مجید غلامی جلیسه:

۹۰۰ میلیون تومان برای بودجه طرح "عیدانه کتاب" اختصاص دادیم

کدخبر: 2015099

مدیرعامل موسسه خانه کتاب گفت: طرح "عیدانه کتاب" در مدت زمان ۳۰ روز از ۱۵ اسفند ۹۴ تا ۱۵ فروردین ۹۵ و با بودجه ای معادل ۹۰۰ میلیون تومان اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، نشست خبری طرح "عیدانه کتاب" پیش از ظهر امروز با حضور "مجید غلامی جلیسه" مدیرعامل موسسه خانه کتاب در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد.

مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب در این نشست خبری در سخنانی، گفت: یکی از اقدامات بسیار خوب و بی سابقه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری سوق دادن بخشی از یارانه های مصرف کننده ها در حوزه کتاب به سمت کتاب فروشی ها است.

وی افزود: متاسفانه تا امروز کتاب فروشی های کشور در این حوزه که اختصاص یافتن بخشی از یارانه های مصرف کنندگان بوده بی بهره بوده و از کمترین حمایتی بی بهره بوده است.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب ادامه داد: نخستین مرحله اختصاص یارانه مصرف کننده به کتاب فروشی ها در سال جاری و در قالب طرح "کتاب فروشی به وسعت ایران" رخ داد. بر این اساس در این مرحله 103 کتاب فروشی عضو این طرح شدند که در نهایت 15 هزار نفر از این یارانه استفاده کردند.

غلامی جلیسه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کتاب فروشی ها خیلی خوب از این طرح استقبال کردند خانه کتاب تصمیم گرفت تا این طرح را به بهانه های گوناگون و در طول سال به دفعات متعدد برگزار کند. بر این اساس پس از مشورت با آقای صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد مقرر شد تا به مناسبت فرارسیدن عید نوروز نیز این طرح را اجرا کنیم.

وی اضافه کرد: اینگونه شد که طرح "عیدانه کتاب" با شعار "امسال عیدی دهیم" برنامه ریزی شد و برای عید نوروز امسال اجرا خواهد شد. بر این اساس ثبت نام حضور در این طرح از تاریخ 22 بهمن ماه آغاز شده است.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب پیرامون نحوه عضویت در این طرح گفت: تمامی مردم کشور می توانند با مراجعه به کتاب فروشی های سراسر کشور با خرید یک میلیون ریال کتاب از 20 درصد تخفیف برخوردار شوند.

غلامی جلیسه افزود: البته اگر مردم می خواهند تا از این تخفیف برای خریداری کتاب ها برخوردار شوند باید کارت ملی خود را در زمان خرید کتاب به فروشنده نشان بدهند. بر این اساس مبلغی در حدود یک میلیارد تومان برای اجرای این طرح درنظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: از این مبلغ یک میلیارد تومان چیزی در حدود 900 میلیون تومان برای طرح عیدانه کتاب درنظر گرفته شده است. البته اگر شاهد افزایش استقبال مخاطبان از این طرح باشیم قطعا میزان بودجه ای که درنظر گرفته ایم بیشتر هم خواهد شد.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب خاطرنشان کرد: اگر بخواهم به تفاوت طرح "کتابفروشی به وسعت ایران" و طرح "عیدانه کتاب" اشاره کنم باید بیان کنم که طرح "کتابفروشی به وسعت ایران" در مدت زمان یک هفته اجرا شد ولی طرح "عیدانه کتاب" در مدت زمان 30 روز از 15 اسفند 94 تا 15 فروردین 95 اجرا می شود.

غلامی جلیسه اضافه کرد: در خصوص اطلاع رسانی این طرح نیز یک سامانه آنلاینی را تدارک دیدم که تمامی مردم خصوصا خبرنگاران و اصحاب رسانه تمامی وقایع پیرامون این طرح را می توانند در آن پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: تا امروز 180 کتابفروشی برای عضویت در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند. بر این اساس پیش‌بینی می کنیم که این رقم به 300 کتابفروشی افزایش پیدا کند. همچنین این طرح از ضریب امنیتی بالایی برخوردار است و راهکارها و ورش های مناسبی برای نظارت هرچه دقیق‌تر بر اجرای این طرح طراحی شده است.

مجتبی تبریزنیا معاون فناوری و اطلاع رسانی خانه کتاب نیز در این نشست خبری در سخنانی، گفت: برگزاری طرح "کتابفروشی به وسعت ایران" تجربه بسیار خوبی برای ما به همراه داشت. از این روی خانه کتاب تمام تلاش خود را انجام داده تا نقاط ضعف آن به طرح "عیدانه کتاب" راه پیدا نکند.

وی افزود: اهداف ما از برگزاری و اجرای طرح "عیدانه کتاب" توجه و رونق سنت عیدی دادن و در راستای آن کتاب عیدی دادن است. همچنین تمرکز زدایی از تهران در مساله اختصاص یارانه‌های مربوط به کتاب از دیگر اهداف ما است.

معاون فناوری و اطلاع رسانی خانه کتاب تصریح کرد: ما برای تشویق و ترغیب کتاب فروشی ها برای عضویت در طرح "عیدانه کتاب" برنامه هایی را هم تدارک دیده ایم. بر این اساس تا امروز استان های تهران، اصفهان، خوزستان و خراسان رضوی بیشترین میزان عضویت کتاب فروشی ها در این طرح را از آن خود کرده اند.

ارسال نظر: