نایب‌رئیس اتاق ایران: در توافق‌نامه تعرفه ترجیحی با ترکیه با بخش خصوصی مشورت نشد

کدخبر: 1010868

سلطانی با بیان اینکه یکی از ایرادهای این توافق‌نامه آن است که در نامناسب‌ترین زمان این توافق‌نامه به امضاء رسیده است، گفت: فهرست اقلام توافق‌نامه تعرفه ترجیحی با ترکیه بیش‌تر به نفع ترک‌ها است

پدرام سلطانی در مورد انعقاد توافق‌نامه تعرفه ترجیحی با کشورهای مختلف از جمله ترکیه، اظهار داشت: در عصر جهانی شدن طبیعتاً اگر خارج از روند قرار بگیریم، علی‌رغم آنکه بزرگترین اقتصاد خارج از سازمان تجارت جهانی هم باشیم، نمی‌توانیم حضور گسترده‌ای در بازارهای خارجی داشته باشیم.

وی تقویت و تسریع روند تجارت ترجیحی با سایر کشورها را راهکاری برای سرعت دهی در راستای پیوستن به اقتصاد جهانی دانست و افزود: در این زمینه بسیار کُند عمل کرده و عقب هستیم، اما باید قبل از آنکه توافق‌نامه تعرفه ترجیحی با هر کشوری منعقد شود، نمایندگان بخش خصوصی برای بررسی وضعیت و شرایط تجاری دو کشور و اینکه چه بخش‌هایی و چه کالاهایی مستعد قرار گرفتن در فهرست تعرفه ترجیحی هستند، حضور یابند. عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به این نکته اشاره کرد، در صورتی می‌توان توافق ترجیحی برنده ـ برنده داشت که بدانیم تعرفه ورودی چه اقلامی را تا چه میزان کاهش دهیم، نه آنکه با کاهش بی‌رویه تعرفه تنها به تولید داخل ضربه بزنیم.

سلطانی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود، فهرست اقلام توافق‌نامه تعرفه ترجیحی با ترکیه بیش‌تر به نفع ترک‌ها بوده و در مقابل ورود کالاهای ساخته‌شده ترکیه تنها محصولات کشاورزی و خام ایرانی را صادر می‌کنیم، اظهار داشت: نباید فراموش کرد که در 10 سال گذشته اقتصاد ترکیه به سرعت رشد کرده، درحالی که ما 10 سال پرچالشی را تجربه کرده‌ایم که سبب شده بخش تولیدمان رنجور و ناتوان شود و شاید یکی از ایرادهایی که بتوان به این توافق‌نامه گرفت آن است که در نامناسب‌ترین زمان این توافق‌نامه به امضاء رسیده است. وی ادامه داد: این را هم باید در نظر گرفت که سازمان توسعه تجارت یک سوی مسئله است و از سوی دیگر ترک‌ها قاعدتاً به دنبال گنجاندن اقلامی در فهرست توافق ترجیحی با ایران هستند که امکان صادرات آن را دارند. نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در پایان تأکید کرد: بیش‌ترین نقدی که به توافق‌نامه ترجیحی با ترکیه داریم، آن است که مشورت لازم با بخش خصوصی و اتاق بازرگانی انجام نشده است.

ارسال نظر: