کتاب های روان شناسی، برگزاری کارگاه های آموزشی با ناشران، تبلیغ کتاب در صداوسیما با استفاده از تیزرها از جمله فعالیت های مجمع در سال گذشته است.

وی گفت: تمام این کارها با وجود مشکلاتی که در حوزه فرهنگ است انجام شده، و ان شا الله که موثر باشد .

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در خصوص استفاده از کاغذ ایرانی گفت: جلساتی را با مدیران کارخانه ها داشتیم، سال گذشته هم مجمع ناشران و هم تعاونی ناشران قم با هماهنگی با کارخانه کاغذ پارس داشتیم، باعث شد تا ناشران کتاب هایشان را با کاغذ داخلی چاپ کنند.

نیلی گفت: سال گذشته طرحی را به عنوان دعوت داشتیم، پارسال ١١٤ ناشر بود امسال ١١٠ ناشر هستند که با تخفیف ٢٥ درصدی امسال ارائه می شود، هم کمک به ناشر است هم به مخاطب برای خرید کمک می کند، بالای ٩٥ درصد این ناشران عضو مجمع هستند، سال گذشته برآورد خرید، ٣٠٠ میلیون بود و پیش بینی می کنیم امسال این خرید دو برابر شود .

وی به بحث تولید تیزر در مجمع گفت: تولید تیزر باید با هزینه خود ناشر انجام شود، طبعا هر کتابی نمی تواند انتخاب شود، صداوسیما کمک کننده است اما همیشه در تبلیغ و یا پرفروش شدن یک کتاب تاثیری نداشتند.

نیلی با اشاره به فعالیت های مجمع در نمایشگاه کتاب گفت: اولا ما کما فی السابق معتقدیم نمایشگاه کتاب با وضعیت کنونی که یک فروشگاه بزرگ و غیر هدایت کننده است، عارضه است، ما راه حل تقویت نشر را بزرگ تر شدن متراژ نمی دانیم؛ تقویت نشر عبارت است از توسعه ویترین و آماده کردن بسته های لازم که به نظر می رسد ارشاد هنوز کار جدی در این زمینه انجام نداده است.

وی افزود: که ٧٠ درصد شهر های ما کتابفروشی ندارند، وزارت ارشاد باید یارانه را در این زمینه اختصاص دهد، کتابگردی معاونت فرهنگی کار خوبی است.

نیلی ادامه داد: جابه جایی نمایشگاه امسال اتفاق مهمی است، اگر چه که تشکل ها تمایلی به این موضوع نداشتند، اما تمکین کردند و سعی کردند کار درست انجام شود، مهم تر از جابه جایی مکان نمایشگاه، تغییرات در نرم افزار نمایشگاه است، ما ٤ سال است که راجع به نمایشگاه مطلوب صحبت می کنیم اما هنوز این اتفاق نی افتاده است.

وی تاکید کرد: فضای مصلی فضای خوبی برای نمایشگاه داشت، امیدواریم شهرافتاب هم همین طور باشد، شرایط انتقال شرایط ویژه ای بود امسال مقداری ریسک به ناشران تحمیل شده اما با همکاری رسانه ها و ناشران این ریسک را می توان پشت سر گذاشت.

نیلی گفت: ماجرای این جابه جایی که شاید بشود مقایسه ای با جابه جایی سال ٨٦ که نمایشگاه به مصلی انتقال یافت و فشارهای روانی زیادی وارد شد و تیتر روزنامه ها برعلیه دولت بود، اما این بار این اتفاق نی افتاد، و منتقدین هم با دولت همراه شدند، با توجه به فشاری که به ناشران

در خصوص این جابه جایی می آید از ارشاد درخواست مان این است که کمک کنند و تا ناشران پولی بابت اجاره غرفه ها ندهند.

وی با اشاره به سالن یاس در نمایشگاه کتاب گفت: سالن یاس یک رصدخانه برای نشر کشور است و یک فضای خوب برای نخبه ها و مخاطبان خاص کتاب است تا با فضای نشر کشور در یک محیط ارام آشنا شوند، چیدمان موضوعی یکی از کارهای بسیار مهم این سالن است که کارشناسان هم در این سالن حضور دارند، بسته های پیشنهادی مجمع را معرفی می کنند.

نیلی گفت: بیش از 30 نشست خواهیم داشت، حدود ١٤ گروه ترویجی غرفه دارند، بیش از ٢ هزار عنوان کتاب پیشنهادی مجمع به نمایش گذاشته می شود، ٥٠ پوستر کتاب برای معرفی داریم.

وی گفت: یک برنامه نرم افزاری در نمایشگاه رونمایی می کنیم، به نام "پینش" که یک راهنما برای مخاطبان در نمایشگاه است، این نرم افزار کار کمیته اطلاع رسانی نمایشگاه است.

وی با اشاره به اطلاع رسانی کتاب در کشور گفت: خانه کتاب وظیفه ثبت و اطلاع رسانی در زمینه کتاب را دارا است، اما این مجموعه یکی از گره های ترویج کتاب در کشور است، با این وضعیت ثبت اطلاعات و نامطمئن بودن آمارها نمی توان اطلاع رسانی در حوزه کتاب را انجام داد.

وی افزود: محرمانگی در حوزه کتاب معنا ندارد و باید این گره ها را باز کرد، با عدم بهره روی و نبدیل شدن به عنوان رقیب برای بخش خصوصی در سال های اخیر نمی توان تحولی در کتابخوانی رقم زد، یکی از مطالبات جدی مجمع این است، خانه کتاب در ٢ سال اخیر انحصارطلبی هم در سایت و هم در مدل رفتار مدیران داشته است.

نیلی گفت: ارشاد نوکر ناشران است، خانه کتاب که جز اقمار ارشاد است معنی ندارد تبختر داشته باشد، باید پردازش اطلاعات و انحصارطلبی و شائبه های نادرست اقتصادی که وجود دارد، وضعش نسبت به قبل بدتر شده است.

نیلی به مهمان ویژه نمایشگاه اشاره کرد و گفت: روسیه کشور کتابخوان ها است ولی به دلیل نامانوس بودن خط و زبان ما با آنها باعث شده تا فاصله ای ایجاد شود اما فرصت خوبی برای استفاده خواهیم داشت.

ارسال نظر: