"جشنواره طنز سوره" با چندین نمایش میزبان مخاطبان است

کدخبر: 916862

اولین روز از هشتمین دوره این با سه اجرا از نمایش‌های بخش طنز به کار خود پایان داد؛ جشنواره امروز میزبان با نمایش‌های "اندرونی" و "مَتل" کاوه مهدوی به همراه کارگاه طنز کوروش نریمانی ادامه می‌یابد + برنامه

به گزارش «نسیم»، در اولین روز از هشتمین جشنواره طنز سوره، سه نمایش روز ابتدایی بخش نمایش طنز این جشنواره روی صحنه رفتند.

نخستین اجرای این بخش نمایش «چمچمال» به نویسندگی و کارگردانی عرشیا شفیعیون بود، که با پرداختن به موضوع قحطی شهر اصفهان در دوره قاجاریه و گرفتاری مردم در خرافات، نمایشی را روی صحنه آورده بودند.

این نمایش از عناصر نمایش های سنتی مانند تعزیه و تخت حوضی بهره می‌برد. کارگردان این اثر توانسته بود با استفاده از طراحی لباس و بهره گیری از موسیقی و خواننده زنده، فضای زمان و قوت نمایش خود را با مخاطبش در میان بگذارد.

سپس نمایش «دردسرهای مرد مرده» به نویسندگی کامران شهلایی و کارگردانی مائده وحید از استان اصفهان در تماشاخانه ماه حوزه هنری روی صحنه رفت که روایتی طنز از مرگ یک مرد و بازگشت او به فضای زندگی‌اش همراه با گفت و گوهای دونفره میان آن‌ها در مورد دوست تازه از سفر برگشته آنها بود. مرد تلاش می‌کند تا زن را از دلبستگی به دوست مشترکشان که اینک خواستگار زن است منصرف کند اما زن تصمیمش را گرفته است، تصمیمی که در پایان قضیه با تردید از سوی زن بیان می‌شود.

در پایان روز نخست، نمایش «آقای مجنون، خانم لیلی» به نویسندگی محمدرضا کوهستانی و کار سید حسین ساداتی سلیمی، از استان مازندران روی صحنه رفت که روایتی پست مدرن از داستان کهن و سنتی «لیلی و مجنون» داشت، این نمایش با تکیه بر یک روایت طنز از مشکلاتی که می‌توانست برای لیلی و مجنون در زمان حال اتفاق بیفتد و از تعمیم آن به مسأله عشق سخن می گفت.

امروز و در دومین روز از اجراهای بخش نمایش در هشتمین جشنواره طنز سوره، نمایش‌های «دوران خوش بازنشستگی» به نویسندگی کامران شهلایی و کارگردانی احسان جانمی، با پرداختن به موضوع بازنشستگی و سالمندان از ساعت 15:00 در تالار سوره روی صحنه می‌رود و اجرای دوم این نمایش ساعت 17:15است، سپس از ساعت 16:20در تماشاخانه ماه، نمایش «اندرونی» به نویسندگی و کارگردانی مهدی معماری از تهران با پرداختن به سفر ناصرالدین شاه به خارج از کشور (فرنگ) و اتفاقات درون اندرونی شاه، نگاهی طنز به این مسأله تاریخی دارد، اجرای دوم این نمایش ساعت 18:45خواهد بود و در پایان، نمایش «مَتل» به نویسندگی و کارگردانی کاوه مهدوی از تهران، ساعت 18:00در تالار مهر روی صحنه می‌رود، این نمایش با نگاه به یک مَتل قدیمی ایرانی، موضوع توقعات نابجای انسان‌های جامعه از یکدیگر را با نگاهی طنز بررسی می‌کند. اجرای دوم این نمایش ساعت 20:15خواهد بود.

شایان ذکر است؛ امروز کارگاه نمایش طنز به سرپرستی «کوروش نریمانی» از کارگردانان و نویسندگان بنام تئا‌تر طنز در سطح کشور از ساعت 11:00 صبح، در تالار امیرحسین فردی برگزار خواهد شد.

ارسال نظر: