توضیحات وزارت صنعت درباره مصاحبه قائم‌مقام وزیر صنعت + فایل صوتی مصاحبه

کدخبر: 992510

روابط عمومی وزارت صنعت در خصوص مصاحبه دیروز قائم مقام این وزارتخانه با خبرگزاری «نسیم» توضیحاتی را ارائه کرد که این خبرگزاری به همین منظور فایل صوتی این مصاحبه را منتشر می‌کند

به گزارش «نسیم» در پی درج مصاحبه «نسیم» با مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص آسیب شناسی تنظیم بازار شب عید روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت جوابیه ای را به این شرح برای خبرگزاری «نسیم» ارسال کرد:

پیرو انتشار مصاحبه قائم مقام محترم وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص تنظیم بازار شب عید در تاریخ 17/1/94 توضیحات ذیل جهت اصلاح و تنویر افکار عمومی ارسال می‌گردد.

1- متأسفانه در تنظیم این مصاحبه مغایرت‌های بین مفهوم تیتر و متن وجود دارد و خبرنگار محترم آن خبرگزاری استنباط‌های خود را به عنوان سخنان قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت آورده است. به طور مثال جناب آقای خسروتاج بیان نکرده است که «حقوق مصرف کنندگان در وزارت جهاد در نظر گرفته نمی‌شود» ایشان اظهار داشتند که وزارت جهاد کشاورزی دغدغه تولید دارد و اصولاً وزارتخانه‌های تولیدی به دلیل ماهیت کاری آن به دنبال حقوق وحمایت از تولید کننده است و به طبع وزارت جهاد کشاورزی نیز به دنبال بالا بودن قیمت اقلام کشاورزی است تا کشاورزان و قشر روستایی جامعه حمایت شوند.

اما خبرنگار محترم تیتر «حقوق مصرف کنندگان در وزارت جهاد در نظر گرفته نمی‌شود» را استنباط کرده و به نحوی این مصاحبه را تنظیم نموده است که این جمله توسط جناب آقای خسروتاج بیان شده.

همچنین تیتر «وزارت کشاورزی در تنظیم بازار شب عید موفق نبود» استنباط خبرنگار محترم از توضیحات قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص تجربه ناموفق قانون انتزاع بوده است.

یا در خصوص تیتر «نمایندگان مجلس در خصوص قانون انتزاع پاسخگو باشند» بیان این تویح ضروری است که جناب آقای خسروتاج در پاسخ به سئوال خبرنگار محترم که بیان نمود با توجه به مشکلات قانون انتزاع و علت برخی از نارسایی‌های این قانون و اینکه چه کسی باید جوابگوی مشکلات قانون انتزاع باشد گفته است این موضوع را باید قانون‌گذار پاسخ دهد.

2- در برخی از قسمت‌های این مصاحبه سخنان خبرنگار به عنوان تأیید آقای خسروتاج تنظیم شده است. به طور مثال مطلب «وی که در خصوص اینکه دود ناهماهنگی به وجود آمده بین وزارتخانه‌های صنعت و کشاورزی به دود مردم می‌رود و مردم برای امسال برای اولین بار شب عید پرتقال 11 هزار تومانی و مرغ 9 هزار تومانی خریدند خاطرنشان کرد: ما چه کاری می‌توانستیم انجامدهیم، تنظیم دهیم، تنظیم بازار این اقلامی که نام بردید در حوزه اختیارات ما نبود».

لازم به توضیح است تمام عبارات به کار برده شده در پارگراف بالا تا قبل از خاطرنشان کرد مطالب خبرنگار آن خبرگزاری است و مورد تأیید قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیست.

3- این وزارتخانه هیچگاه به دنبال تقابل با سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها خصوصاً وزارت جهاد کشاورزی نبوده و همواره معتقد است که باید با همراهی و همدلی با سایر دستگاه‌ها برای خدمت به مردم گام برداشت و این مهم تنها از راه همکاری بین وزارتخانه‌ها محقق می‌شود.

توضیحات «نسیم»

به آقای خسروتاج قائم مقام محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت حق می دهیم، که پس از بازتاب گسترده سخنانشان در رسانه های مجازی و مکتوب به دلیل فشارهای سیاسی حرف خود را پس بگیرند.

روابط عمومی محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت ادعا کرده است که جناب آقای خسروتاج جمله " حقوق مصرف کنندگان در وزارت جهاد در نظر گرفته نمی‌شود " را بیان نکرده، در حالی که همانطور که در متن مصاحبه ایشان در اینجا مشخص است ایشان صراحتا این جمله را بیان کردند و اعلام کردند دلیل این مسئله تبع تولیدی این وزارتخانه است. جملات آقای خسروتاج عینا در متن مصاحبه موجود است، اما در تیتر به دلیل نیاز به بیان اختصار جمله " حقوق مصرف کنندگان در وزارت جهاد در نظر گرفته نمی‌شود " آورده شده است. در ضمن همواره انتخاب تیتر در خبرها بر عهده خبرنگار و رسانه مربوطه می باشد و مصاحبه کننده حق ندارد بگوید" برای مطلب من چه نوع تیتری و از کجای مطلب تیتر انتخاب کن."

جناب آقای خسروتاج بارها از قانون انتزاع در متن گفتگو انتقاد کردند و در بخشی از مصاحبه ادعا کرده اند، قانون گذار باید در خصوص قانون انتزاع پاسخگو باشد ولی روابط عمومی محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت در جوابیه خود جمله نمایندگان مجلس در این زمینه پاسخگو باشند را رد کرده است! حال این سوال مطرح می شود که آیا نمایندگان مجلس همان قانون گذاران مدنظر آقای خسروتاج نیستند؟ طبق قانون اساسی چه نهادی مسئول قانون گذاری در کشور به حساب می آید؟ در این گفتگو آقای قائم مقام بارها از لفظ قانون گذار استفاده کرده که خبرنگار در یک استنباط درست، لفظ نمایندگان مجلس را به جای قانون گذار استفاده کرده است. لطفا آقای خسروتاج پاسخ دهند چه واژه ای به جای کلمه قانون گذار میتوان استفاده کرد؟!

در قسمت پایانی جوابیه آورده شده که جمله " دود ناهماهنگی به وجود آمده بین وزارتخانه‌های صنعت و کشاورزی به دود مردم می‌رود و مردم برای امسال برای اولین بار شب عید پرتقال 11 هزار تومانی و مرغ 9 هزار تومانی خریدند" به حساب آقای خسروتاج گذاشته شده است، در حالی که مشخص است که این بخش، جز سوال خبرنگار است و آقای خسروتاج در پاسخ گفته اند " ما چه کاری می‌توانستیم انجام دهیم، تنظیم دهیم، تنظیم بازار این اقلامی که نام بردید در حوزه اختیارات ما نبود " که خبرنگار عینا پاسخ ایشان در برابر این سوال را آورده است.

به نظر می رسد روابط عمومی محترم وزارت صنعت و آقای خسروتاج تنها قصد داشتند، جوابیه ای در این زمینه بدهند که از حجم انتقادات بر علیه خودشان از سوی دستگاه های بالادستی بابت مصاحبه بکاهند. به همین منظور خبرگزاری «نسیم» فایل صوتی این مصاحبه را منتشر کرد.

ارسال نظر: