برپایی مراسم سالروز بزرگداشت زبان فارسی و آیین‌های نوروزی

کدخبر: 2015738

فریدون جنیدی در همایش‌ "بزرگداشت زبان فارسی و آیین‌های نوروزی" گفت: برپایی چنین برنامه‌هایی بسیار مفید و یک حرکت معنوی است و بسیار به نگهداری زبان فارسی کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، علی اصغر شهریاری،دبیر همایش بزرگداشت زبان فارسی و آیین های نوروزی که در سالن احتماعات دانشگاه پیام نور لواسان برگزار شد، گفت: برگزاری اینگونه برنامه‌ها موجب می‌شود که ما عاشق داشته‌های فرهنگی کشورمان باشیم و در دنیای امروز که بحث جهانی شدن مطرح است، فضای مجازی از اهمیت بالایی برخوردار است که در این فضا فرهنگ های اصیلی به ویژه فرهنگ اصیل سرزمینمان در معرض تهدید است و پاسداشت این فرهنگ وظیفه دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی است.

وی ادامه داد: موجب افتخار ما است که از چنین سابقه فرهنگی و تاریخی برخوردار هستیم، چرا که کمتر ملتی از این پیشینه ارزشمند برخوردار است. وی با اشاره به اینکه از افتخارات ما است که زبان ملی‌مان فارسی است، بیان داشت: ما ملتی کهن و با ریشه هستیم چون زبان فارسی بیش از هزارسال قبل آثار بسیار زیبا با محتوای انسانی و معنوی را برای ما به یادگار گذاشته است و حتی اگر بخواهند 10 اثر بزرگ در جهان را انتخاب کنند قطعا 4 اثر از ایران خواهد بود. شهریاری تاکید کرد: با برگزاری چنین برنامه های فرهنگی و هنری به دنبال همبستگی و اتحاد تمامی اقوام ایرانی هستیم زیرا بحث قوم گرایی با محوریت زبان فارسی برای همیشه برچیده شود.

دکتر فریدون جنیدی، متخصص زبان فارسی و بنیان گذار و مدیر بنیاد نیشابور ( سازمان پژوهش فرهنگ ایران)، مدیر نشر بلخ به عنوان سخنران ویژه بزرگداشت روزملی زبان در دانشگاه لواسان در خصوص زبان اوستا، شاهنامه و ریشه های واژه های فارسی صحبت کرد و بیان داشت: برگزاری چنین برنامه های بسیار مفید و یک حرکت معنوی است و بسیار به نگهداری زبان فارسی کمک می کند. مدیر بنیاد نیشابور اضافه کرد: برگزاری روز ملی زبان فارسی موجب شناساندن فرهنگ و زبان فارسی به دانشجویان و جهانیان میشود و این برنامه در حد خود از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بود زیرا هر چه از این برنامه ها برگزار شود برای ترویج و گسترش زبان فارسی ارزشمند مفید خواهد بود.

گفتنی است، در این برنامه جواد انصافی، هنرمند پیشکسوت ، نویسنده، کارگردان و بازیگر سینما تلوزیون و تئاتر به عنوان مهمان ویژه در این برنامه حضور داشت که در خصوص آیین های نوروزی به سخنرانی پرداخت.

جواد انصافی در این مراسم گفت: نوروزخوان ها در تمام استان های کشور حضور داشتند و به مردم نوید روزهای نوروزی را همراه با شادی میدادند، خانه تکانی یکی از آدابی است که مردم قبل از فرارسیدن سال جدید انجام میدادند.

وی با اشاره به کاشتن سبزه برای سفره عید گفت: همه مردم در استان های مختلف، حبوباتی از قبیل عدس ، گندم، لوبیا و ... را می‌کشاتند و در جایگاه های خاصی در شهرشان(ستون ها) قرار میدادند، تا آگاه شوند تا آب و هوای آن استان برای کاشتن کدام محصول مناسبتر است که کاشتن سبزه در فرهنگ ما از این مسئله سرچشمه میگیرد.

انصافی ادامه داد: در دوران قدیم، مادر خانواده دقایقی قبل از سال تحویل آئینه را بر می‌داشت و مقابل تک تک اعضای خانواده می‌گرفت، چرا که افراد هیچگاه به خود واقعی دروغ نمی گویند و این رسم پیام آور این بود که در یک سال گذشته به چه دستاوردهایی دست یافتند.

وی با تاکید به این که سفره هفت سین از مهم ترین و اصلی ترین سنت های دیرین مردم این سرزمین است، گقت: سنجد نخستین چیزی است که در سفره هفت سین قرار می گیرد چرا که سنجد نماد تفکر محسوب می‌شود زیرا سنجد از ریشه سنجیدن به معنای سنجیده عمل کردن است، سیب دومین میوه ای است که در سفره قرار میرد که نماد سلامتی است.

وی ادامه داد: سبزه، سمنو، سیر، سرکه، سماق به ترتیب نماد محبت و حرکت، نماد قدرت و قوی بودن، نماد سیری و عدم تجاوز به حقوق دیگران، نماد پذیرش و نماد صبر و تحمل به حساب می آیند.

ارسال نظر: