نشست خبری پانزدهمین دوره جشنواره غنی‌پور؛

ناصری: مرام‌نامه جشنواره انتخاب کتاب سال مکتوب شده است/ کتاب "یادداشت‌های یک نویسنده" درباره امیرحسین فردی منتشر می‌شود

کدخبر: 2011521

دبیر پانزدهمین دوره جشنواره انتخاب کتاب سال حبیب گفت: مرام‌نامه جشنواره در گذشته نانوشته بود که همه داوران آن را رعایت می‌کردند، ولی تصمیم گرفته شود که این مرام‌نامه به صورت مکتوب درآید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، نشست خبری پانزدهمین دوره جشنواره انتخاب کتاب سال حبیب امروز با حضور محمد ناصری، ناصر نادری، ابراهیم زاهدی مطلق در دفتر انتشارات کمک آموزشی برگزار شد.

ناصری در ابتدای نشست با بیان اینکه روال کاری جشنواره تنها خرید کتاب نیست، نه فراخوان کتاب ها گفت: احتمال اینکه در سال آینده برای برگزاری جشنواره علاوه بر خرید کتاب، فراخوان کتاب هم داشته باشیم، وجود دارد.

وی با بیان اینکه اختتامیه جشنواره 17 اسفند ماه در مسجد جوادالائمه برگزار خواهد شد، ادامه داد: امسال در بخش کودک 500 کتاب وجود دارد که بعد از غربالگری 152 اثر انتخاب و 15 کتاب به مرحله دوم رسیدند که مجموعه سه جلدی «کوتی کوتی»، «دختر کوچولو فرمانده سبیلو»، «وای نه» و «پریزادان درخت سیب» به عنوان نامزدهای این بخش انتخاب شدند.

دبیر پانزدهمین دوره جشنواره انتخاب کتاب سال حبیب افزود: در بخش نوجوان هزار و 270 کتاب تهیه شد که پس از غربالگری اولیه 51 اثر انتخاب و تنها 11 کتاب به مرحله دوم راه یافت که «دیوانه وار»، «بچه های کشتی رافائل» و «یایقوش» به عنوان نامزدهای این بخش انتخاب شدند؛ همچنین 98 اثر به بخش انقلاب و دفاع مقدس رسزید که بعد از غربالگری اولیه 60 کتاب انتخاب و در نهایت نیز 21 کتاب به مرحله دوم رسید و «خط تماس»، «خنده زار»، «هزار و یک جشن» و «زنبق های عاشق» از میان آنها به عنوان نامزدهای این بخش انتخاب شدند.

ناصری به بخش رمان آزاد اشاره کرد و گفت: در این بخش در کل هزار و 830 کتاب تهیه که پس از غربالگری اولیه 137 اثر انتخاب و 35 کتاب به مرحله دوم راه یافت که «آلما»، «انجمن نکبت زده ها»، «پنجشنبه فیروزه ای» و «دزده کشی» به عنوان نامزدها انتخاب شدند.

وی درباره مرام نامه جشنواره افزود: مرام نامه جشنواره حبیب مرام نامه نانوشته ای بود که همه داوران جشنواره در طول سال های برگزاری به آن توجه داشته اند و از آنجایی که در این مدت تمام داوران جشنواره از اعضای شورا نویسندگان مسجد جوادالائمه بودند تا الان این مرام نامه مکتوب نشده بود، ولی چون اعضای این شورا در دهه پنجم و ششم زندگی خود هستند، تصمیم گرفته شد که این مرام نامه به صورت مکتوب در آید تا در آینده داوران این جشنواره بدانند که جشنواره حبیب طبق چه روالی برگزار شده است.

دبیر پانزدهمین دوره جشنواره انتخاب کتاب سال حبیب اظهار داشت: یادداشت ها، دستنوشته ها و گفتگوهای امیرحسین فردی به عنوان بنیانگذار شورای نویسندگی مسجد جوادالائمه به عنوان مرام نامه جشنواره به صورت مکتوب در آوردیم.

ناصری تصریح کرد: شورای نویسندگان مسجد جوادلائمه همیشه مواضعی را داشته است که از جمله آن می توان به این موارد اشاره کرد: هیچگاه آثار منتخب شده جشنواره آثار مغایر با مضامین اخلاقی شهید غنی پور نبوده است، جشنواره همیشه به نام این شهید برگزار شده و اعضای شورای نویسندگان هم به هیچ نهاد و سازمان وابستگی فکری ندارند، کیفیت ادبی آثار دارای اهمیت بالایی است. به عبارت دیگر وجه تمایز جشنواره غنی پور با سایر جشنواره های ادبی توجه به مضامین و محتوای آثار است.

وی با بیان اینکه این جشنواره هیچ وجه مالی و مادی ندارد، ادامه داد: البته این مهم منافاتی با حمایت مالی نهادها و دستگاه های دولتی از برگزیدگان این جشنواره ندارد و امسال نیز مانند سال گذشته بنیاد شعر و ادبیات داستان ایرانیان اعلام کرد که به نویسندگان برگزیده 2 میلیون تومان و به نویسندگان تقدیر شده یک میلیون تومان اهدا خواهد کرد.

دبیر پانزدهمین دوره جشنواره انتخاب کتاب سال حبیب گفت: دوازدهمین کتاب حبیب نیز مراحل چاپ را پشت سر می گذراند و در مراسم اختتامیه رونمایی خواهد شد. این کتاب توسط محمد شجاعی و محمدعلی قربانی آماده است.

ناصری گفت: کتابی که گلعلی بابایی درباره شهید غنی پور نوشته از لحاظ مستندات بسیار قابل اعتنا است ولیبه دلیل برخی مشکلات این کتاب در زمان مقرر رونمایی نشد و قرار است در آینده این مهم محقق شود، همچنین کتابی درباره امیرحسین فردی در 10 جلد در حال تهیه است.

در ادامه ناصر نادری درباره کتاب امیرحسین فردی گفت: این کتاب شامل تمامی یادداشت های فردی است که در شورایی این یادداشت ها را دسته بندی کردیم و قرار است این کتاب با نام یادداشت های یک نویسنده از سوی نشر مدرسه منتشر شود.

ابراهیم زاهدی مطلق تصریح کرد: امسال اختتامیه را به دلیل انتخابات از 11 اسفند به 17 اسفند موکول کردیم و باید این مسئله را بگویم که در بخش رمان آزاد به هیچ عنوان به اسم نویسنده و ناشر و خط فکری آنها توجه نکردیم و تلاش داریم تا آثاری که در سایر جشنواه ها دیده نمی شود در جشنواره غنی پور مورد توجه قرار گیرند.

ارسال نظر: