عراقچی: فرش‌فروشان به دلیل کساد بازار ساختمان‌ساز شدند

کدخبر: 1018467

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف در گفتگو با «نسیم» افزود: فرش‌فروشان هر روز جواز مغازه‌شان را باطل و تبدیل به مغازه‌هایی برای فروش جنس‌های وارداتی می‌‌کنند/ بازار فرش کساد است

مجتبی عراقچی، رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف و عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با «نسیم» بیان داشت: بدون شک اگر تحریم‌ها برداشته شود رونقی در بازار فرش دستباف نیز ایجاد خواهد شد، اما نباید توقع داشته باشیم که این رونق بسیار زیاد باشد.

وی ادامه داد: فرش دستباف ایران در مقایسه با فرش رقیبانی که در هندوستان، افغانستان و پاکستان دارد خیلی گران‌تر تمام می‌شود و دلیل اصلی این گرانی نیز تورمی است که در کشور ایجاد شده است.

وی تأکید کرد: سال گذشته 20درصد و امسال 17 درصد از سوی دولت بر روی دستمزد کارگران و کارمندان گذاشته شد، این افزایش بر روی قیمت تمام شده فرش اثرگذار است زیرا حدود 80 درصد هزینه تولید یک فرش دستباف مربوط به مزد کارگر است.

عراقچی اضافه کرد: گرانی فرش باعث می‌شود تا نتوانیم با کشورهای رقیب خود رقابت داشته باشیم، عامل دیگر که باعث دامن زدن به رکود فعلی بازار می‌شود، این است که در ایران سفارش پذیری وجود ندارد. در ضمن اگر سفارش پذیری هم وجود داشته باشد، باز همین موضوع نیز باعث گرانتر شدن فرش می‌شود.

وی ادامه داد: من بعید می‌دانم که با برداشته شدن تحریم‌ها بازار کشوری مانند آمریکا برای فرش ایران بتواند رونق زیادی را به همراه داشته باشد.

وی گفت: در حال حاضر چین رقیب فرش ایران نبوده بلکه مصرف کننده فرش ما است، زیرا الان این کشور تبدیل به کشوری صنعتی شده و کارگران آن نیز در چنین رشته‌هایی فعالیت دارند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر چین بازار خوبی برای فرش ایران است و سالانه به دلیل جمعیت زیاد آن فرش زیادی از ایران خریداری می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف به نسیم تصریح کرد: 90 درصد فرش دستباف در نهایت به خارج از کشور صادر می‌شود، اگر دولت سوبسیدی برای صادرات بدهد و از صادرکنندگان حمایت کند، بافندگان دلگرم و آن‌ها نیز رغبت بیشتری برای تولید پیدا می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر آن چنان وضعیت فرش دستباف در رکود به سر می‌برد که ما هر روز در اتحادیه مجبور هستیم جواز فرش فروشان را باطل کرده و آن‌ها را به کسب‌ و کار دیگری به خصوص شغل‌هایی که جنس‌هایشان وارداتی است تبدیل می‌کنیم.

عراقچی گفت: الان بازارهای بزرگی مانند بازار عباس آباد که عمده فروش فرش ایران در آن‌ها انجام می‌شد تبدیل به فروشگاه‌های پوشاک زنانه خارجی شده است، بارها گفته‌ایم که باید برای این موارد باید فکری کرد اما متأسفانه هیچ کس کاری ندارد و همین باعث شده تا غیر مستقیم مغازه‌های فرش ایرانی در دست کارگران خارجی باشد.

وی تأکید کرد: اگر دولت فروشندگان فرش را از پرداخت مالیات معاف کند، رونقی در بازار فرش ایجاد خواهد شد. مالیات امسال و سال پیش بسیار زیاد بوده در حالی که بازار نیز در رکود به سر برده است. متأسفانه همین موضوعات باعث شده تا فرش فروشان به کارهای کاذب مثل ساختمان سازی روی بیاورند.

وی در پایان و در رابطه با موضوع ایجاد اتاق بازرگانی ایران- امریکا بیان داشت: بحث برای تشکیل این اتاق دو سالی است که شکل گرفته و به محض این که روابط با آمریکا برقرار شود، این اتاق نیز تشکیل خواهد شد.

عضو اتاق بازرگانی در پایان خاطرنشان کرد: این اتفاق خوبی است زیرا روابط بین بازرگانان باید توسط این اتاق صورت بگیرد و امیدواریم که تشکیل این اتاق باعث رونق بیشتر تجارت شود.البته اگر تحریم‌ها هم برداشته شود، صادرات ایران مربوط به پسته و فرش خواهد بود.

ارسال نظر: