محمدی: احتمال انجام توافق لوزان با این شکل تا ۱۰ تیر ضعیف است

کدخبر: 992118

این استاد دانشگاه در نشست کمیته صیانت از منافع ایران در خصوص بررسی بیانیه لوزان با بیان اینکه دولت از روز اول با دست خالی وارد مذاکرات شد گفت: وقتی با این سیستم جلو می‌روی یقینا بازی شما برد-باخت می‌شود

به گزارش خبرنگار «نسیم»، منوچهر محمدی استاد دانشگاه در نشست کمیته صیانت از منافع ایران در خصوص بررسی بیانیه لوزان با بیان اینکه وقتی پیمان لوزان را دیدم، یاد خاطرات خودم افتادم گفت: چه در دوران دانش‌جویی و چه بعد از آن و تجربیاتی که در این سال‌ها داشته‌ام و اولین مجری بیانیه‌ی الجزایر در دفتر امور بین الملل بوده ام و در این سمت بارها با آمریکایی‌ها مذاکره کرده‌ام و نیز این که زیر ده‌ها قرارداد را با اختیاراتی که از دولت داشته‌ام، امضا کرده‌ام، با این مسائل آشنایی دارم.

محمدی افزود: به جرأت می‌توانم بگویم در تاریخ روابط بین الملل چنین توافقی ندیده‌ام. ندیده‌ام که توافقی وجود داشته باشد که از درونش چندین سند متفاوت به دست بیاید.

وی خاطر نشان کرد: با وجود این که در الجزایر به صورت غیر مستقیم و با واسطه با آمریکایی‌ها مذاکره می‌کردیم، اما آن هم یک متن مشخص داشت. چه گونه است که یک سال و نیم مذاکره می‌کنند و از آن متن‌های متفاوت در می‌آید. می‌گویند این‌ها اختلاف برداشت است. از لحاظ حقوقی چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. اختلاف برداشت از درون یک سند واحد امکان‌پذیر است نه این که متن‌های مختلف برداشت‌های مختلف باشند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این‌ها اسناد رسمی است، سربرگ رسمی آمریکا دارد، نمی‌گویند این‌ها برداشت‌های ماست گفت: حتی نمی‌گویند این «فکت شیت» است. این‌ها را رسماً منتشر کرده اند. اگر این سند جعلی است، اعضای تیم مذاکره کننده چرا فریاد نمی‌زنید و تکذیب رسمی نمی‌کنید؟ چرا نمی‌گویید این خدعه‌ی آمریکایی است. می‌گویید فکت شیت، سند رسمی نیست. پس این چیست؟ این را عمه‌ی من منتشر کرده؟ ندیده بودم که مذاکراتی باشد و برایش جشن هم برگزار کنند، بعد بگویند آن سند آن‌هاست و این سند ماست.

وی افزود: سه شق وجود دارد: حالت اول اینکه هر دو سند جعلی است. پس روی چه می‌خواهید مذاکره کنید؟ یا سند ایران درست و سند آمریکا جعلی است. خب تکذیب کنید.

محمدی با بیان اینکه حالت سوم این است که سند ایران جعلی است گفت: چرا خلاف واقع به مردم گزارش می‌دهید؟‎ شما که از ب بسم الله با هم به اختلاف خورده‌اید، بر اساس کدام سند قرار است مذاکرات را ادامه دهید؟‎ بعد هم دوستان می‌گویند تحلیل ما را باور کنید و به ما اعتماد کنید. آقا! او دارد سند می‌دهد، شما چه ارائه می‌دهید؟‎ بعد هم به کدام حرف شما استناد کنیم؟ شما که هر روز دارید یک حرف متفاوت می‌زنید.

وی با بیان اینکه شما که توان اقناع هفت وزیر خارجه دارید، چرا از حضور بر سر میز مذاکره و قانع کردن هم‌کاران دانشگاهی‌تان خودداری می‌کنید؟‎ گفت: به جرأت می‌توانیم بگوییم بر اساس فرمایش رهبری مبنی بر هم‌دلی و هم‌زبانی، اگر بتوانید ما را اقناع کنید، ما هم خوش‌حال خواهیم شد و استقبال خواهیم کرد.‎ دومین سخنم با این تیم این است که اگر این سند واقعاً جعلی است، بیایید بگویید این خدعه است و آن را تکذیب کنید.‎ سومین سخن این که حال که در همین آغاز امر بر سر توافق دچار اختلاف هستید، بر سر چه مبنایی می‌خواهید مذاکرات را ادامه دهید؟‎ دکتر ظریف گفت متن نهایی را قطعاً منتشر خواهیم کرد. خب؛ همین حالا منتشر کنید.‎ اگر این چرک‌نویس است -عنوانی که دیشب آقای ظریف به کار برد- چرا پس می‌گویید موافقت‌نامه؟‎ من خودم بارها مذاکره کرده‌ام. اگر در متنی بیاید agreed، این الزام‌آور است. مگر این که اول مطلب نوشته باشند without prejudice.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سالی که نکوست از بهارش پیداست گفت: بسیار بعید می‌دانم با این اختلافات، بتوانند تا تیر به توافقی برسند. هم‌چنان به صورت استخوان لای زخم باقی خواهد ماند. مجبورند هم‌چنان تمدید کنند مانند اسلو. ان‌شاءالله چیزی به نام توافق بر مبنای این متن شکل نخواهد گرفت. نه مردم اجازه خواهند داد و نه نظام. اگر اجرا بشود، از هسته‌ای جز یک ویترین و دکور باقی نخواهد ماند. دکتر ظریف می‌گوید باید امتیاز بدهیم تا بتوانیم امتیاز بگیریم.

وی افزود: قبول دارم که صحنه‌ی بین الملل، صحنه‌ی بده بستان است. منتها با چه کسی و با چه دست‌مایه‌ای. چه گونه می‌توانیم بازی برد برد داشته باشیم؟ در زمانی می‌شود که شما در دستتان مایه داشته باشید. تاجری که در دست پول دارد می‌تواند معامله کند.

محمدی با اشاره به اینکه ما با آمریکایی‌ها دو مرتبه توانستیم برد برد داشته باشیم گفت: یکی در جریان اشغال لانه‌ی جاسوسی و دیگری جریان مک فارلین که تعدادی گروگان داشتند و می‌دانستند که ما می‌توانیم کمک کنیم که آزاد شوند. نشستیم و مذاکره کردیم و بده بستان داشتیم. اما شما این سیاست را دنبال نکردید. از همان ابتدا با دست خالی رفتید به مذاکره. گفتید خزانه خالی است. باید دم کدخدا را دید. آمریکا با یک بمب می‌تواند کل سیستم دفاعی ما را نابود کند. می‌خواهیم ثابت کنیم که ما علیه نظام سلطه نیستیم و … وقتی در این حال می‌روید جلو، واضح است که بازی برد باخت پیش می‌آید.

وی در پایان خاطر نشان کرد: آن چه در لوزان اتفاق افتاد، این بود که هیچ چیز به دست نیاوردیم، هیچ تحریمی برداشته نمی‌شود، از هسته‌ای فقط یک دکور باقی خواهد ماند. امیدواریم دوستان برای حفظ آبروی نظام و برای این که راه جدیدی را انتخاب کنند که آن برخورد تهاجمی است، ما در منطقه، داریم با آمریکا مبارزه می‌کنیم. در سوریه با یک نه‌ مقام معظم رهبری، اسد علی رغم نظر آمریکا ماندنی شد.

ارسال نظر: