وزیر صنعت: ایران و چین تفاهم‌نامه توسعه صنایع دریایی امضا کردند

کدخبر: 1033537

محمد رضا نعمت زاده افزود: کشور ما برنامه استراتژیک خود را برای ۱۰ سال آینده تنظیم کرده است و در قالب آن سرمایه گذاری می‌کند

به گزارش «نسیم»، ​وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با شرکت چینی (CCCC) اظهار امیدواری کرد با توجه به توافقات اخیر هسته ای، دو کشور بر مبنای سیاستهای جدید، همکاریهای دراز مدت با همدیگر داشته باشند .

نعمت زاده با اشاره به اولویت ایران برای همکاری به صورت سرمایه گذاری مشترک گفت: کشور ما برنامه استراتژیک خود را برای 10 سال آینده تنظیم کرده است و در قالب آن سرمایه گذاری می کند .

وی حمایت کامل وزارت صنعت، معدن و تجارت را از پروژه توسعه صنایع دریایی اعلام نمود و تصریح کرد: متن قرارداد فعلا به صورت پیمانکاری تنظیم شده و بعد از اینکه طرح مطالعات امکان سنجی انجام شود در زمینه تاسیسات دریایی و ساخت شناورها و فراتر از آن تبدیل منطقه به مرکز تعمیراتی شناورها برنامه‌ریزی لازم صورت خواهد گرفت .

پیش از مهندس نعمت زاده،نوروززاده رئیس هیات عامل سازمان گسترش نیز در سخنانی ابراز داشت: سرمایه گذاری زیادی در شرکت عظیم گسترش هرمز برای ایجاد حوض خشک تعمیر و ساخت کشتی صورت گرفته که با همکاری شرکت چینی، این تاسیسات تکمیل شده و به بهره برداری کامل خواهد رسید .

وی تاکید کرد: هم اکنون بازار 7.5 میلیارد دلاری ساخت کشتی های 50 هزار تن به بالا در کشور وجود دارد که امیدواریم با سرمایه گذاری مشترک سازمان گسترش و طرف چینی، بتوانیم به نیاز کشور که ساخت حدود 200 شناور ظرف پنج سال آینده است، پاسخ دهیم .

رئیس هیات عامل سازمان گسترش با اشاره به پتانسیل شناورهای نیازمند تعمیرات در آبهای جنوبی کشور یادآور شد: دو ناوگان بزرگ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و ناوگان شرکت ملی نفتکش و همچنین شناورهای بخش خصوصی در کشور فعال هستند. این بازار بسیار گسترده در دست ما و طرف چینی است بشرطی که سرمایه گذاری لازم توسط طرف چینی صورت پذیرد .

لیو چتائو مدیرعامل هلدینگ CCCC که شرکت مادر شرکت (CHEC) محسوب می شود نیز در سخنانی، ضمن ابراز خرسندی از همکاری با سازمان گسترش در حوزه توسعه تاسیسات و صنایع دریایی اظهار داشت: این شرکت با گردش مالی سالانه 400 میلیارد یوان، رتبه 108 در رتبه بندی فورچون 500 را دارد و می تواند در تمامی زمینه های زیربنایی از جمله صنایع دریایی با طرف ایرانی همکاری کند .

وی افزود: پس از توافقات اخیر هسته ای، فرصت خوبی برای رشد کشور ایران فراهم شده و ما نیز آماده هرگونه همکاری از جمله سرمایه گذاری در پروژه‌های مختلف دریایی هستیم .

ارسال نظر: