گزارش ویژه:: اشتباهات تاکتیکی فدراسیون زمینه‌ساز حاشیه‌های اخیر تکواندو

کدخبر: 1046228

مسئولان فدراسیون تکواندو بعد از پایان مسابقات جام‌جهانی با اشتباه تاکتیکی که انجام دادند نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه فضای جامعه تکواندو را در حالی که کمتر از ۸ ماه به المپیک زمان باقی مانده ملتهب کردند

گروه ورزشی «نسیم» ، تیم ملی تکواندو ایران پس از دو سال و نیم ماراتن رقابت‌های کسب سهمیه المپیک در آخرین مرحله از این مسابقات در مکزیک موفق به کسب سه سهمیه المپیک شد و تنها در یک وزن از دست‌یابی به سهمیه المپیک ناکام بماند. یک روز پس از مسابقات کسب سهمیه المپیک در مکزیک، تیم ملی ایران در مسابقات جام‌جهانی تکواندو پس از شکست در دیدار فینال مقابل آذربایجان، برای هشتمین بار نایب قهرمان جهان شد.

10 روز از پایان رقابت‌های جام‌جهانی تکواندو در مکزیک گذشته است اما هر روز حواشی این مسابقات بیشتر گریبان فدراسیون را می‌گیرد و شاهد هستیم فدراسیونی که در سالیان گذشته همواره از آرامش حاکم بر فضای خود بهترین استفاده را کرده بود، این بار درگیر حواشی بسیاری شده است. استارت حواشی از مصاحبه بیژن مقانلو، سرمربی تیم ملی تکواندو پس از بازگشت تیم ملی تکواندو به ایران آغاز شد که در حملاتی بی‌سابقه نسبت به رضا مهماندوست سرمربی ایرانی تیم ملی تکواندو آذربایجان به اظهارنظر پرداخت.

مصاحبه‌های مقانلو برخلاف تصور همگان که فکر می‌کردند با واکنش تند مهماندوست همراه شود این بار با صحبت‌های منطقی سرمربی سابق ایران پاسخ داده شد اما این صحبت‌ها هم باعث آرامش مقانلو نشد و او باز هم بر ادامه صحبت‌های خود در خصوص مهماندوست تاکید ‌کرد و روز به روز حواشی بیشتری را برای فدراسیون رقم زد. این درست که مهماندوست به واسطه خصوصیات احساسی اخلاقی، در سالیان اخیر صحبت‌های زیادی را در خصوص فدراسیون تکواندو ایران انجام داده است اما این بار مصاحبه‌های او چه بعد از پایان مسابقات و به خصوص بعد از اظهارات مقانلو در کمال حرفه‌ای گری انجام شد و این بار حتی بر توانایی‌های فدراسیون تکواندو ایران و کادرفنی تاکید کرد.

البته بی‌انصافی است که همه حواشی روزهای اخیر را به سرمربی تیم ملی نسبت داد، چرا که غلامحسین ذوالقدر رئیس سازمان تیم‌های ملی ایران نیز به جای آرام کردن فضا در این شرایط در مصاحبه با «نسیم» از حق مقانلو برای دفاع از خود صحبت کرد و واکنش او را تائید کرد. این جریان در ادامه نیز با حمایت رئیس فدراسیون تکواندو ادامه پیدا کرد و با وجود اینکه رئیس فدراسیون تکواندو و رئیس سازمان تیم‌های ملی در سخنان خود افتخارآفرینی مهماندوست را به عنوان مربی که محصول فدراسیون تکواندو و تکواندو ایران بوده است، مرتبط دانستند اما در عمل به نظر می‌رسد از این اتفاق اصلا خوشحال نیستند.

محمد پولادگر، رئیس فدراسیون تکواندو ایران در سالیان اخیر همواره از رسانه‌ها فراری بوده است اما بعد از پایان مسابقات جهانی مکزیک در یک مصاحبه تفصیلی صحبت‌هایی را مطرح کرد که با واکنش جامعه تکواندو و اصحاب رسانه مواجه شد. رئیس فدراسیون تکواندو که در سالیان اخیر و پس از نتایج مثبت تیم ملی تکواندو همواره نگاهی از بالا به پایین به منتقدان خود داشته است در این مصاحبه نایب قهرمانی تیم ملی تکواندو را به جوانی تیم ملی و عدم استفاده کادرفنی تیم ملی از نفرات اصلی مرتبط دانست. در اینکه نفرات تیم ملی تکواندو ایران در مسابقات جام‌جهانی نفرات جوانی بودند،هیچ شکی نیست اما همین نفرات جوان ما به هیچ عنوان کم‌تجربه نبودند که با 20 امتیاز اختلاف مغلوب آذربایجان شوند.

ترکیب تیم ملی ایران در این مسابقات از نفراتی همچون امید عمیدی که سابقه دو دوره حضور در مسابقات جهانی، ابوالفضل یعقوبی دارنده نشان برنز مسابقات جهانی روسیه، محمد کاظمی عضو تیم ملی در مسابقات جهانی روسیه، مسعود حجی‌زواره دارنده نشان طلا بازی‌های آسیایی، جهانی و سالیان سال حضور در تیم ملی، سعید رجبی قهرمان دانشجوی جهان و نایب قهرمان ارتش جهان و آرمین هادی‌پور که در یک سال اخیر همواره در کنار تیم ملی بوده است تشکیل شده بود. صرف اینکه این نایب‌قهرمانی را به جوانی تیم ملی مرتبط دانست، بهانه‌جویی خوبی از سوی کادرفنی و رئیس فدراسیون تکواندو نبود البته که نایب قهرمانی تیم ملی را ناکامی هم نمی‌شود قلمداد کرد. تیم ملی ایران در دوره گذشته به نشان برنز مسابقات جام‌جهانی رسیده بود و از لحاظ عملکردی نسبت به دوره گذشته پیشرفت در نتایج تیم ملی حاصل شده است و در کنار آن با توجه به فشار شدید مسابقات در ماه‌های اخیر و ماهیت ورزش که شکست نیز بخشی از ورزش است ، مسئولان فدراسیون تکواندو می‌توانستد به گونه دیگر با این شکست برخورد داشته باشند.

در بخش دیگری از صحبت‌های رئیس فدراسیون در مصاحبه اخیر خود باز هم اصحاب رسانه شاهد بی‌انصافی پولادگر به جامعه رزمی نویس بودند و این بار آقای رئیس که در سالیان اخیر همواره در موفقیت تیم ملی نقشی برای رسانه‌ها قائل نبوده است، دلیل مهاجرت ورزشکاران ایرانی به آذربایجان را در نقش رسانه‌ها دانسته است. این در حالی است که در ابتدای مطرح شدن شایعه حضور ورزشکاران ایرانی در آذربایجان رسانه‌ها چه با مطالب خود و چه در دیدار حضوری با رئیس فدراسیون تکواندو این مورد را به اطلاع ایشان رساندند و با بی تفاوتی پولادگر مواجه شدند. ای کاش پولادگر که در سالیان اخیر همواره نشان داده است از لحاظ مدیریتی یکی از روسای خوب ورزش ایران است در اظهارات خود انصاف را هم رعایت می‌کرد و به جای متهم کردن رسانه‌ها از غفلت فدراسیون در مهاجرت ورزشکاران ایرانی صحبتی هم می‌کرد.

اصحاب رسانه در سالیان اخیر و در پوشش رویدادهای بازی‌های آسیایی، مسابقات جهانی روسیه، مراحل مختلف رقابت‌های گرندپرکیس که منجر به افتخارآفرینی ورزشکاران ایران بوده است همواره نهایت تلاش خود را برای بهتر منعکس کردن افتخارآفرینی ورزشکاران ایرانی انجام دادند و این بسیار بی‌انصافی است که به جای تشکر از رسانه‌ها که توقعی هم در این زمینه ندارند در مواقع ناکامی دیواری کوتاه‌تر است از آنها پیدا نکنیم و مدیرت خودمان را بی‌نقص از اشتباه بدانیم.

قطعا مدیران فدراسیون تکواندو بهتر از همه می‌دانند با پایان مسابقات گرندپری و مشخص شدن نمایندگان ایران در المپیک، کار اصلی فدراسیون تازه شروع خواهد شد و نباید حواشی خود ساخته فدراسیون باعث ایجاد حاشیه برای ورزشکاران المپیکی ما و دور شدن ذهن و تمرکز آنها از مسیر اصلی که افتخارآفرینی برای مردم و جامعه ورزش ایران، گردد.

پولادگر البته درسخنان خود تنها رسانه‌ها را زیر تیغ قرار ندارد و صحبت‌هایی او در خصوص محمد باقری‌معتمد نیز با واکنش این ورزشکار مواجه شد. معتمدی که با پاسخ خود شدت حواشی تکواندو را به اوج خود رساند. معتمد دلیل برخورد قهری فدراسیون تکواندو با خود را رای ندادن به پولادگر در انتخابات فدراسیون تکواندو دانسته است و مدعی شده است بعد از این اتفاق شاهد بی‌تفاوتی کادرفنی و فدراسیون با خود بوده است. معتمد البته ادعاها و اتهاماتی نیز در خصوص پاداش‌های کمیته بین‌المللی المپیک به فدراسیون نسبت داده است که باید دید واکنش رئیس فدراسیون تکواندو در این خصوص چگونه خواهد بود.

در پایان به نظر می‌رسد که مسئولان فدراسیون تکواندو از شخص رئیس فدراسیون تا کادرفنی تیم ملی ایران بعد از پایان مسابقات جام‌جهانی با اشتباه تاکتیکی که انجام دادند نه تنها از حملات خود نتیجه‌ای نگرفتند بلکه فضای جامعه تکواندو را در حالی که کمتر از 8 ماه به المپیک زمان باقی است بسیار ملتهب کردند.

ارسال نظر: