حجت الاسلام قاضی عسکر در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه تهران:

مدیریت حج نباید در دست ظالمان باشد/ امکانات رفاهی و امنیت حجاج ضعیف است

کدخبر: 2061194

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به سالگرد وقوع فاجعه منا و شهادت جمعی از حجاج بیت الله الحرام در اثر بی کفایتی آل سعود تاکید کرد که جهان اسلام باید برای مدیریت حج چاره اندیشی کند.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر که پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران سخن می گفت افزود: در چند روز گذشته پیام بسیار مهمی از سوی رهبر معظم انقلاب صادر شد و ایشان در دیدار با خانواده های شهدای مسجد الحرام و منا هم سخنان بسیار جامع و مهمی را ایراد فرمودند که محورهای مختلفی داشت که پرداختن به همه آن زمان زیادی می طلبد.

قاضی عسکر ادامه داد: رهبری فرمودند باید جهان اسلام برای مدیریت حج، چاره اندیشی کنند، البته این بحث ممکن مطرح شود که چگونه ممکن است دو شهر در یک کشور باشد اما دیگران بخواهند در مورد اداره آن اظهار نظر کنند، پاسخ آن این است که ملکیت این دو شهر و مسائل شهری آن مربوط به آن کشوری است که مکه و مدینه در آن قرار دارد بحث مالکیت این دو شهر مطرح نیست. بحث ما مسئله حج و مسئله مکه و مسجد الحرام و جایگاه آن برای عموم جامعه اسلامی است.

کسی نمی تواند مدعی مالکیت مکه و مدینه بشود

وی گفت: سوال این است که آیا کسی می تواند خانه کعبه را مالک شود، آیا مسجد الحرام می تواند ملک کسی باشد، آیا گروه خاصی می تواند درباره حج که مربوط به عموم جامعه اسلامی است تصمیم بگیرد. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به آیات متعدد قرآن کریم گفت : خداوند در قرآن برای خانه خودش از کلمه بیت عتیق استفاده کرده ، کلمه عتیق معنایش این است که خانه کعبه مربوط به عموم مسلمانان است و کسی نمی تواند ادعای مالکیت آن را داشته باشد. امام باقر هم به این مسئله تصریح کرده اند که این خانه، خانه آزاد است و هیچ یک از مردم سلطه ای بر آن ندارند و هیچ کس نمی تواند مالک آن باشد و این دلیل روشنی بر فرمایش مقام معظم رهبری است. وی افزود: همانطور که در قرآن آمده خداوند به حضرت ابراهیم و اسماعیل فرمان داد« تا خانه مرا برای طواف کنندگان ، معتکفان ، رکوع کننگان و سجودکنندگان آماده کنند» پس اینجا هم خانه خدا لقب گرفته است و معلوم است کسی نمی تواند در آن ادعای مالکیت کند. خداوند خانه خود را وسیله قوام مردم قرار داده است. قاضی عسکر اضافه کرد: خداوند در آیه 25 سوره حج فرموده است کسانی که مقیم مکه هستند و کسانی که از بیرون می آیند، هنگامی که در مکه حضور یافتند همه برابر هستند و هیچ کس بر دیگری برتری ندارد، پس اینجا خانه امن الهی است.از طرف دیگر آیات قرآن متعدد وجود دارد که اگر کسی باعث شود مسلمان مستطیعی نتواند به حج بیاید مرتکب صد عن سبیل الله شده است. وی گفت: اگر کسی مالک جایی باشد می تواند ممانعت کند کسی وارد ملک او نشود، پس اگر کسانی مالک مکه بودند، خداوند نمی فرمود مانع شدگان صد عن سبیل الله ، اکنون هم با کمال وقاحت مطرح می کنند ایرانی ها بودند که نیامدند، در حالیکه ما تا آخرین لحظه تلاش کردیم به حج برویم اما آنها شرایط را فراهم نکردند. وی اضافه کرد: مدیریت هایی که الان در حج حضور دارند اگر به مردم خدمت کنند، پاداش می برند اما هیج کدام از این کارها با جهاد در راه خدا برابری نمی کند، کسانی که ادعای خادمین حرمین شرفین را دارند تصور می کنند که این کار آنها با ایمان به خدا و جهاد در راه خدا برابری می کند، در حالی که این طور نیست.

مدیریت حج نباید در دست ظالمان باشد

سرپرست حجاج ایرانی گفت: مالک این خانه خداست و برای عبادت مردم قرار داده شده است؛ در جای دیگر رسما قرآن به طور صریح می گوید، ظالمان نمی توانند سرپرستی این سرزمین را به عهده داشته باشند و ولایت آن باید فقط در اختیار متقین باشد نه ظالمان اما آنچه در این سالهای متمادی مردم شاهد بودند این است که اینها نتوانستند، حج را درست مدیریت کنند، تاریخ گذشته را داریم، چه قبل از آنها و چه در دوره آل سعود.

امکانات رفاهی و امنیت حجاج ضعیف است

وی افزود: حجی را که بیش از 1400 سال سابقه دارد ببینید، ؛ این افرادی که ادعای مالکیت می کنند، چه کار کردند، دست هر کس بود، دو شهر مدرن می ساختند، تا مردم شکوه و عظمت اسلام را ببینند اما امکانات رفاهی فراهم نکردند، هنوز حجاج با کمبودها و مشکلات بهداشتی و امنیتی زیادی مواجه هستند. قاضی عسکر گفت: حادثه سال گذشته را نگاه کنید، کدام آدم عاقلی نمی داند که وقتی کار جرثقیل تمام شده باید برداشته شود، چون مردم می خواهند اینجا نماز بخوانند، چطور چرثقیل را نگهداشتند که با یک طوفان سقوط کند و تعداد زیادی از حجاج رابه شهادت برساند. وی افزود: این چه مدیریتی است که عده ای را در یک خیابان رها کنند، بعد که حادثه اتفاق افتاد، نه آبرسانی کنند، نه درمانگاه موقتی باشد و بعد از ساعتها جنازه های شهدا روی زمین بماند در حالی که اگر ساعات اولیه رسیده بودند، قطعا بسیاری از مصدومان نجات پیدا می کردند، این چه خدمت رسانی است که این جمعیت را وسط خیابان رها کنند تا این حادثه بزرگ اتفاق بیفتد.

شهادت 465 زائر ایرانی و هفت هزار و 400 زائر کشورهای اسلامی در منا

وی گفت: در این حادثه بزرگ 465 نفر از حجاج ایرانی از دست ما رفتند از کشورهای دیگرهم بودند عدد بسیار زیاد است.در سایت وزارت صحت عربستان آمار دادند بیش از هفت هزار و 400 نفر از بین رفته اند شما اسم این را مدیریت می گذارید. قاضی عسکر افزود: سران ر‍ژیم آل سعود متاسفانه به جای اینکه حرف حق را بشنوند و از ظرفیت کشورهای اسلامی برای مدیریت حج استفاده کنند ، دوباره پس از پیام رهبری، اتحادیه عرب را بسیج کردند تا علیه ایران اطلاعیه بدهد.

راه وهابیت از مسیر اهل سنت جداست

وی گفت: جهان اسلام این مسائل را مشاهده می کند البته اتفاقاتی می افتد که جهان اسلام واقعیت ها را متوجه می شود. اخیرا در چچن اجلاسی برگزار شد. از الازهر مصر و علمای اهل سنت هم حضور داشتند و رسما اعلام کردند که وهابیت دینی نیست که مسلمانان آن را بذپیرند و مسیر اهل سنت را از وهابیت جدا کردند. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت : امیدواریم روزی برسد که مدیریت صحیح از شخصیتهای جهان اسلام حج را اداره کنند ،تا این فریضه از وضعیت آشفته امروز نجات پیدا کند.

ارسال نظر: