قائم‌مقامی: مومنین از معارف بالای دعای عرفه امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) غافل نشوند

کدخبر: 1027596

این استاد حوزه با بیان اینکه روز عرفه زمان معرفت، عرفان و شناخت حقیقت است، گفت: شیعیان در روز عرفه برای آزادی مکه از شر آل سعود و آزادی مسجد الاقصی از حکومت صهیونیست ها دعا کنند

آیت الله سید محمد قائم مقامی در گفتگو با «نسیم» با بیان اینکه روز عرفه، روز معرفت است؛ گفت: اگرچه همه ایام سال نزد اولیاء خدا ایام معرفت است؛ اما در عین حال یک روز به طور خاص به این عنوان اختصاص داده شده کما اینکه در مکان ها هم یک زمین به طور خاص به این نام نامیده شده که آن هم زمین عرفات است که در ظاهر زمین عرفات و در باطن زمین کربلاست.

زمین عرفات و زمین کربلا باهم اتحاد دارند

وی با بیان اینکه زمین عرفات و زمین کربلا باهم اتحاد دارند، گفت: به هر حال روز عرفه زمان معرفت، عرفان و شناخت حقیقت است و مراد از معرفت برقراری نسبت با خدای تبارک و تعالی است آنگونه که خدا می خواهد نه آنگونه که نفس انسان اقتضا دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه در تشریح عرفان و معرفت گفت: عرفان دسترسی به آن وصفی از خداوند است که خودش وصف فرموده و توصیف کرده و نه توصیفی که انسان با خیال، وهم و تصورات خودش توصیف کند. اصل توحید هم همین جاست. توحید یعنی رسیدن به معرفتی که خالص است و خداوند اینگونه قرار داده است.

عرفه روز معرفت و عرفان و شناخت خود، خدا و جهان است

قائم مقامی با بیان اینکه عرفه روز معرفت و عرفان و شناخت خود، خدا و جهان است، یعنی انسان اهل معرفت و اهل ایمان باید خودش، جهان و خدا را بشناسد که این وظیفه در همه اوقات هست لکن در روز عرفه یک تذکر خاص به این امر شده، گفت: در روز عرفه باید به درگاه خدای تبارک و تعالی چه در قالب دعای مأثور که شامل دعای عرفه امام سجاد(ع) و دعای عرفه امام حسین (ع) است و چه در قالب دعای غیر مأثور دعا کرد.

ما موازین دعا را از اهل بیت می آموزیم

وی ادامه داد: ما موازین دعا را از اهل بیت می آموزیم اینکه چگونه باید با خدا صحبت کرد و چه چیزهایی را باید از خدا خواست و چه چیزهایی در اولویت خواسته های ما قرار دارند؟ چه چیزهایی را باید با اصرار خواست و بدون شرط و چه چیزهایی را باید مشروط خواست.

این استاد حوزه و دانشگاه با با تاکید بر اینکه این مسئله که ما در دعاهایمان چه بخواهیم مسئله بسیار مهمی است، گفت: ما در حال حاضر در زمان بسیار حساس تاریخی به سر می بریم و در تقابل جریان حق و باطل، نور و ظلمت و ایمان و کفر امر به جای بسیار حساسی رسیده و هر دو جریان با شدت، وضوح و صراحتی بی سابقه در صحنه حضور پیدا کردند.

قائم مقامی با بیان اینکه در دو نقطه بسیار حساس مذهبی و الهی یعنی مکه معظمه و قدس شریف دو جریان خبیث، پلید و ضد حرم، حرم ها را اشغال کرده اند؛ گفت: در حال حاضر مسئله بحران حاصل از اشغال حرم ها به اوج خود رسیده یعنی هم در مکه و با حضور آل سعود و وهابیت که به شدت بحرانی و بحران زده است و هم درباره صهیونیست ها و قدس شریف در اینجا می بینید که صهیونیست ها وارد مسجدالاقصی شده اند.

اشغال و تخریب مسجدالاقصی آرزوی صهیونیست بوده

وی با بیان اینکه اشغال و تخریب مسجدالاقصی آرزوی صهیونیست بوده و می خواستند اما نمی توانستند این آرزو را اجرا کنند، گفت: صهیونیست امروز احساس می کنند که وقتش رسیده که طرح ورود به مسجدالاقصی را با اتفاقاتی که در دنیای اسلام به واسطه این تکفیری های خبیث و پلید در حال وقوع است عملی کند. و با تخریب کرده مسجدالاقصی آن را یهودی سازی کنند.

وقایعی که در کربلا، مسجدالاقصی و مکه مکرمه رخ می دهد بر تمام حوادث جهان اثرگذار است

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در حرم ها ما سه حرم را که شامل حرم حجاز که همان مکه و مدینه است و دیگری حرم عتبات که قله آن کربلاست و دیگری حرم قدس است، بسیار مهم می دانیم، گفت: این سه حرم ارتباط کاملا تنگاتنگ با هم دارند و وقایعی که در این حرم ها رخ می دهد روی تمام حوادث جهان اثرگذار است.

به دنبال بیداری اسلامی و انقلاب اسلامی یکی از سه مرکز مهم جهان یعنی کربلا آزاد شده

قائم مقامی با تاکید بر اینکه به دنبال بیداری اسلامی و انقلاب اسلامی یکی از سه مرکز مهم جهان یعنی کربلا آزاد شده؛ گفت: ما در زمانی به سر می بریم که به برکت انقلاب اسلامی و حرکت امام خمینی (ره) یکی از این سه حرم یعنی کربلا به روی مومنین آزاد شده است. همانطور که امام (ره) فرمودند: راه قدس از کربلا می گذرد. واقعا این نیمه راه آزاد شده و آن دو بخش دیگر یعنی قدس و مکه معظمه باقی مانده است.

وی با تاکید بر اینکه بدون ذره ای تردید آزادی دو حرم مقدس مکه و قدس به زبانی ساده و صریح به معنای آزادی کل جهان است؛ گفت: بی شک در شرایطی به سر می بریم که معتقدیم این دو حرم شریف در شرف آزادی است و اینکه مکه مکرمه از لوس آل سعود پاک شود و قدس شریف از لوس صهیونیسم پاک شود معنیش این است که کل جهان آزاد شده و بیخ و بن نظام جهانی تغییر خواهد کرد و همان چیزی خواهد بود که انبیاء هزاران سال وعده دادند و مومنین آرزویش را داشتند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مومنین و مومنات چه آنهایی که در سرزمین عرفات هستند چه آنهایی که در کربلا هستند یا کسانی که در سرتا سر جهان اند اما دلشان در این دو مکان مقدس است از خدای تبارک و تعالی باید در درجه اول تداوم فرج را بخواهند، به این معنی که تداوم درجه ای از فرج را که خداوند با این انقلاب عنایت فرموده بخواهیم و با تمام وجود آزادی ای را که در ایران و در منطقه ما و در کربلا واقع شده را از خدا بخواهیم تا جایی که این فرج گسترش یافته و ادامه پیدا کند و جهانی و عمومی شود.

قائم مقامی در ادامه افزود: باید در روز عرفه از خداوند متعال بخواهیم که هرچه زودتر این دو حرم از این دو نیروی پلید که کل کفر جهانی و نظام استکبار به رهبری امریکا، اروپا و غرب مبتنی بر این دو حاکمیت است. یعنی دولت غاصب آل سعود و دولت غاصب صهیونیستی پاک شوند. این دو اگر فرو بپاشد و حرم ها آزاد شود، این نظام استکباری هم فرو می پاشد.

وی در ادامه گفت: با همه این توصیفات مومنین باید در درجه اول و قبل از آنی که حاجات شخصی بخواهند، این خواسته عمومی که همان فرج عمومی، فرج بشریت، آزادی انسان و آزادی حرم های شریف است را از خداوند طلب کنند و به دنبالش حاجات شخصی که مهمترین آن افزایش و تکمیل ایمان و معرفت در وجود انسان است.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه و با ذکر این دعا که "اللهم اتمم لنا نورنا"؛ خدایا نور ما را تتمیم و تکمیل کن گفت: مضمون دعا این است که خداوند به مومنین یادآوری کرده که شما به آن نوری که بهتان داده شده اکتفا نکنید و تتمیمش را بخواهید. امیدواریم ان شا الله خداوند به حق محمد وآل محمد این فرج و گشایش را نزدیک و نزدیک تر فرماید و ما شاهد آزادی هرچه زودتر جهان باشیم.

قائم مقام با تأکید بر اینکه دعای امام حسین(ع) بسیار معروف است و همه در روز عرفه می خوانند و از مضامین بسیار بالایی برخوردار است و گفت: دعای امام سجاد در روز عرفه نیز دعای بسیار مهمی است و از دعای امام سجاد نباید غافل شد.

دعای عرفه امام سجاد(ع) از اسناد مهم اثبات ولایت فقیه است

وی با بیان اینکه در قسمت اول این دعا که در صحیفه سجادیه آمده است به امر بسیار مهم تجلی ولایت الهی بعد از ذات اقدس احدیت در وجود مبارک پیغمبر و بعد از ایشان در وجود ائمه و بعد از ایشان در تابعین و شیعیان کامل ائمه اشاره شده است؛ گفت این همان چیزی است که ما معتقدیم بزرگترین سند موضوع حکومت اسلامی و نظام ولایت فقیه است اما معمولا اشاره ای به آن نمی شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره بر اینکه متاسفانه کسی نمی گوید که امام سجاد در دعای عرفه شان که در همان صحیفه هست بعد از ذکر خدا، پیغمبر و ائمه از اولیاء و تابعین ائمه آن هم با ذکر صلوات یاد می فرماید گفت: امام سجاد پس از صلوات به ائمه و پیغمبر با تعبیر " اللهم صل علی التابعین المتمسکین المنتظرین و..." یاد می کنند. به کار بردن واژه صلوات نشان می دهد تابعین و شیعیان ائمه دارای مقام ولایت هستند که مبنای ایدئولوژیک و الهی ولایت فقیه هم همین است.

قائم مقامی در پایان گفت: امام در بخشی ار دعا وقتی شیعیان دارای ولایت را دعا می کنند؛ می فرمایند: "اللهم اجعلنی معهم فی دارالسلام"؛ یعنی خدایا مرا با آنان در دارالسلام قرار بده، این تذکر به مقام بی نهایت بالای شیعیان تابع و پیرو است.

ارسال نظر: