مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز: قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان همچنان معتبر است

کدخبر: 978028

علیرضا کاملی افزود: تلاش ایران در پروژه خط لوله‌ "آی پی" همواره به سمت حفظ منافع طرفین و عملیاتی شدن بحث صادرات گاز به این کشور بوده است

به گزارش «نسیم» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، علیرضا کاملی اظهار داشت: پاکستان کشور دوست و همسایه ایران است و با توجه به نظر مثبت و تاکیدهای رئیس جمهوری و وزیر نفت تاکنون به هیچ وجه در مذاکرات انجام شده با این کشور، ایران به سمت اعمال جریمه و فسخ قرارداد پیش نرفته بلکه همواره تلاش ما این بوده که این قرارداد را به نحوی که منافع طرفین حفظ شود به پیش ببریم و هر طور شده بحث صادرات گاز به پاکستان را عملیاتی کنیم. پیشرفت 80 درصدی بخش ایرانی پروژه خط لوله آی پی کاملی با بیان اینکه هم اکنون حدود 80 درصد از بخش ایرانی پروژه خط لوله آی پی از عسلویه تا مرز پاکستان به طول حدود 1100 کیلومتر ساخته شده (تعهد ایران ساخت 1400 کیلومتر خط لوله است)، گفت: این در حالی است که بخش پاکستانی این خط لوله به طول ٧٨٠ کیلومتر، هنوز ساخته نشده است که علت این امر هم وجود مشکلات دولت پاکستان در تامین هزینه ساخت این خط لوله است. انجام مطالعات مهندسی اولیه در بخش پاکستانی پروژه آی پی وی با اشاره به انجام مطالعات مهندسی اولیه در بخش پاکستانی این پروژه، گفت: پیش از این نیز دولت قبل برای تامین مالی این پروژه قول هایی به طرف پاکستانی مبنی بر گرفتن پیمانکاران ایرانی برای ساخت خط لوله داده بودند که متاسفانه به دلیل اینکه نتوانستند مجوزهای لازم را از مقام های ارشد مملکتی بگیرند، اجرایی نشد. وی ادامه داد: زمانی دیگر، طرف پاکستانی ساخت خط لوله را به همین توافق دولت به دولت (G TO G) موکول کرد و گفت که ایران موظف بوده بخشی از منابع مالی پروژه را پرداخت کند که به دلیل عدم صحت این ادعا، این قضیه نیز به طور کامل از سوی ایران رد شد.

وی با بیان اینکه در طی یکسال و چند ماه گذشته باز هم طرف پاکستانی رویکرد تازه ای در پیش گرفته است، تصریح کرد: در این رویکرد تازه، پاکستانی ها اعلام فورس ماژور کردند و گفتند که به دلیل شرایط تحریم قادر به جذب شرکت های خارجی برای تامین منابع مالی این پروژه نیستند که این ادعا نیز به کرات از طریق مکاتبات و مذاکرات حضوری رد شد. وی علت رد این مدعا را این مسئله دانست که همین شرایط تحریم کم و بیش در زمان انعقاد قرارداد با طرف پاکستانی هم وجود داشت، بنابراین نمی توانست دلیل محکمی برای به تاخیر انداختن پروژه خط لوله صادراتی گاز به پاکستان باشد.

مذاکره پاکستان و چین برای ساخت خط لوله صادرات گاز وی با اشاره به مذاکرات طرف پاکستانی با یک شرکت چینی برای تقبل سرمایه گذاری در پروژه خط لوله آی پی، گفت: بر اساس این مذاکره، طرف چینی موظف می شود که از بندر گوادار تا نواب شاه که حدود 700 کیلومتر است یک ترمینال دریافت ان.جی.ال احداث کند و از طریق این خط لوله، گاز مایع را به نواب شاه و مراکز مصرف برسانند؛ به این ترتیب 700 کیلومتر از 780 کیلومتر خط لوله در تعهد طرف پاکستانی با مشارکت و سرمایه گذاری شرکت های چینی ساخته می شود و ساخت 80 کیلومتر خط لوله باقیمانده را خود پاکستانی ها به راحتی به اتمام می رسانند. به گفته کاملی، در مذاکرات نهایی با طرف پاکستانی نیز ایران اعلام کرده است که چگونگی به اتمام رساندن این پروژه خط لوله و توافقات این کشور با سرمایه گذارن خارجی جز مسائل داخلی این کشور است و هیچ ارتباطی با ایران ندارد. به گزارش NIOC، سابقه امضا قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان (خط لوله آی پی) به سال 2009 برمی گردد که بر اساس قرارداد می بایست تا دسامبر 2014 اجرایی می شد. گفتنی است، وزیر نفت نیز در گفت و گوی زنده تلویزیونی برنامه " گفت و گوی خبری" که چهارشنبه (١٥ بهمن ماه) از شبکه شش سیما (شبکه خبر) پخش شد در پاسخ به سوالی درباره صادرات گاز به پاکستان گفت: همانطور که بارها گفتم، ایران یک قرارداد معتبر با کشور پاکستان برای صادرات گاز به این کشور دارد و خط لوله انتقال گاز به این کشور در مراحل پایانی قرار دارد. بیژن زنگنه با اشاره به پایان مهلت پاکستان برای عمل به مفاد قرارداد اجرای خط لوله آی پی از درخواست پاکستان برای انجام مذاکره خبر داد و گفت: از نظر سیاسی دو کشور بسیار تمایل دارند که این پروژه اجرایی شود و گاز ایران به پاکستان برود.

ارسال نظر: