جنبش عدم تعهد با صدور بیانیه‌ای از همکاری‌های تهران و آژانس استقبال کرد

کدخبر: 986276

این جنبش ضمن حمایت از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، از همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال و دیپلماسی و گفتگو را تنها راه‌حل موضوع هسته‌ای ایران خواند

به گزارش «نسیم»، بیانیه جنبش عدم تعهد در حمایت از برنامه صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی در نشست اسفند ماه 1393 شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی توسط رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم کشورمان در وین که ریاست گروه جنبش عدم تعهد در وین را بر عهده دارد قرائت شد.

در این بیانیه جنبش عدم تعهد از اقدامات عملی ایران پیرو سند توافق شده بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس موسوم به "چارچوب برای همکاری" و نیز از همکاری مستمر ایران و آژانس همانگونه که در آخرین گزارش مدیرکل ذکر شده استقبال کرده است.

عدم تعهد همچنین از دیپلماسی و گفتگو به عنوان تنها روش‌هایی که از طریق آنها یک راه حل فراگیر و پایدار برای موضوع هسته‌ای ایران قابل دستیابی است، یاد کرده و همه کشورهای عضو آژانس را به مشارکت مثبت در این راستا، تشویق کرده است.

از سوی دیگر جنبش عدم تعهد بار دیگر بر حق اولیه و غیر قابل انکار کلیه کشورها برای توسعه، تحقیق، تولید و استفاده از انرژی اتمی برای مقاصد صلح آمیز تاکید کرده است و مخالفت خود با هر گونه تفسیری که منجر به ایجاد ممنوعیت یا محدودیت حقوق کشورها در توسعه انرژی اتمی برای مقاصد صلح آمیز شود، را اعلام داشته است.

در این راستا کشورهای عضو جنبش تعهد تأکید کرده‌اند که انتخاب‌ها و تصمیمات کشورها، از جمله تصمیمات جمهوری اسلامی ایران، در زمینه استفـاده‌های صـلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای و سیـاستـ‌های چـرخه سـوخت می‌بایست محترم شمرده شوند.

این کشورها همچنین در این بیانیه تاکید کرده‌اند که هیچ فشار یا مداخله غیر مقتـضی در فعالیتهای آژانس به ویژه در فرآیند راسـتی آزمایی که می‌تواند کارایی و اعتبار آژانس را به مخاطره اندازد، نمی‌بایستی وجود داشته باشد.

ارسال نظر: