رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی:

موزه ها نباید تبدیل به فراموشخانه شوند

کدخبر: 2033163

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: شعار موزه ها، چشم انداز فرهنگی به ما می گوید که موزه ها نباید به جای یادآوری فرهنگی، تبدیل به فراموشخانه شوند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سیدمحمد بهشتی روز سه شنبه در بزرگداشت روز جهانی موزه ها و هفته میراث فرهنگی اظهار کرد: باید اشیاء موزه ها را از متن و منظر فرهنگی ملاحظه کرد.

وی افزود: اشیاء تاریخی تذکر دهنده و یادآور هستند و نباید تنها به خود این اشیاء نگاه کرد و عقبه فرهنگی آنها را ندید. بهشتی تصریح کرد که یکی از دغدغه های اهل نظر در میراث فرهنگی این است که آنچه ما به عنوان مظاهر فرهنگی می شناسیم بدون نسبت های فرهنگی دیده شوند. وی ادامه داد: اشیاء تاریخی یک آینه و پنجره هستند که مهمتر از خودشان، چیزی پشت سرشان را به ما معرفی می کنند و نباید به پشتوانه فرهنگی تاریخی آنها بی تفاوت بود. رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: گاهی موضوع پیچیده تر می شود، مثلا آب برای مردم ما نوعی میراث ناملموس است چرا که فقط مفهوم واتر انگلیسی را ندارد. وقتی به قدیمی ها می گوییم چقدر زمین کشاورزی داری؟ جواب می دهد چند ساعت آب. یا وقتی می گوییم آب، به یاد تشنگی سیدالشهداء (ع) یا مهریه حضرت زهرا (س) و یا آناهیتا می افتیم یا شغلی به اسم میراب داریم پس خود آب هم نوعی میراث ناملموس است. بهشتی یادآور شد: اموال و اشیاء تاریخی، یاداوری بخش و تذکر دهنده هستند پس توجه به پیشینه فرهنگی آنها ضروری می نماید. بزرگداشت روز جهانی موزه ها و هفته میراث فرهنگی از امروز 28 اردیبهشت در کشور آغاز می شود و با برنامه ها و نمایشگاه های متعددی در موزه های مختلف کشور همراه خواهد بود.

ارسال نظر: