معاون فرهنگی پژوهشگاه علوم انسانی: بانوان در عرصه‌های اجتماعی فعال‌تر شده‌اند

کدخبر: 936175

اشرف بروجردی در اردبیل گفت: مهم‌ترین وظیفه‌ای که تشکل‌ها دارند، تعریف جایگاه و وظایف سازمان‌های مردم‌‌نهاد در جامعه است/ نخستین تشکل‌‌ها در سال ۷۶ ایجاد شده‌‌اند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، اشرف بروجردی در نشست با تشکل‌های غیردولتی استان اردبیل گفت: نخستین تشکل ‎ ها مدرن در سال‌های 77 و 76 تشکیل شدند، اصلی‌ترین شاکله تشکل‌ها مشارکت مردم در تشکیل آنها است، این سازمان‌ها به عنوان چشمان دولت برای مردم هستند. سازمان‌های مردم‌‌نهاد در حقیفت دولت را وادار به حرکت در مسیر درخواست‌های مردم می‌کنند.

وی با یادآوری تاریخچه‌ای از تشکیل‌ تشکل‌ها در کشور گفت: در دوره ریاست آقای رفسنجانی اولین تشکل‌ها در کشور شکل گرفت، شناسنامه‌دار شدن این تشکل‌ها در دوره دولت اصلاحات انجام شد. در برهه زمانی سال‌های 78 تشکیل سازمان‌های مردم‌نهاد شدت گرفت و این سازمان رشد قارچ گونه‌ای از سازمان‌های مردم‌نهاد را تجربه کرد.

بروجردی گفت: تشکل‌های غیردولتی به سازمان‌هایی گفته می‌شود که مجموعه فعالیت‌های داوطلبانه، غیرانتفاعی و غیردولتی را انجام دهند. در ایران یک نگاه ویژه‌ای به مسائل اجتماعی وجود دارد که هم می‌توان آن را مضر و هم مفید قلمداد کرد. نگاه سیاسی به مسائل اجتماعی از جمله آسیب‌هایی است که جامعه ما درگیر آن است. نباید همه چیز را در جامعه با نگاه سیاسی نظاره‌گر بود. در صورتی که به مسائل نگاه سیاسی داشته باشیم حتما باید در اجرای آنها نیز معاملات سیاسی صورت بگیرد.

وی افزود: تشکل‌ها در سال‌های 84 رویکرد جدیدی را تجربه کردند، تشکل‌های غیردولتی در آن زمان سمن نام‌گذاری شدند که برگرفته از واژه‌های ادبیات فارسی بود. تشکل‌های غیردولتی برگرفته از ساختارهای جهان امروز است و ما باید تعامل فرهنگی با کشورهای دیگر داشته باشیم، نمی‌شود که با همه سرجنگ داشت.

معاون فرهنگی پژوهشگاه علوم انسانی ضعف شناخت از تشکل‌ را از آسیب‌های سازمان‌های مردم‌نهاد در دوره‌های گذشته یاد کرد و گفت: در این دوره مجامع و گروه‌هایی که شاید اصلا نمی‌شد تعریفی از تشکل را برای آنان قائل شد به عنوان سازمان مردم‌نهاد حساب شدند. هیأت‌های مذهبی و کانون‌های مساجد ازجمله گروه‌های بودند که در دولت گذشته به عنوان یک تشکل حساب شد، در صورتی که هیچ ارتباط مستقیمی با تعاریف سازمان‌های مردم نهاد نداشتند. این یک آفت برای دولت بود. مهم‌ترین وظیفه‌ای که تشکل‌ها در زمان حال دارند، تعریف جایگاه و وظایف تشکل‌های مردم نهاد در جامعه است.

اشرف بروجردی گفت: کار ماندگار در حوزه اجتماعی مشارکت جمعی است. بانوان در عرصه‌های اجتماعی فعال‌تر شده‌اند. امروز با کسانی روبرو هستیم که فاصله‌های زیادی با ما دارند. این گسستگی ناشی از کم کاری‌های ما است. بانوان باید در فعالیت‌های اجتماعی حضور داشته باشند تا بتوانند مسائل و موضوعات اجتماعی را به فرزندان خود انتقال دهند. اگر این انتقال و ارتباط صورت نگیرد در آینده شاهد حضور افرادی در جامعه خواهیم بود که از شرایط فعلی بی‌خبر هستند.

ارسال نظر: