بزرگداشت عباسعلی براتی‌پور در سازمان اوج:

زائری: براتی‌پور معلم عرصه شعر کشور به شمار می‌رود/ اسماعیلی: براتی‌پور هم تراز شاعرانی چون مرحوم طاهره صفارزاده است

کدخبر: 2016796

حجت‌الاسلام زائری گفت: باید محافل تجلیل از شاعران به ایستگاه استاد براتی‌پور می‌رسید؛ چرا که ایشان حق پدری برای شاعران معاصر دارند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، مراسم شب شعر به مناسبت نکوداشت عباسعلی براتی پور، شاعر پیشکسوت کشورمان امروز با حضور یاور همدانی، رضا اسماعیلی، علیرضا قزوه، حجت السلام زائری و حسین قرایی دبیر محفل شب شاعر در سازمان فرهنگی رسانه ای برگزار شد

در این مراسم یاور همدانی برگزاری چنین محفل های ادبی را مهم برشمرد و گفت: اساتید شاعر و شعر در کشور ما صاحب حق در اثر گذاری فرهنگ هستند.

زائری: براتی‌پور معلم عرصه شعر کشور به شمار می‌رود

حجت الاسلام زائری در ادامه استاد براتی پور را معلمی در عرصه شعر دانست و اظهار کرد: این محفل باید به طور قطع به ایستگاه تجلیل از استاد براتی پور می رسید چرا که ایشان حق پدری برای شاعران معاصر دارند.

وی با تقدیر از حضور استاد براتی پور در بسیاری از محافل ادبی و شعر گفت: در احادیث هم این مهم اشاره شده و همراهی سالیان سال استاد براتی پور در محافل و حلقه های شعر موجب شور و نشاط و اثرگذاری این محافل ادبی و توسعه روابط اجتماعی ادبا و شعرا شدند.

اسماعیلی: شاعران با استفاده از تلفیق سنت و مدرنیته باعث تجدیدحیات قالب‌های ادبی شدند

رضا اسماعیلی به عنوان سخنران بعدی این مراسم گفت: انقلاب اسلامی و شعر انقلاب با یک رنسانس مواجه شد همانطور که در سایر امور تحول ایجاد کرد؛ البته موضوع بازگشت در شعر انقلاب مطرح نیست.

وی خاطر نشان کرد: شاعران انقلاب اسلامی به سنت توجه داشتند و در طول چهار دهه گذشته انقلاب شاعران با استفاده از ظرفیت های شعر نیمایی و تلفیق سنت و مدرنیته باعث تجدید حیات قالب های ادبی شدند.

این شاعر انقلابی کشورمان در پاسخ به تهمتی که به شعر انقلاب اسلامی روا داشتند، گفت: بازگشت ادبی به شعر انقلاب ظلم است و نشانه های شعر انقلاب اسلامی رسیدن به جایگاه مطلوبی در عرصه معاصر است.

اسماعیلی که براتی را هم وزن شاعرانی چون مرحوم طاهره صفارزاده دانست و افزود: آغاز شعر انقلابی بر مبنای استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و از 15 خرداد 1342 قابل توجه است و اکثر شاعران انقلاب اسلامی در مکتب انقلاب به بالندگی رسیدند.

وی تاکید کرد: شجره طیبه شعر انقلاب اسلامی در رقابت گروهی به ثمر نشست و برخی چون استاد سبزواری نیز سبک خاص خود را دارند.

پارسی‌نژاد: براتی‌پور در اشعارش موارد مهم تاریخ معاصر و مسایل جامعه را به تصویر می‌کشد

در ادامه کامران پارسی نژاد، نویسنده و منتقد ادبی نیز دلسوزی و صمیمیت استاد براتی پور را ویژگی بارز وی برشمرد و گفت: تخصص من ادبیات داستانی است اما برگزاری این محفل را مغتنم می دانم و امیدوارم این مسیر در سایر رشته های هنری و ادبی نیز ادامه یابد.

وی گفت: شخصیت شاعر معمولا همچون نویسنده که ردپای خود را برجای می گذارد نیز به نحوی ملموس تر است و شاعران کاملا باورهای خود را در اشعارشان بروز می دهند و احساس درونی شان را نشان داده و با قلم جاری می کنند.

پارسی نژاد همچنین گفت: استاد براتی پور شامل تمامی دغدغه های ایشان است و تمام اساتید شاعر کشورمان در اشعار خود بیانی دارند که مخاطب با آن واژگان ارتباط خوبی برقرار می کنند و چه بسا هنجار شکنی ها در عرصه شعر دلنگرانی های شاعران را نشان می دهد و شاعر در اثر خود به واقع خودش است.

این منتقد ادبی کشورمان گفت: هر چه شعر و شاعری به روزتر باشد آنها به رسالت خود بهتر عمل کردند و استاد براتی پور در اشعار خود به عینه موارد مهم تاریخ معاصر و مسایل جامعه را به تصویر می کشند.

همچنین نوه استاد براتی پور نیز با بیان مطالبی ضمن تقدیر از پدربزرگ خود گفت: برای من بسیار سخت است که با واژه ها شخصیت نازنین و مهربان پدربزرگم را بیان کنم .

وی در پایان با بیان ابیاتی خاطر نشان کرد: نگاهش پرواز پروانه ها را لطیف می کند ... و لحن شعرهایش ریتم باران را ملایم ... مردی که شانه هایش طعنه می زند به کوه و دستانش به 10 ریشه پرتقالی می رسد که حتی عصایش را به شکوفه می نشاند.

رسولی: باید به زندگینامه شاعران در زمان حیات‌شان اهتمام ویژه داشته باشیم

همچنین در این مراسم رسولی نویسنده کشورمان نیز عنوان کرد: زندگی نامه شاعران را در زمان حیات به ویژه در حوزه شاعران انقلاب باید اهتمام جدی داشته باشیم به ویژه که استاد براتی پور از نیروهای نظامی کشور در زمان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس بودند و در عرصه فرهنگ نیز سالها در محضر رهبر انقلاب و جلسات شعر در حضور رهبری مسئولیت این جلسات را بر عهده داشتند و از آغاز انقلاب نیز آموزش و تربیت شعرای انقلابی را بر عهده داشتند.

وی با بیان خاطره ای از همسفری با استاد براتی پور گفت: در راستای توسعه شعر انقلابی به سوریه و لبنان سفر کردیم و از تمام هنرمندان کمک می گرفتیم و در یک سفر به سمت دمشق که از مرز لبنان عبور کردیم، شب هنگام که به بیروت رسیدیم و کمی دچار مشکل راه و آدرس یابی شدیم یکی از شاعران همسفر ما خسته شده بود اما استاد همچون همیشه خوش اخلاق، خوش خنده و صبور بود.

شرفشاهی: استاد براتی‌پور باعث قدرت گرفتن شعر انقلاب شد

در ادامه کامران شرفشاهی با اشاره به جایگاه و آثار فاخر استاد براتی پور گفت: در جلسات شعری حوزه به نحوی بی رحمانه به نقد شاعران جوان می تاختند و استاد علی معلم دامغانی گفتند که اگر این جوانان تاب این برخوردها را داشته باشند شعر انقلاب به ثمر می نشیند و با مدیریت استاد براتی پور سامان و قدرت گرفت.

وی به مقوله شعرهای منتشر نشده شاعران پرداخت و تصریح کرد: نهادها لازم است شرایطی فراهم کنند که آثار منتشر نشده شاعران پیشکسوت فراهم شود چه بسا این خطری است که جامعه ادبی ما را تهدید می کند و امیدوارم طرح این مسأله موجب توجه به نشر آثار شاعران بزرگ کشور در تمام عرصه ها شود.

ارسال نظر: