نشست خبری هجدهمین جشن خانه سینما؛

کمال تبریزی: امیدواریم اتفاقات جشن حافظ برای جشن خانه سینما نی‌افتد/ مکان برگزاری جشن هنوز مشخص نیست

کدخبر: 2053179

کمال تبریزی، مدیرعامل خانه سینما گفت: برای جشن حافظ اتفاقی خاصی نیفتاد با این حال امیدواریم چنین اتفاقاتی برای خانه سینما نیفتاد و نباید این دو جشن را با هم مقایسه کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی " نسیم آنلاین "، کمال تبریزی، مدیرعامل خانه سینما و دبیر هجدهمین جشن خانه سینما و بیژن میرباقری نشست خبری این دوره از این جشن را عصر امروز برگزار کردند.

در ابتدای این نشست، کمال تبریزی گفت: در ابتدا تغییراتی حاصل کردیم تا شکل داوری مانند گذشته نباشد و به سمت یک آکادمی برویم. البته آکادمی از نوع بومی و ایرانی آن. با اعلام این خبر بحث‌هایی به وجود آمد که قرار است روندی شبیه به برگزاری مراسم‌هایی چون اسکار و بفتا داشته باشیم که اینطور نیست فکر می‌کنم به دلیل نوع سینمای مستقلی که داریم و جزئیاتی که در آن وجود دارد برگزاری مراسم‌ و نحوه آن شباهتی به این دست مراسم‌های غیر ایرانی ندارد. ما مراسم خودمان را برگزار می‌کنیم توصیه می‌کنم نحوه قضاوت و داوری‌ها با هیچ چیزی مقایسه نشود.

وی افزود: در ابتدا که میرکریمی پیشنهاد داد که دبیر این دوره از جشن شوم، قبول نکردم و معتقد بودم که این جشن ساز و کار متفاوتی دارد.

تبریزی ادامه داد: بعضی از جزئیات در آیین‌نامه تغییری نکرده و طبق روال سال گذشته انجام خواهد شد مانند زمان برگزاری جشنواره و اینکه آثار سینمایی باید پروانه نمایش سینمایی داشته باشند اما عمده تغییرات در بخش داوری اتفاق افتاده است. در این دوره در ابتدا 300 داور داریم که در ادامه راه تعداد داوران به 470 فرد می‌رسد که گزینش اصلی را انجام خواهند داد.

وی به موضوع داوری ها اشاره کرده و گفت:‌ داوری‌ها در 12 رشته اصلی و تخصصی صورت می‌گیرد که در هر بخش 25 داور که از سوی صنف‌ها معرفی می‌شوند آثار را مورد ارزیابی قرار می‌دهند، تلاش می‌کنیم در هر مرحله نتیجه داوری را اعلام کنیم.

کارگردان مجموعه «سرزمین کهن»‌ در ادامه با اشاره به اینکه در حال تهیه برنامه‌‌ای هستند تا شکل داوری و برگزاری جشن خانه سینما را به یک آکادمی تبدیل کنند، گفت:‌ در ابتدا تغییراتی حاصل کردیم تا شکل داوری مانند گذشته نباشد و به سمت یک آکادمی برویم. البته آکادمی از نوع بومی و ایرانی آن. با اعلام این خبر بحث‌هایی به وجود آمد که قرار است روندی شبیه به برگزاری مراسم‌هایی چون اسکار و بفتا داشته باشیم که اینطور نیست فکر می‌کنم به دلیل نوع سینمای مستقلی که داریم و جزئیاتی که در آن وجود دارد برگزاری مراسم‌ و نحوه آن شباهتی به این دست مراسم‌های غیر ایرانی ندارد. ما مراسم خودمان را برگزار می‌کنیم توصیه می‌کنم نحوه قضاوت و داوری‌ها با هیچ چیزی مقایسه نشود.

دبیر هجدهمین جشن خانه سینما گفت:‌ باید بدانیم که این اولین قدم است قطعاً کاستی‌هایی خواهیم داشت. ما مجبوریم همه فیلم‌ها را دوباره نمایش بدهیم. اما توصیه می‌کنم داوران در نمایش فیلم‌ها حضور پیدا کنند اما حضور و غیاب نخواهیم داشت. در انتخاب داوران باید به سمت افراد خاص و نخبه در رشته مربوطه برویم به همین منظور می‌توان از نخبگانی که خارج از سینما هستند انتخاب‌هایی داشته باشیم. در واقع باید به جای داوری به سمت نظرسنجی برویم. وقتی می‌خواهیم بهترین‌ها را انتخاب کنیم یعنی می‌خواهیم نظر نخبگان را نیز داشته باشیم. در انتخاب نخبگان حتی می‌توانیم به افرادی که شاید نقش‌های خاصی دارند که به سینما مربوط است اما خارج از فضای سینما هستند نیز برویم؛ در هنگام رأی دادن داوران نیز می‌توانند با هم هم‌فکری کنند و نظر هم را بپرسند بیش از این تعداد داوران محدود بود که امکان لابی وجود داشت اما با زیاد شدن تعداد این افراد این امکان به حداقل می‌رسد. هر کدام از داوران در 5 رشته می‌توانند رأی خود را بدهند که در همین‌جا توصیه می‌کنم که همه آنها نام افراد مورد نظرشان را بنویسند و در مرحله بعد هر کدام از داوران که مجموع آنها به 470 می‌رسد تنها به یک فرد رأی خواهند داد.

تبریزی گفت: تصمیم گرفتیم که یک دبیرخانه دایمی برای جشن خانه سینما داشته باشیم و همچنین بتوانیم با مشورت شورای سیاست‌گذاری و هیأت مدیره یک کمیته تخصصی در این زمینه را به وجود بیاوریم که روی آیین‌نامه کار کند تا بتوانیم آیین‌نامه دقیق‌تری در برگزاری این جشن داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر جلوگیری از ایجاد حاشیه ای مانند جشن حافظ برای جشن خانه سینما گفت:برای جشن حافظ اتفاقی خاصی نیفتاد با این حال امیدواریم چنین اتفاقاتی برای خانه سینما نیفتاد و نباید این دو جشن را با هم مقایسه کرد، همچنین باید از این اتفاقات عبور کرد، چرا که قبلا نیز با چنین مشکلاتی روبه رو بوده ایم و این مسائل مشکلات اصلی سینما نیستند و باید از آنها عبور کرد، بلکه صنعت و رشد سینما مسائلی هستند که باید به آنها فکر کرد .

تبریزی درباره اسپانسر جشن ادامه داد: جشن خانه سینما اسپانسر بزرگی دارد و از لحاظ هزینه مشکلی نداریم، با این حال باید جشن را به گونه ای برگزار کنیم که هزینه زیادی نیاز نداشته باشد و صرفا هدف برگزاری جشن خانه سینما است .

بیژن میرباقری درباره مکان برگزاری جشن گفت: هنوز این مسئله قطعی نیست و باید منتظر بمانیم تا این مسائل قطعی شود . تبریزی در ادامه گفت: باید جشن در مکانی برگزار شود که بتوانیم مدعوین بیشتری را دعوت کنیم، چرا که اهالی سینما حدود 2 هزار نفر هستند و با اینکه هنوز تا برگزاری جشن فاصله زیادی داریم ولی از الان به ما می گویند که همه اعضای صنف سینما را دعوت کنیم

تبریزی درباره انتخاب نخبگانی جدا از داوران برای داوری آثار اظهار داشت: این مهم به صنوفی که دز خانه سینما حضور باز می گردد پ مجموعه صنوف دارای ظرفیتی برای معرفی داوران خود هستند و هر صنف داور مدنظر خودش را معرفی می کند .

وی افزود: یاید به سمت نظرسنجی حرکت کنیم و از داوری که تنها مختص جشنواره ها است، فاصله بگیریم ؛ چرا که داوران در جشن ها بر اساس هدف گذاری جشنواره داوری می کنند ولی در جشن خانه سینما باید برآیند نظرات همه را ایجاد کنیم و باید بین جشن خانه سینما و سایر جشن های سینما متفاوت باشد .

تبریزی تصریح کرد: در جشن خانه سینما به دنبال این هستیم که بدانیم ذائقه عمومی چیست تا به سمت این ذائقه حرکت کنیم، از لین رو باید نخبگان صنوف مختلف را در جشن داشته باشیم .

میرباقری درباره پخش جشن خانه سینما از رسانه ملی گفت: با رسانه های مختلف در حال مکاتبه هستیم و رسانه ها خودشان می خواهند که حواشی جشن را به صورت آنلاین پوشش دهند.

تبریزی درباره پوستر جشن خانه سینما گفت: صحبت هایی با برخی افراد در این زمینه شده و امیدواریم امسال پوستر خوبی را داشته باشیم، البته این پیشنهاد بدی نیست که امسال برای سال آینده فراخوان پوستر را بدهیم.

ارسال نظر: