فاضلاب ۵۱ شهر گیلان به دریای خزر می‌ریزد

کدخبر: 939231

مدیر اداره پایش محیط زیست گیلان با اشاره به نبود سیستم فاضلاب در شهرهای این استان گفت: تنها در سه شهر رشت، انزلی و لاهیجان سیستم تصفیه فاضلاب وجود دارد که البته تنها ۲۰ درصد از سطح شهر را تحت پوشش قرار می‌دهد

احسان الله شکری در گفتگو با «نسیم»،با بیان اینکه 51 شهر استان گیلان به دلیل عدم وجود سیستم فاضلاب، فاضلابشان وارد رودخانه‌ها شده و در نهایت وارد دریای خزر می‌شود، افزود: معضل فاضلاب شهری برای تمامی رودخانه‌های جاری در این استان وجود دارد.

وی به وضعیت رودخانه سفید رود که دومین رود بلند ایران است اشاره کرد و گفت: در این رودخانه علاوه بر ورود فاضلاب‌های شهری شاهد برداشت شن و ماسه و خاک برای پروژهای عمرانی هستیم.

مدیر اداره پایش محیط زیست گیلان ادامه داد: برای برداشت شن و ماسه از بستر این رودخانه ارزشمند به تخریب اراضی اطراف دست می‌زنند که باعث از بین رفتن کفی رودخانه شده است، این تخریب باعث از بین رفتن زنجیره غذایی ماهیان و کاهش زادآوری طبیعی ماهیان در سفید رود شده است.

وی اظهارداشت: نتیجه رسوب زدایی سه کیلومتر از سفیدرود باعث از بین رفتن بستر شنی رودخانه و ایجاد گل و لای در آن شد که این گل و لای امکان تخم ریزی ماهیان را به صفر رسانده است.

شکری به تکثیر مصنوعی و رها سازی ماهیان سفید توسط شیلات در دریای خزر اشاره کرد و تاکید کرد: زادآوری طبیعی ماهیان سفید در شرایط حاضر غیر ممکن است.

وی با بیان اینکه آب سفید رود از ترکیب دو رود شاهرود و قزل اوزن که در شهر منجیل به هم می‌پیوندند و تا ریختن به دریای خزر عرض استان گیلان را می‌پیماید گفت: به دلیل سدهای احداث شده در دو استان کردستان و زنجان حقابه این رود تامین نمی‌شود و مهم‌ترین مشکل این رودخانه نداشتن آب در فصل خشکی است.

ارسال نظر: