گزارش «نسیم آنلاین»، از معاونت رهاشده ارشاد(بخش پنجم و آخر)

نقطه پایان بر مهجوریت قرآن کریم در دولت یازدهم کجاست؟

کدخبر: 2015368

انتصاب حجت الاسلام حشمتی به عنوان معاون قرآنی در آذر ۹۲، زمزمه تضعیف بخش قرآنی وزارت ارشاد را مطرح نمود که پس از سپری شدن نیمی از عمر دولت یازدهم و عدم مشاهده کارنامه قابل قبول از فعالیت های قرآنی دولت تدبیر و امید، این گمانه بیش از پیش تقویت شد.

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »- در شماره های پیشین سلسله گزارش های نقد عملکرد دو ساله معاونت قرآنی ارشاد به بی برنامگی این معاونت، قول هایی که عملی نشد، ضعف جدی در انتصابات و در نتیجه افول عملکردی معاونت قرآنی ارشاد و چگونگی برگزاری نمایشگاه قرآن کریم پرداختیم.

در پنجمین و آخرین شماره این گزارش ها، به عملکرد حجت الاسلام حشمتی در حوزه وظایف ستادی معاونت قرآنی نظیر حمایت از موسسات قرآنی، برگزاری کمیسیون ترویج و تبلیغ قرآن کریم و ... می پردازد.

عدم حمایت برنامه ای و مالی از مؤسسات قرآنی

با توجه به اینکه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت، عقبه استراتژیک نظام جمهوری اسلامی هستند؛ به این معنا که هم اسلامیت و فرهنگ دینی نظام را تقویت می کنند و از طرف دیگر غیردولتی، تنومند و استوار می باشند که در میان جامعه یعنی خود مردم شکل گرفته اند؛ به نظر می رسد پس از یک فترت، بنوعی در آستانه اضمحلال واقع شده اند. مؤسسات بیش و پیش از اینکه به منابع مالی نیاز داشته باشند، به سیاستگذاری کلان و مفاد برنامه ای نیازمندند. اما عملاً مشاهده می گردد در زمانی است که مرکز هماهنگی، توسعه وترویج فعالیتهای قرآنی کشورتبدیل به معاونت قرآن و عترت شده است و می تواند با یک انرژی افزونی این حمایت و پشتیبانی را انجام دهد، نه حمایت برنامه ای و نه حمایت اعتباری از این مؤسسات صورت گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین حشمتی از روزهای نخست سکانداری این مجموعه، گاه و بیگاه از حمایت همه جانبه از همه موسسات سخن می راند ([1] و[2]) و حتی دایره این حمایت ها را به موسسات دارای مجوز از وزارت ارشاد محدود ندانسته و حتی به موسسات بدون مجوز گسترش داده ([3] و[4]) و به کانون های قرآن و عترت دانشگاه ها و نشریات قرآنی دانشجویی[5] تسرّی می بخشد؛ اما در عمل موسسات، قربانی صرفه جویی های دولت می شوند[6].

این عدم توجه سبب شده تا برخی مدیران مؤسسات و فعالان قرآنی، در ماه های ابتدایی سال، معترضانه لب به سخن گشوده و خواستار رسیدگی به امر موسسات شوند[7]. به گزارش برخی خبرگزاری ها از موسسات مختلف کشور، به علت مشکلات مالی، بلاتکلیفی، عدم رسیدگی و پرداخت مطالبات تفاهم نامه ها به دلایل واهی و مانند آنها، زنگ هشدار تعطیلی موسسات قرآنی به صدا درآمده است. ([8] و[9] و[10])

یکی دیگر از مدیران موسسات شهرستانی، که خواست نامش فاش نشود، می گوید: در دوره جدید مدیریت معاونت قرآن و عترت، کم لطفی ها و بی توجهی های فراوانی از سوی معاون وزیر در قبال موسسات صورت گرفته است؛ حضور بسیار کمرنگ حجت الاسلام و المسلمین حشمتی در همایش های مدیران موسسات سایر استان ها (بجز تهران، قم و مشهد)، بازدید کم وی از موسسات شهرستانی، حذف برخی موارد تشویقی مانند حذف جایزه عمره برای مدیر برتر، هدایای نقدی و حذف بن خرید موسسات از نمایشگاه قرآن تهران، تعطیلی همایش سالانه مدیران قرآنی کشور[11]، ارزش قائل نبودن برای مدیران موسسات برای دعوت جهت حضور در افتتاحیه یا اختتامیه نمایشگاه قرآن (شایان ذکر است معاون قرآنی با افتخار از دعوت از مسئولان برای شرکت در مراسم نمایشگاه سخن می گوید[12] و از مدیران موسسات یا فعالان قرآنی نامی نمی برد و نکته قابل توجه این است که قرار بود نوبخت، سخنگوی دولت، در مراسم اختتامیه نمایشگاه بیست و دوم حضور یابد[13]، که وی به این جلسه نمی آید و مراسم اختتامیه نمایشگاه قرآن سال 93 بدون حضور هیچ مقام مسئولی از دولت (بجز مسجدجامعی) برگزار می گردد) و غیره از این دست موارد است.

حجت الاسلام و المسلمین حشمتی که از موسسات به عنوان بازوان قرآنی کشور نام برده است[14] و شیخ ویسی، معاون رسیدگی به امور مؤسسات معاونت قرآن و عترت، هم کار مهم وزارت ارشاد را وجود موسسات می داند[15]، اما معاونت قرآن و عترت، به عنوان مغز متفکر و نیز بخش حاکمیتی دولت در حوزه قرآن، از تقویت این بازوان باز می ماند! در توضیح باید گفت در جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در اسفند 93 ، محل دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مؤسسات و تشکلهای قرآنی و نیز ساماندهی تمامی فعالیتهای مؤسسات و تشکلهای قرآنی و همچنین هدایت، نظارت و صدور مجوزها با 9 رأی از 14 رأی بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی سپرده شد[16]. حجت الاسلام و المسلمین حشمتی در نخستین اظهارنظر عجولانه و غیرمنطقی خود در جمع مدیران موسسات تهران از اینکه از حمایت موسسات معاف شده، اظهار خوشحالی! می نماید[17]. وی قبلا طی اظهارنظری به انتخاب فردی صالح و مدیر از سوی سازمان تبلیغات به عنوان رئیس هیأت رسیدگی رضایت داده بود[18]؛ اما وقتی مشاهده می شود معاونت قرآنی بدون وجود موسسات به شیر بی یال و دم و اشکم تبدیل می گردد، شیخ ویسی، معاون رسیدگی به امور مؤسسات معاونت قرآن و عترت از نارضایتی شدید حجت الاسلام حشمتی[19] و حتی نامه نگاری با وزیر ارشاد در این زمینه[20] سخن به میان می آورد. تا آنکه پس از مباحث فراوان در دی 94 شورای توسعه فرهنگ قرآنی انتخاب دبیر هیئت رسیدگی به موسسات قرآنی را هم به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار می نماید[21].

عملکرد ضعیف، سوء مدیریت، عدم رسیدگی و پشتیبانی های ناکافی در حمایت از مؤسسات تا جایی پیش می رود که این دستگاه قرآنی در میان موسسات نیز منزوی شده تا آنجا که جمع کثیری از مؤسسات و تشکل‌های قرآنی ـ مردمی کشور با نگارش نامه‌ و امضای طوماری به مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی خواستار بازگرداندن رتق و فتق امور مربوط به مؤسسات و تشکل‌های قرآنی در بخش مردمی برابر دستور صریح رهبری به سازمان تبلیغات اسلامی به دلیل مصون ماندن مجموعه مؤسسات وتشکل‌های دینی و قرآنی از «فراز و فرودهای سیاسی و مدیریتی! که معمولاً در دولت‌های مختلف وجود داشته» می شوند[22]

دیدگاه حجت الاسلام و المسلمین حشمتی نسبت به موسسات هم درخور توجه و قابل تأمل است: علیرغم گسترش تعداد کمّی موسسات، اثبات کارکرد مفید آنها طی سالیان اخیر و محدود شدن فعالیت مساجد به اقامه نماز، معاون قرآنی بیشتر به جلسات سنتی و مساجد اعتقاد دارد تا موسسات[23] (بنابراین شاید نبود حمایت کافی از موسسات، ریشه در این نوع تفکر داشته باشد). علاوه بر این، علیرغم آنکه خود حجت الاسلام حشمتی کار عمده موسسات قرآنی را آموزش می داند[24] و در حالی که بیشتر موسسات در امر آموزش ابتدایی مانده اند (به دلیل عدم حمایت های مالی و برنامه ای و نیز نظارت ناقص و دیرهنگام: {برای نمونه نامه معاون قرآن و عترت به شورای عالی استان‌ها در خصوص حمایت شهرداری ها از گسترش فعالیت ها و برنامه های قرآنی در سطح کشور، علیرغم آنکه مصوب سال 89 است، در آبان امسال صورت گرفته است[25] و این در حالی است که به دلیل برخی اختلافات از جمله تعیین دبیر هیأت رسیدگی صدور مجوز و غیره، مدتی است صدور و یا تمدید موسسات متوقف شده و وضعیت و تکلیف آنها روشن نیست. برخی موسسات، ماه هاست در انتظار تشکیل جلسه جهت تمدید هستند؛ چراکه نمی توانند از معافیتهای مشمول موسسات و حمایت های اینچنینی استفاده نمایند. در مورد نظارت هم باید گفت تصمیم برای نظارت بر موسسات قرآنی، دیرهنگام (پس از گذشت یک سال از تصدی حجت الاسلام حشمتی) و تنها در مورد موسسات استان تهران صورت گرفته است[26]})؛ وی در اظهار نظری عجیب و بسیار آرمانگرایانه، از موسسات توقع پیشرفت در حوزه های پژوهشی[27] و هنری[28] را دارد. همچنین معاون قرآنی وزیر ارشاد در ماه های نخست تصدی، افزایش اعتبارات و نیز افزایش تعداد مؤسسات قرآنی را (در دولت قبل) منجر به ایجاد فرهنگ قرآنی در جامعه ندانسته و بر نیاز به نیروی انسانی قوی تأکید داشته است[29] اما در دوره مدیریت وی نیز، علاوه بر نبود برنامه و سیاست برای تربیت نیروی انسانی قوی، رویه صدور مجوز موسسات، به جای اصلاح، همچنان ادامه داده شده و روابط عمومی این معاونت در گزارش های عملکرد خود در دهه فجر و هفته دولت ([30] و[31])، صدور تعداد زیاد مجوزموسسات را از جمله مهمترین فعالیت های این دستگاه قرآنی معرفی می نماید.

برگزاری جلسات نه چندان موفق کمیسیون تبلیغ و ترویج

دبیرخانه کمیسیون تبلیغ و ترویج[32] که در حد یک اداره کل دیده شده و وظیفه ای فرادستگاهی و ملی در سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت بر فعالیت دستگاه های قرآنی کشور دارد[33] که به عنوان نقطه قوت برای معاونت محسوب می شود[34]، عملاً در اولین وظیفه خود یعنی تشکیل جلسات و تهیه دستور جلسات بازمانده است و به دلیل حذف اداره کل برنامه ریزی و پژوهش، و به تبع آن نبودمحتوای لازم[35]، عملاً نتوانسته به نیازها و تحلیل محیطی خود دست یابد. این کمیسیون همچنین از ماه مهر سال جاری به علت عدم اختصاص اعتبارات مناسب[36] از تشکیل جلسات خودداری نموده است. شایان ذکر است علیرغم آنکه در سی و سومین جلسه کمیسیون تبلیغ و ترویج در اردیبهشت 93، تشکیل ماهانه جلسات تصویب شد[37] اما پس از گذشت 15 ماه، تعداد جلسات آن از 40 بیشتر نشده است. علاوه بر این، برگزاری موفقیت آمیز این جلسات نیز مبهم است؛ چرا که نتوانسته سایر دستگاهها و نهادهای مرتبط را هماهنگ[38] و هم افزا نماید. شایان ذکر است مهدی عزیززاده، سرپرست دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی، ضمن اذعان به عقب بودن دو جلسه از نظر تقویمی در برگزاری جلسات، دلیل این امر را بلاتکلیفی وضعیت اعتبارات قرآنی عنوان می نماید و امیدوار است در سال 94 تنها یک جلسه دیگر در اسفندماه تشکیل گردد[39].

عدم اهتمام و سیاستگذاری برای تربیت ده میلیون حافظ و طرح ملی حفظ

با توجه به اینکه در ستاد راهبری حفظ قرآن کریم، مدیریت «سیاستگذاری کلان و راهبری» برای گروه مخاطب «سایر اقشار» جامعه، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شده است[40]، معاونت قرآن و عترت همانند سایر دستگاه های متولی، وظایف خود[41] را در این زمینه نادیده انگاشته و حتی نسبت به ایجاد دفتری جهت هماهنگی با ستاد اقدام نکرده است. با توجه به اینکه وجود ستاد به این معنا نیست که دستگاه‌های دیگر در راستای تحقق فرمایشات رهبری وظیفه‌ای ندارند[42] باید این پرسش را مطرح نمود که معاونت قرآنی وزارت ارشاد، به طور خاص، برای پیشبرد امر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم که از منویات مقام معظم رهبری است، چه سیاستگذاری های نموده و برای فرهنگ سازی در این زمینه چه اقداماتی را انجام داده است؟ از طرف دیگر این معاونت از ظرفیت کمیسیون تبلیغ و ترویج هم به نحو مقتضی در این حوزه بهره برداری نکرده است که البته تدوین برنامه اجرایی طرح ملی حفظ، از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به دو نهاد از جمله کمیسیون تبلیغ و ترویج واگذار گردیده است[43].

حجت الاسلام و المسلمین حشمتی که در یکی از مصاحبه های خود (شهریور 93)، طرح ملی حفظ را در حوزه کاری خود نمی داند، و آن را بر عهده سازمان اوقاف اعلام می نماید[44] {در حالی که کمیسیون تبلیغ و ترویج در سال 93 به سازمان اوقاف اعتبار آموزشی نداده است[45]}، پیش از آن (در اردیبهشت 93) معاونت قرآنی را متولی کار پیگیری در ستاد حفظ خوانده بود[46]. معاون قرآن و عترت در ماههای ابتدایی سکانداری معاونت (بهمن 92) وعده تشکیل کارگروه ویژه ای برای بررسی طرح ملی حفظ داده[47] و ضمن قول سیاستگذاری، ارزیابی و نظارت برای تربیت حفاظ[48] و اعلام دو رویکرد معاونت در این زمینه در بخش حاکمیت و دولت و نیز در بخش فعالیت‌ها معاونت و مؤسسات[49]، در نهایت (در مرداد 94) از ابلاغ برنامه عملیاتی وزارت ارشاد به سازمانها و نهادهای قرآنی در سراسر کشور خبر می دهد[50] که به نظر می رسد چنین برنامه ای در این وسعت و گستردگی حتی طراحی نشده باشد (چه برسد به ابلاغ!). البته در گزارش عملکرد یکساله مسئولان و مدیران معاونت قرآن و عترت، شیخ ویسی، قائم مقام آموزش و توسعه ی مشارکت ها به طرح رحله اشاره می کند[51] که باید گفت این طرح به ابتکار و اجرای موسسه بیت الاحزان صورت گرفته است و معاونت قرآنی در آن مشارکت و همکاری داشته و به دلیل تردید این معاونت به موفقیت حداکثری طرح، اعتبار کمی (تنها 140 میلیون تومان) به آن اختصاص یافته است. [52] (سازمان اوقاف و امور خیریه و اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت به ترتیب 400 و 480 میلیون تومان مشارکت داشته اند.)

در پایان باید اذعان داشت به نظرمی رسد دیدگاه حجت الاسلام حشمتی به مقوله حفظ کل قرآن کریم، امری سخت و دست نایافتنی (برای عموم جامعه) است[53]. حتی از نگاه تقلیل گرایانه و غیر کارشناسانه او، حفظِ مورد نظر مقام معظم رهبری، بیشتر حفظ موضوعی و نیز آیات کاربردی است که در این صورت، 10 میلیون حافظ محقق می شود[54]. وی حفظ عمومی تر و مردمی تر را، مفاهیم به همراه حفظ آیات شاخص و مضامین عمومی می داند که مردم در گفتگوهای خود به کار بندند[55].

در توضیح مطلب فوق باید گفت اینکه فردی در فعالیت های قرآنی به حوزه ای خاص (مثلا تفسیر قرآن کریم) گرایش داشته باشد، بر آن اشکالی مترتب نیست؛ اما شخص مسئولی که بخش عمده ای از مدیریت فعالیت های قرآنی کشور را در دست دارد، باید نگاه جامع الاطراف داشته باشد؛ همچنین اینکه این فرد تنها، صاحب ایده باشد، کافی نیست؛ بلکه باید از اصول علم مدیریت هم بهره ببرد. حجت الاسلام حشمتی در سالهای گذشته، ایده تلاوت نور را مطرح نمود اما هنوز در آن ایده سِیر می کند. چرا که با تأکید بر نهضت فهم قرآن از مساجد با استفاده از طرح تلاوت نور[56]، برای جوانانی که به مسجد نمی روند نسخه ای نداشته، برای فعال تر شدن موسسات ایده ای مطرح ننموده و علیرغم تأکید لسانی برای استفاده از زبان هنر برای فهم آیات، برنامه ای در این زمینه مدون نکرده است. وی نه تنها به تجربه های قبلی بسنده کرده، بلکه با وجود افراد بسیار با تجربه و متخصص در میان فعالان قرآنی، بسیاری از کارهای تخصصی را به دوستان سابق خود در موسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی (ره) می سپرد که فعالیت قرآنی تخصصی نداشته و یا بعضا ده ها سال از این نوع فعالیتها دور بوده اند. برای مثال از حجت الاسلام محمدعلی خسروی (معاون پژوهشی موسسه مذکور) به عنوان مدیرکل آموزش، حجت الاسلام علیرضا حشمتی (مسئول موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) نمایندگی استان اصفهان) به عنوان مسئول شورای طرح و برنامه، عضو کمیته تلفیق برنامه ششم توسعه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئول دبیرخانه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و عضو شورای برگزاری جشنواره فیلم «محمد؛ پیامبر صلح»، حجت الاسلام هادی قبادی (مسئول حسینیه جماران و مدیر کل مراکز و اماکن منتسب به امام خمینی (ره))، به عنوان دبیر هیات رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت و ... استفاده می کند؛ حتی در میان برنامه های ملغای این دستگاه قرآنی، همایش قرآن و امام خمینی از معدود برنامه هایی است که لغو نمی شود و با حضور سیدحسن خمینی، رئیس سابق حشمتی، برگزار می گردد.

معاونتی برای ترویج قرآن و عترت یا تعطیل آن؟

نسیم آنلاین با سلسله گزارش هایی مستند و متقن، به وظیفه خطیر رسانه ای خود در پرسشگری از عملکرد دو ساله معاونت قرآنی وزارت ارشاد و در نهایت اقامه فریضه امر به امروف و نهی از منکر تلاش کرد که سکوت و عدم واکنش روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز معاونت قرآن و عترت، تأیید دیگری بر عملکرد ضعیف وزارت ارشاد در حوزه قرآن و عترت است. انتصاب حجت الاسلام حشمتی به عنوان معاون قرآنی در آذر 92، زمزمه تضعیف بخش قرآنی وزارت ارشاد را مطرح نمود که پس از سپری شدن نیمی از عمر دولت یازدهم و عدم مشاهده کارنامه قابل قبول از فعالیت های قرآنی دولت تدبیر و امید، این گمانه بیش از پیش تقویت شد. حتی پس از انتشار این گزارش ها، معاونت قرآنی نتوانست گزارش مبسوطی از فعالیتهای خود ارائه دهد و اوج تقلای این دستگاه قرآنی، رسانه ای کردن جلسات داخلی ([57] و[58])، کلی گویی مجدد ([59] و [60])، احصای برنامه های انگشت شمار اجرا شده[61] و نیز برجسته نمودن فعالیت های ادارات کل استانی مرتبط با دفتر تبلیغ و ترویج[62] و بیان گزارش عملکرد آنها حول برنامه های جشن رمضان ([63]و[64]) بوده است که در این میان از گزارش برنامه های قرآنی شهر تهران، به عنوان پایتخت ام القرای جهان اسلام و محل واقع شدن معاونت قرآنی و همچنین اداره کل استان تهران خبری نیست!

به نظر می رسد معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از گذشت 26 ماه از آغاز دوره مدیریت جدید، برای تنویر افکار عمومی باید به این سوالات پاسخ دهد: چرا معاونت قرآنی دارای برنامه های جامع و منسجمی نیست؟ چرا در فعالیت های آن، سیاستگذاری و برنامه ریزی مشاهده نمی شود؟ برنامه های راهبردی و اولویت های دقیق کدام است؟ چرا در مصاحبه ها و یادداشت ها، افق آینده معاونت قرآنی تبیین و ترسیم نشده است؟ چرا تعداد اخبار این معاونت در وب سایت آن، در سایت وزارت ارشاد و نیز در سایر خبرگزاری ها، کم است؟ علت تاخیر در برگزاری مجمع خادمان قرآن چیست؟ چرا سامانه جامع قرآنی هنوز سامان نیافته است؟ چرا جشنواره «محمد؛ پیامبر صلح» در زمان مقرر برگزار نشد؟ چرا جوایز آن، غیرکارشناسی و خارج از عرف (گرانقیمت) تعیین گردیده است؟ تکلیف حدود 2000 اثر داخلی و خارجی که به این جشنواره ارسال شده، چه می شود؟ علت تأخیر مکرر (حدود یک سال) در برپایی هفته های قرآن و عترت و نیز جشنواره آیات چیست؟ چرا پس از گذشت دو سال، افراد جدید تحت پوشش بیمه فعالان قرآنی قرار نگرفته اند؟ چرا زمان و نیز نوبت های آزمون های سراسری قرآن و عترت مدام تغییر می کند؟ علت برخی انتصابات ضعیف و پرحاشیه در این دستگاه قرآنی چه بوده است؟ چرا مسئولیت برخی امور، به دست افرادی سپرده می شود که سوابق روشن و مؤثری در این حوزه نداشته و فاقد تجربیات وسوابق راهبردی هستند؟ چرا اداره کل «برنامه ریزی و پژوهش» به یک واحد حاشیه ای تبدیل گشته است و در آن تصمیماتی سلیقه ای و خلق الساعه و نه مبتنی بر پژوهش صورت می گیرد؟ علت تضعیف نمایشگاه قرآن چیست؟ برای تشویق هنرمندان برای خلق آثار در حوزه قرآن و عترت چه فعالیتی صورت گرفته است؟ چرا از موسسات حمایت های اعتباری و برنامه ای کافی و به موقع صورت نگرفت تا آنجا که برخی از آنها در آستانه اضمحلال واقع شدند؟ چرا موسسات قرآنی، قربانی صرفه جویی های دولت شده اند؟ چرا جلسات کمیسیون تبلیغ و ترویج فعالیت های قرآنی چندان موفق نبوده است و چرا نتوانسته سایر دستگاهها و نهاد های مرتبط را هماهنگ و هم افزا نماید؟ چرا این معاونت نتوانسته است از ظرفیت سایر معاونتها، ادارات و سازمانهای زیرمجموعه وزارت ارشاد استفاده کند؟ معاونت قرآنی در همکاری با سایر دستگاهها برای تحقق 10 میلیون حافظ قرآن، چه کرده است؟

در پایان ضمن اشاره به پیام تبریک حجت الاسلام و المسلمین حشمتی به مناسبت روز خبرنگار، که «سوژه های خبری به حسب ظاهر در این حوزه کم هستند»[65]، و با در نظر گرفتن اظهار امیدواری معاون قرآن و عترت در اسفند ماه سال گذشته مبنی بر ارتقای فعالیت های قرآنی در کشور تا آنجا که در سال 94 هفته ای یک اتفاق مهم قرآنی با محوریت این معاونت وجود داشته باشد[66]، باید این پرسش را مطرح نمود کم کاری های مسئولان این حوزه تا چه اندازه در کاهش کمّی تعداد خبرها موثر بوده است؟ و مهمترین پرسش اینکه چرا سکانداری دولتی ترین بخش قرآنی کشور به فردی ضعیف سپرده می شود که خواسته یا ناخواسته در جهت تضعیف دستاوردهای قرآنی کشور گام برداشته و علیرغم تبدیل یک مرکز به معاونت، جهش سالهای اخیر در حوزه قرآن را کُند نموده است؟

پی نوشت ها:

[1] حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی با بیان اینکه خط مقدم فعالیتهای قرآنی در این معاونت، مؤسسات و مجامع قرآنی هستند، وظیفۀ معاونت را سیاستگذاری، حمایت، هدایت و نظارت بر فعالیتهای این مراکز دانست و افزود: مطابق برنامۀ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وظیفۀ ما بسیج فعالیتهای قرآنی دولت و جامعه است که این کار باید با توجه به سند چشم انداز و منشور توسعۀ فرهنگ قرآنی صورت گیرد. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/120438/

[2] - حمایت مؤثر از مؤسسات قرآنی در سال 93 را از مهمترین اولویتهای این معاونت به منظور برونسپاری فعالیتهای قرآنی دانست http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/105640/

[3] حشمتی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر انجام برنامه ریزی های لازم برای استفاده بیشتر از استعدادهای مؤسسات، گفت: طبق منشور قرآنی کشور، هماهنگی و حمایت از مؤسسات وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. وی با اشاره به ایجاد وحدت بین تشکلهای قرآنی افزود: همۀ طرحهای قرآنی مورد حمایت معاونت قرآن و عترت است، حتی طرحهای مؤسسات بدون مجوز. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/114967/

[4] وی تصریح کرد: درکارهای آینده بخشی نگاه نمی کنیم و همه موسسه های قرآنی را زیر پوشش قرار می دهیم. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/98584/

[5] از کانونهای قرآن و عترت، نشریات قرآنی و همایشهای زیربنایی در حوزۀ قرآن و عترت در دانشگاهها حمایت می کنیم. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/122017/

[6] حشمتی ... با بیان اینکه این میزان اعتبار به هیچ وجه برای ساماندهی فعالان قرآنی و ارتقای سطح کیفی موسسات کافی نیست اظهار کرد: به نظر می رسد صرفه جویی ها و کاهش محسوس اعتبارات بر خلاف سایر بخش های دیگر بیشتر در حوزه فرهنگ و فعالیت های قرآنی و دینی است. http://www.irna.ir/fa/News/81721718/

[7] سید‌روح‌الله موسوی، عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در ادامه با لحنی اعتراض و درخواست از معاونت قرآن و عترت بیان کرد: مؤسسات قرآنی طی 2 سال گذشته یک ریال هم اعتبار دریافت نکرده‌اند‌ و حتی در نامه‌های متفاوتی که به مسئولان برای اعتبارات مؤسسه‌ صورت فرستاده شد، هیچ جواب دریافت نشد ... وی ادامه داد: قرآنیان مسکن و بیمه نمی‌خواهند، بلکه درخواست دارند که به امور قرآنی خود بپردازند که امیدواریم مسئولان رسیدگی کنند. http://iqna.ir/fa/News/3281150

[8] مدتی است که مشکلات متعدد علی الخصوص مشکلات مالی گریبان گیر اکثر موسسات قرآنی استان مرکزی شده است تا جایی که این موسسات به فکر تعطیل کردن افتاده اند. مدیر موسسه اصحاب الثقلین اراک در این خصوص ... می گوید: مؤسسات قرآنی در حال ذوب شدن هستند و رو به تحلیل می روند ما از لحاظ مالی به شدت در مضیقه هستیم و تاکنون هیچ حمایت مالی ای در راستای دست گیری از ما صورت نگرفته است. ... پیمان عین القضاتی در ادامه می افزاید: دیری است که از طرف مسئولین ذیربط چه در زمینه تبلیغات فرهنگی و چه در بحث برنامه ها و شرایط به وجهی است که آموزش به شدت افت کرده و در صورت حمایت نشدن احتمال جمع شدن موسسات قرآنی در چند ماه آینده وجود دارد.... عین القضایی بیان می کند: با توجه به اینکه غریب دو سال است بر اساس اهداف و برنامه هایی که ارشاد در بخش معاونت قرآن اعلام کرده برنامه ها را عملیاتی کردیم و اجرا شده و قرارداد هم منعقد شده است اما تاکنون علاوه بر اینکه بخش زیادی از مطالبات پرداخت نشده حمایت های مالی هم متوقف شده است. مدیر موسسه اصحاب الثقلین در ادامه می گوید با توجه به اینکه از 2 سال گذشته کمترین حمایت ها انجام گرفته تاکنون برنامه های جدید هم ابلاغ نشده و به نوعی می توان گفت ارتباط مجموعه های قرآنی با ستاد تهران قطع شده است و تنها پاسخی که دریافت شده این است که فعلاً منتظر باشید.... معاون قرآن و عترت سابق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در پاسخ به این مشکلات موسسات قرآنی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران می افزاید: در خصوص مشکلات مالی موسسات قرآنی تاکنون پیگیری های زیادی انجام شده است و این مسئله با مسئولین ذی ربط در میان گذاشته شده است اما وضعیت هیچ تغییری نکرده و به هیچ نتیجه نرسیده ایم جز اینکه فعلاً بودجه ای تعیین نشده است. ... علیرضا حاج علی بیگی در ادامه با بیان اینکه از اینکه موسسات قرآنی به این چالش گرفتار شده اند با خبریم و اظهار ناراحتی داریم اما چه کنیم که دستمان به جایی نمی رسد و در حال حاضر نیز چشم امیدمان به یاری مسئولین کم سو شده است و فعلاً در راستای حل مشکلات این مؤسسات هیچ کاری از ما ساخته نیست. http://www.yjc.ir/fa/news/5067530/

[9] حجت‌الاسلام والمسلمین منصور برزگر، دبیر منطقه جنوب اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)از فارس، از عدم حمایت از مؤسسات قرآنی انتقاد کرد و گفت: متأسفانه حمایت از مؤسسات قرآنی فعلاً در حد حرف و سخنرانی است و در عمل هنوز اتفاقی نیفتاده است. برزگر ، عضو بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن ؛ تأکید کرد: تمام مؤسسات قرآنی مردمی دچار بحران مالی شده‌اند و اگر مسئولان و دولت نخواهند از این مؤسسات حمایت کنند، با توجه به مشکلات مالی و اقتصادی که خود این مؤسسات هیچ درآمدی ندارند، باید گفت که کم کم رو به تعطیلی خواهند رفت و هیچ بازدهی نخواهند داشت. http://iqna.ir/fa/News/3323433

[10] دبیر منطقه جنوب اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور تأکید کرد: دولت به جای اینکه از مکان‌های دیگر حمایت کرده و بودجه‌های خود را صرف فعالیت‌هایی کند که معلوم نیست عاقبت آن‌ها به کجا می‌رسد، این حمایت و بودجه را صرف فعالیت‌ها و فعالان قرآنی کند که می‌داند غایت آن ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه است. ... وی با بیان اینکه متأسفانه کسی به جبهه مردمی فعالیت‌های قرآنی توجهی نمی‌کند، گفت: این حمایت تنها در حرف‌هاست اما در عمل نیست چنانچه مشاهده می‌کنیم ارگان‌های دولتی در این موارد خودشان از خودشان تشکر می‌کنند و نسبت به مردمی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، بی توجه هستند. ... برزگر با طرح این سئوال که دولت در این چند سال چه کمکی به مؤسسات قرآنی کرده است؟ گفت: ما شاهد هستیم که دستگاه‌های دولتی حمایت از مؤسسات قرآنی را بین همدیگر پاس می‌دهند و یا اینکه می‌گویند ما بودجه نداریم؛ لذا اگر بودجه‌ای نیست پس چرا فعالیت خود را تعطیل نمی‌کنند و چرا سازمان و چارت تشکیل داده و حقوق می‌گیرند؟ تا مؤسسات قرآنی نیز بدانند که هیچ متولی برای این فعالیت‌ها وجود ندارد. ... وی ادامه داد: اکنون منتی بر سر ما می‌گذارند که از مؤسسات مردمی حمایت می‌کنند اما عملاً هیچ کمکی به آن‌ها نمی‌شود و تنها از این مؤسسات می‌خواهند استفاده ابزاری کنند تا در همایش‌های مخلتف آن‌ها حضور پیدا کنند. http://iqna.ir/fa/News/3466906

[11] ششمین همایش سلانه مدیران قرآنی که هر سال مصادف با افتتاحیه نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار می شد، به جهت لزوم پربارتر شدن همایش، حضور حداکثری موسسات و امکان اختصاص هدایای نقدی به تاریخ دیگری موکول شد. این همایش در 5 سال گذشته به جهت دیدار و تبادل نظر مدیران، امکان بازدید از نمایشگاه قرآن و دریافت هدایای نقدی از سوی معاونت قرآن و عترت به طور منظم برگزار گردیده است. لازم به ذکر است که سال گذشته و امسال اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور متولی اجرایی این همایش بوده و سیاست گذاری آن از سوی معاونت قرآن و عترت صورت می پذیرد. http://etghannews.org/index.aspx?fkeyid=&siteid=2&pageid=1434&newsview=7663

[12] حجت الاسلام و المسلمین حشمتی تصریح کرد: برای مراسم و نشست های این نمایشگاه سعی شده است، همه مسئولان را دعوت کنیم، در افتتاحیه نیز شاهد حضور مسئولان کشور بودیم. http://www.yjc.ir/fa/news/4888154/

[13] مراسم اختتامیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و اختتامیه یازدهمین جشنواره «بانوی ایرانی، هنر قرآنی» روز سه شنبه 31 تیرماه در سالن خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس برگزار می شود. … بر اساس این گزارش این مراسم از ساعت 19 تا 20:30 با حضور محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور برگزار می شود http://www.yjc.ir/fa/news/4919736/

[14] یا مؤسسات قرآنی را تقویت کنیم تا به عنوان بازوان قرآنی کشور درست عمل کنند.

http://iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/16056

[15] به طور کلی باید گفت عمده کار معاونت قرآن و عترت ارشاد هم وجود مؤسسات قرآنی است http://www.farsnews.com/13940201000279

[16] در جلسه شب گذشته دوم اسفند ماه 93 شورای توسعه فرهنگ قرآنی واگذاری محل دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مؤسسات و تشکلهای قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی تصویب شد. ... براساس این مصوبه این هیأت موظف است تمامی فعالیتهای مؤسسات و تشکلهای قرآنی را ساماندهی کند؛ همچنین هدایت، نظارت و صدور مجوزها بر عهده این هیأت قرار گرفته است. ...در جلسه شب گذشته واگذاری هیأت رسیدگی به مؤسسات و تشکلهای قرآنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که پس از رأیگیری از 14 رأی اعضا، مسئولیت هیأت رسیدگی به امور مؤسسات و تشکلهای قرآنی با 9 رأی به سازمان تبلیغات اسلامی سپرده شد. http://basijnews.ir/fa/news/8500328/

[17]حجت‌الاسلام حشمتی در ادامه به واگذاری محل دبیرخانه اتحادیه مدغم در سازمان تبلیغات اسلامی اشاره کرد و افزود: ما خوشحالیم که مسئولان، وزارت ارشاد را از حمایت مؤسسات معاف کردند بنابراین ما می‌توانیم توان خود را بر روی سایر حوزه‌ها بگذاریم و به برنامه‌های جدیدی فکر کنیم. معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد با ارائه راهکارهایی برای توجه بیشتر به مؤسسات قرآنی، گفت: اگر ما مسئول حمایت موسسات بودیم برنامه‌های مختلفی را اجرایی می‌کردیم اما اکنون که این مسئولیت از دوش ما برداشته شده است، حاضریم راهکارهایی برای ارتقای فعالیت مؤسسات ارائه دهیم. وی توانمندسازی موسسات، آموزش مدیران، ارزیابی دقیق فعالیت‌های موسسات و همچنین وارد کردن فعالیت‌‌های موثر در فضای مجازی را از مهمترین فعالیت‌ها برای توسعه اثرگذاری موسسات قرآنی عنوان کرد و افزود: ما برای اجرای برنامه‌ها و توسعه فعالیت‌های قرآنی از هیچ کمکی دریغ نکردیم و حتی خوشحالیم که بتوانیم در این عرصه به مسئولان مربوطه کمک فکری هم برسانیم. فارسhttp://iqna.ir/fa/News/3281150 (و) http://www.farsnews.com/13940220000112

[18] در شورای توسعه فرهنگ قرآنی این طرح و اینکه اینها ادغام شوند و دبیرخانه مشترک داشته باشند مصوب شده است اما در این مورد اینکه رییس این هیات چه کسی باشد بین ما و سازمان تبلیغات بحث است که ان‌شا الله با هم کنار می‌آییم. خیلی خوب ما هم به همین راضی هستیم. فرد صالح و مدیر را معرفی کنند ماهم راضی هستیم. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/134219/

[19] در گفت‌وگوی شیخ‌ویسی با فارس مطرح شد: وزارت ارشاد مخالف دبیری سازمان تبلیغات در رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی است. ... در جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که دوم اسفندماه برگزار شد، محل دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مؤسسات و تشکل‌های قرآنی با رأی اکثریت آرا به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار شد اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس مستندات خود نسبت به این تصمیم اعتراض دارد. ... پس از تصویب تشکیل اتحادیه مدغم، محل دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مؤسسات و تشکل‌های قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار شد اما مسئولان وزارت ارشاد بر اساس مستندات خود نسبت به این امر اعتراض جدی دارند. ... سازمان تبلیغات اسلامی با اکثریت آرای حاضران در جلسه شورای توسعه به عنوان محل دبیرخانه هیأت رسیدگی و حمایت از مؤسسات قرآنی انتخاب شد به طوری که از 14 رأی مأخوذه 9 نفر به سازمان تبلیغات رأی دادند ... اما اکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این امر ایراد جدی دارد و آقای «محمدرضا حشمتی» معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد هم نسبت به این امر انتقاد جدی دارد؛ بنابراین بهتر است در تصمیم‌گیری برای این موضوع تجدید نظر شود. http://www.farsnews.com/13940201000279

[20] در آیین‌نامه دیگری آقای «محمدرضا مخبر دزفولی» دبیر شورای انقلاب فرهنگی تصریح داشته که محل دبیرخانه هیأت، اتحادیه مدغم است و در آیین‌نامه دیگری هم اشعار می‌دارد محل دبیرخانه در سازمان تبلیغات اسلااست که ما اشکالاتی وارد دانستیم و این موضوع را به «علی جنتی» وزیر ارشاد به صورت مکتوب اعلام کردیم تا این تناقض‌ها برطرف شود. http://www.farsnews.com/13940201000279

[21] در جلسه اخیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی انتخاب دبیر هیئت رسیدگی به موسسات قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار شد. http://www.farsnews.com/13941007000390

[22] جمع کثیری از مؤسسات و تشکل‌های قرآنی ـ مردمی کشور با نگارش نامه‌ و امضای طوماری به مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی خواستار بازگرداندن رتق و فتق امور مربوط به مؤسسات و تشکل‌های قرآنی در بخش مردمی برابر دستور صریح رهبری به سازمان تبلیغات اسلامی شدند. ... بدیهی است تأکید و توجه به این موضوع مجموعه مؤسسات وتشکل‌های دینی و قرآنی را از فراز و فرودهای سیاسی و مدیریتی که معمولاً در دولت‌های مختلف وجود داشته و خواهد داشت، مصون داشته و امکان عینیت بخشیدن به دغدغه‌های قرآنی رهبر انقلاب را بیشتر می‌کند. http://iqna.ir/fa/News/3455246

[23] معتقد به برگزاری جلسات سنتی قرآن در مساجد هستم تا مؤسسات - بهترین شیوه آموزش قرآن کریم را من در جلسات سنتی قرآن می‌دانم زیرا هم مخاطب را بر آموزش قرآن مسلط می‌کرد و هم تاثیرگذار بود و قاریان بین‌المللی کشورمان از همین جلسات برخاسته‌اند. حمایت از این جلسات در برنامه‌های ما است. http://91.98.101.74/fa/News/1394309

[24] وی ادامه داد: در سالهای گذشته حمایت های مختلفی از سوی وزارتخانه به موسسات قرآنی می شده و حتی در ساخت و تجهیز موسسات هم اعتبارات خوبی تخصیص یافته ولی در دو سال اخیر به لحاظ کمبود بودجه فقط به میزان فعالیت های قرآنی هر موسسه کمک می کنیم و با توجه به اینکه 90 درصد موسسات ما کار آموزش قرآن را انجام می دهند سالانه سرانه آموزشی در اختیار موسسات قرار می دهیم. http://www.irna.ir/fa/News/81625066 /

[25] http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/201405/

[26] در راستای وظایف معاونت قرآن وعترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، و آشنایی با عملکرد موسسات قرآنی ، گروه نظارت و ارزیابی موسسات فرهنگی قران و عترت ، از ابتدای بهمن ماه سال جاری اقدام به بازرسی و ارزیابی عملکرد موسسات قرآنی استان تهران نموده است . ... به گفته حمیدرضا شیخ ویسی معاون رسیدگی به امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت در اجرای این طرح که با حضور بازرسین معاونت قرآن و عترت و همکاران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در حال انجام است بیش از ٢٠٠ موسسه مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت . وی همچنین افزود نظارت و ارزیابی از کلیه موسسات قرآنی استانها در سال آتی بعمل خواهد آمد .http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/152872/

[27] وی بر حمایت بیشتر از موسسه‌های برجسته قرآنی که با فعالیت‌های پژوهشی آثار فاخری را تهیه کرده‌اند، تاکید کرد و افزود: در حوزه فیلم، انیمیشن، مکتوب، نمایش‌ها و رمان‌ها آثار قرآنی کمرنگ است که امیدواریم با افزایش کمی و کیفی فعالان قرآنی بتوانیم فعالیت‌های مناسبی در این زمینه انجام دهیم. http://www.farsnews.com/13930801000638

[28] حشمتی با تاکید بر اهتمام بیشتر موسسه‌های قرآنی در خلق آثار فاخر، اظهار کرد: معیار دولت در ارایه کمک‌های مالی به این موسسه‌ها تولید آثار ارزشمند و موثر به لحاظ کمی و کیفی است. http://www.jamaran.ir/fa/n62521/

[29] در دولت قبل زحمت زیادی کشیدند تا این اعتبارات را افزایش دهند. البته طبیعی است وقتی اعتبارات ضعیف باشد، بالاخره تأثیر خوبی ندارد. در سال نود نیم درصد به این حوزه‌ها اضافه شد که اعتبار خوبی هم بود. اما آیا شاهد افزایش فرهنگ قرآنی در جامعه بودیم؟ درست است که تعداد مؤسسات قرآنی گسترده و فعالیت قرآنی در آن‌ها بیشتر شد اما منجر به فرهنگ قرآنی در جامعه نشد. زیرا فرهنگ مقوله پیچیده‌ای است و اگر قرار است اصلاح شود، یا تغییر پیدا کند به موارد دیگری نیاز است که یکی از آن‌ها اعتبارات است و دیگری که مهمترین بخش محسوب می‌شود، نیروی انسانی است. با نیروی انسانی ضعیف هرچقدر هم پول داشته باشیم نمی‌توان تغییرات درستی انجام داد.... از طرفی باید مجموعه مؤسسات قرآنی را در خدمت کسانی که می‌خواهند در راه قرآن تعلیم ببینند قرار دهیم. بنابر این می‌خواهیم روح خدمت را در مجموعه معاونت قرآنی افزایش دهیم. تا مردم احساس کنند اگر پژوهشی دارند یا می‌خواهند آموزش ببینند خدمات‌ را در دسترس آن‌ها قرار دهیم. ما متولی نیستیم اما جاهایی که متولی هستند را باید تقویت کنیم.

http://iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/16056

[30] در سال 93 برای حدود 500 موسسه قرآنی مجوز فعالیت صادر شده است. http://www.irna.ir/fa/News/81735352/

[31] وی اضافه کرد: در سال 1393 ما طی هفت جلسه 420 موافقت اصولی درباره صدور مجوزها داشتیم http://www.irna.ir/fa/News/81748966/

[32] http://www.farhang.gov.ir/fa/intro/duty

[33] حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی با بیان فعالیت‌های کمیسیون توسعۀ تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی که از کمیسیونهای شورای توسعۀ فعالیت‌های قرآنی است و ریاست آن با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است و دبیرخانۀ آن، در معاونت قرآن و عترت واقع است، افزود: این کمیسیون می کوشد تا بر اساس اسناد بالا دستی، وظایف محوله را به نحو احسن انجام دهد.وی با بیان اینکه وزیر، اهتمام خاصی به کمیسیون تبلیغ و ترویج داشته است و با شرکت منظم خود، در جهت فعال شدن این کمیسیون عمل می کند، اظهار داشت: وظیفۀ این کمیسیون علاوه بر برنامه ریزی، نظارت بر فعالیت دستگاههای قرآنی است. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/130664/

[34] وظایف معاونت قرآن و عترت: ... راهبری کمیسیون توسعه فعالیت های تبلیغی - ترویجی قرآنی http://www.farhang.gov.ir/fa/intro/adjutancy/quran

[35] ارائه پیشنهاد موضوع برای مطالعه و پژوهش به دفتر تخصصی ذیربط دفتر پژوهش و برنامه ریزی ‌به منظور ساماندهی و توسعه فعالیت های قرآنی در حوزه تبلیغ و ترویج. http://www.farhang.gov.ir/fa/intro/duty

[36] حشمتی، ... اظهار کرد: آخرین جلسه کمیسیون تبلیغ و ترویج مهرماه برگزار شد، اما به هر حال برگزاری جلسات منظم کمیسیون تبلیغ و ترویج و دیگر کمیسیون‌های وابسته به شورای توسعه فرهنگ قرآنی تابع وضعیت مالی هستند و اگر اعتبارات مناسب اختصاص پیدا کند، تعداد جلسات ما نیز زیاد می‌شود. ... وی یادآور شد: به این دلیل که هنوز نمی‌دانیم چقدر بودجه برای سال 94 داریم برنامه‌ها را به صحن کمیسیون نیاورده‌ایم تا بررسی کرده و به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه کنیم؛ چرا که هنوز نمی‌دانیم چقدر پول داریم. http://www.iqna.ir/fa/news/3449348/

[37] پس از اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای کمیسیون، تصمیمات زیر به تصویب اعضا رسید: تعیین تقویم کاری جلسات کمیسیون جهت تشکیل در هر ماه http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/113971/

[38] معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر نقش این معاونت به عنوان یک دستگاه هماهنگ کننده فعالیتهای قرآنی، گفت: هم افزایی دستگاههای قرآنی از جمله منویات مقام معظم رهبری است. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/135620/

[39] http://www.iqna.ir/fa/news/3467041/

[40] به گفته حجت‌الاسلام «حمید محمدی» دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، وظیفه این ستاد «سیاستگذاری کلان و راهبری» برای سه گروه مخاطب یعنی «دانش‌آموزان و فرهنگیان» با مدیریت آموزش و پرورش، «دانشگاهیان» با مدیریت شورای هماهنگی فعالیت قرآنی دانشگاه‌ها و «سایر اقشار» جامعه با مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. http://www.farsnews.com/13940825000646

[41] ه - ستاد های اجرایی سه گانه: 1- ایجاد دفتر در هر ستاد جهت هماهنگی با ستاد راهبری و دستگاههای عضو 2- تقسیم وظایف و نظارت بر عملکرد دستگاه های عضو 3- تدوین و ارائه برنامه و راهکارهای اجرای طرح به شورای راهبری 4- پیش بینی و پیشنهاد بودجه های لازم جهت اجرای طرح 5- تعامل و همکاری با شورای علمی واجرای مصوبات آن شورا 6- تربیت نیروی کارآمد و متخصص جهت آموزش های مورد نیاز مخاطبان طرح http://www.google.com/url?url=http://www.farhang.gov.ir/ershad_content/media/image/2014/08/190364_orig.docx%3Ft%3D635425655589960164&rct=j&frm=1&q=&esrc=s&sa=U&ved=0ahUKEwjJ8KXV4abKAhUhnXIKHUzXC8YQFggUMAA&sig2=cKbMzsg-odcY_rUdigpWZQ&usg=AFQjCNFsQJg6nogGvXIriRW2PMCYEBjdxw

[42] محمود کریمی، دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ: ... هماهنگی بین دستگاه‌های متولی در امر حفظ قرآن یکی از مهم‌ترین وظایف این ستاد می‌باشد. البته وجود ستاد به این معنا نیست که دستگاه‌های دیگر در راستای تحقق فرمایشات رهبری وظیفه‌ای ندارند، بلکه فلسفه وجود و تشکیل ستاد همکاری و هماهنگی بین همه دستگاه‌های متولی حفظ و جلوگیری از موازی‌کاری است. ... در واقع همه سازمان‌ها، نهادها و وزارتخانه‌ها و حتی مجموعه‌های مردمی و غیردولتی میتوانند عضو ستاد باشند و این کار باید توسط همه مردم و با یک عزم ملی به پیش برود. ولی از نظر هماهنگی امور، ستاد اعضای حقوقی ای دارد که عبارتند از وزارت ارشاد، وزارت آموزش و پرورش، نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه‌ها، سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات، حوزه و نهادهای وابسته به رهبری. http://www.shabestan.ir/detail/News/188137

[43] اواخر سال گذشته در بیست‌و‌پنجمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که با حضور «محمدرضا مخبر دزفولی» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، خبری مبنی بر تصویب کلیات طرح ملی حفظ قرآن منتشر و مقرر شد تدوین برنامه اجرایی آن به کمیسیون توسعه آموزش عمومی و کمیسیون تبلیغ و ترویج دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی واگذار شود http://www.farsnews.com/13940825000646

[44] طرح ملی حفظ در حوزه ما نیست و ما به عنوان یک عضو طرح ملی هستیم و بیشتر اوقاف و بقیه سازمان‌ها عهده‌دار آن هستند http://www.tasnimnews.com/Home/Single/501195

[45] سرپرست روابط عمومی و تبلیغات معاونت قرآن و عترت افزود: هر اعتباری که در سال 93 به دستگاه های مختلف پرداخت شده بر اساس برنامه هایی بود که منطبق با برنامه اصلی آن بود. مثلا به سازمان اوقاف اعتبار آموزشی داده نشد یا به سازمان تبلیغات اعتبار برنامه سینمایی اختصاص داده نشده است. http://www.irna.ir/fa/News/81748966/

[46] در ستاد طرح ملی حفظ تصمیم‌گیری‌های خوبی شده و این ستاد به عنوان یک اتاق فکر قوی برنامه‌ریزی‌های مطلوبی داشته، مثلاً به نهادهای مختلف سهمیه‌ای مبنی بر تربیت حافظان قرآن اعطا شده و ما باید به عنوان متولی کار پیگیر این موضوع در این نهادها باشیم، همچنین باید با مطالبه از آنان و بررسی اشکالات کار را احیا و بر روی دور بیاندازیم. http://www.farsnews.com/13930219000177

[47] حشمتی ... گفت: در قالب کارگروهی ویژه طرح‌های قرآنی همچون نمایشگاه بین‌المللی قرآن و طرح ملی حفظ در حال بررسی است تا نقاط قوت و ضعف آن احصاء شود. http://www.shabestan.ir/detail/News/338052

[48] برنامه شما برای کار حفظ به چه صورت است آیا معاونت قصد دارد به صورت مستقیم به تربیت حافظان بپردازد.

نه، ما فقط سیاست‌گذاری، ارزیابی و نظارت خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم کار حفظ را به مؤسسات، نهادها و مساجد کشور واگذار کنیم.

http://www.farsnews.com/13930219000177

[49] وی در رابطه با منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ١٠ میلیون حافظ قرآن گفت: خدا را شکر مؤسسات این دستورالعمل را سر لوحه کارشان قرار دادند. معاونت نیز در این خصوص رویکردهایی دارد که در دو بخش قابل پیگیری است:١- بخش حاکمیت و دولت و ٢- بخش فعالیت‌ها معاونت و مؤسسات :یعنی بحث صدور مجوزها، تعیین ضوابط و آیین نامه‌ها و سیاست‌های کلی با بر عهده حاکمیت و دولت و بخش فعالیت و چگونگی انجام آن‌ها با مؤسسات و نیز مشورت با معاونت. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/102719/

[50] حشمتی ... با اشاره به تاکید و انتظار رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت و تشکیل 10 میلیون حافظ قرآن نیز گفت: هماهنگی ها و برنامه های عملیاتی در هر یک از سازمان ها و نهادهای متولی از جمله وزارت ارشاد، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت آموزش و پرورش و سازمان تبلیغات اسلامی در این راستا انجام شده است. وی تصریح کرد: برنامه های عملیاتی وزارت ارشاد نیز به سازمان ها و نهاد های قرآنی در سراسر کشور برای اجرایی شدن این امر مهم از سوی معظم له ابلاغ شده است. http://www.irna.ir/fa/News/81721718/

[51] شیخ ویسی درباره طرح ویژه ی رحله نیز اظهار کرد: طرح ویژه افراد 16 تا 22 سال و برای اوقات فراغت جوانان طراحی شد که براساس آن قرار شد ثبت نام کنندگان طی 2 ماه 4 جزء از قران کریم را حفظ می کنند. ... وی تصریح کرد: این طرح در 16 استان در حال برگزاری است و اختتامیه آن 15 شهریور در حرم امام (ره) و توسط موسسه مجری آن یعنی رحله ی شیراز برگزار می شود. http://www.irna.ir/fa/News/81748966/

[52] معاونت قرآن و عترت ارشاد با تخصیص اعتبار 140 میلیون تومان دراجرای طرح ملی رحله مشارکت کرد و دلیل کم بودن این اعتبار، تردید معاونت به موفقیت حداکثری طرح بود. http://www.yjc.ir/fa/news/5436411/

[53] با موضوع حفظ نمی‌توان تبلیغی برخورد کرد و باید سازوکارهای لازم طراحی و با استفاده از اساتید و پیشکسوتان کار را به درستی آغاز و پیش ببریم. اگر تلقی ما از حفظ، حفظ کل قرآن باشد تحقق آن به راحتی امکان‌پذیر نیست ما باید انس با قرآن در جامعه را در نظر بگیریم و در راستای آن به سمت تربیت حافظان قرآن برویم تا مردم با قرآن مأنوس شده و فرهنگ قرآنی در زندگی آنها ملموس باشد.

http://www.farsnews.com/13930219000177

[54] حفظ قرآن از نظر ما، حفظ تمام قرآن نیست اگر رهبری و یا بزرگان بر روی مسئله حفظ عنایت دارند ما باید مردم را با آیات کار بردی قرآن در هر سطحی که هستند آشنا کنیم.مثلاً روحانیون، مردم عادی، کاسبان و دانشجویان و... هرکدام باید موضوعات و بخشی از آیات کاربردی حوزه خود را حفظ کنند. درباره حفظ در کشور ما کار می‌شود و موسسات تحت پوشش ما هم این کار را می‌کنند و باید کمک کنیم که به درستی انجام شود ولی اینکه همه اعتبارات خود را بگذاریم روی این طرح شاید یک کمی مشکل باشد ولی در آن طرح‌های دیگر مثل سوره لقمان که رادیو قرآن برای حفظ گذاشته است و فرزانگان شرکت کرده‌اند کار خوبی است. ما الان برای دانشجویان، روحانیون و همه گرو‌ها و اقشار آیات خیلی خوب و کتابچه‌های خوبی داریم که همه آن‌ها حلقه حفظ می‌شود و ده میلیون هم محقق می‌شود http://www.tasnimnews.com/fa/news/1393/06/30/501195/

[55] حجت الاسلام و المسلمین حشمتی با تاکید بر حفظ قرآن و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در این بخش گفت: طرح حفظ قرآن از اول تا آخر یکی از طرح های حفظ قرآن است؛ اما طرح های دیگری نیز وجود دارد که به همراه مفاهیم، حفظ را عمومی تر و مردمی تر مطرح کنیم. وی افزود: بعضی از مضامین قرآنی مدنظر است تا مردم آنها را حفظ کنند و در گفت و گوهای خود به کار بندند. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/119839/

[56] نهضت فهم قرآن کریم در کشور اجرایی می شود. ... اجرایی شدن نهضت فهم قرآنی در جامعه با توجه به فعال بودن طرح تلاوت نور در مساجد کمک شایانی در راه‌اندازی این نهضت در جامعه می کند. ... حجت الاسلام حشمتی ازتوسعه فعالیت های قرآنی در کانون های مساجد گفت: طرح تلاوت نور یک فعالیت قرآنی گسترده است که از سوی ستاد عالی کانون های مساجد اجرا می شود. معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در همین راستا امسال ٢٠٠ هزار جلد قرآن کریم در سطح مساجد و مراکز طرح تلاوت نور قرآن در کشور توزیع شده است. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/206873/

[57] معاون قرآنی وزیر ارشاد در دیدار با کارکنان روابط عمومی این معاونت تاکید کرد؛ رویکرد اصلی در برنامه های معاونت قرآن و عترت،نهادینه سازی برنامه هایی است که فهم و تدبر بیشتر در قرآن کریم را در همه سطوح جامعه افزایش می دهد. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/205239/

[58] حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت، صبح امروز(دوشنبه٥بهمن ماه) با مدیران، کارشناسان و کارکنان دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآنی و عترت، دیدار و گفتگو کرد. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/203568/

[59] حجت الاسلام حشمتی افزود: این وزارتخانه تاکید فراوانی برای ترویج قرآن درجامعه دارد که در این زمینه برنامه های مدونی آماده اجراست. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/204085/

[60] ایشان بیان کرد، ٥٠ پروژه کارشناسی شده و سامانه جامعه قرآنی در دستور کار معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد که در سال آینده تلاش می شود که به مرحله اجرا درآیند. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/207959/

[61] وی افزود در سال جاری برنامه های هفته های قرآنی، جشنواره آیات، شکوه شکیبایی، طرح قرآنی تسنیم، جشن رمضان و مسابقات سراسری قرآن و عترت و... به منظور افزایش فرهنگ قرآنی در سطح جامعه در معاونت قرآن و عترت برنامه ریزی و اجرایی شد. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/207959/

[62] به گزارش روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ استان فارس با اجرای ٤٥ تئاتر خیابانی بهترین رتبه را در میان استان های سراسر کشور به خود اختصاص داد. ... و همچنین تعداد طرح های نمایشی ارسال شده به دبیرخانه های ادارات کل ارشاد استان ها جمعا١٢٧ طرح تئاتر خیابانی بود که با اجرای ٤٦١ تئاتر خیابانی، فضایی روحانی را در سطح شهر های کشور ایجاد کردند. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/205708/

[63] بر اساس گزارش دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت؛ استان ایلام با برگزاری ٤٠ نشست علمی و فرهنگی قرآن و عترت در جشن رمضان و همچنین با سخنرانی ٤٠ سخنران، در بین استان های کشور بهترین رتبه را به خود اختصاص داده است. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/205698/

[64] نمایشگاه های قرآن و عترت در سراسر کشور برای نیل به توسعه فرهنگ قرآنی و ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی با ارائه دستاوردهای حوزه قرآن و عترت جشن رمضان در سال ٩٤ برگزار شده است. بر اساس گزارش دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت، استان خراسان رضوی با ٧٠٠ هزار نفر بازدیدکننده از نمایشگاه قرآن و عترت، بهترین رتبه را در میان استان های سراسر کشور به خود اختصاص داد. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/205149/

[65] سوژه های خبری به حسب ظاهر در این حوزه کم هستند ولی از جهت اهمیت فوق العاده اهمیت دارند که با تیزهوشی خبرنگاران می توان درباره آن گزارش، تحلیل و خبر تهیه کرد. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/177031/

[66] معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدوارم که فعالیتهای قرآنی در کشور با محوریت این معاونت به جایگاهی برسد که هفته ای یک اتفاق مهم قرآنی در کشور داشته باشیم. http://qia.farhang.gov.ir/fa/news/158301/

ارسال نظر: