استاندار خراسان رضوی: ۴۷ درصد بهره‌برداران کشاورزی استان افراد بالای ۵۰ سال هستند

کدخبر: 915866

علیرضا رشیدیان افزود: باید برای بازگشت جمعیت جوان به روستاها برنامه‌ریزی شود/ باید بتوان الگوهای توسعه پایدار را با استفاده از ظرفیت نخبگان و افراد تاثیرگذار در روستاها پیاده کرد

به گزارش «نسیم» به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، رشیدیان در جلسه بررسی راهکارهای جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه و تشویق بازگشت روستائیان در جمع مسئولان کشوری و استانی تصریح کرد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا بتوان الگوهای توسعه پایدار را با استفاده از ظرفیت نخبگان و افراد تاثیرگذار در روستاها پیاده کرد. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، توانمندسازی روستائیان بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای و توجه به ابعاد توسعه از منظر عمران، فرهنگ، اقتصاد و اجتماعی به‌طور جدی در دستور کار قرار دارد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به نامگذاری دهه چهارم انقلاب مبنی به دهه پیشرفت و عدالت، گفت: توسعه متوازن اقصی نقاط استان و امکان برخورداری یکسان آحاد مردم از امکانات زمینه‌ساز تحقق عدالت اجتماعی است که این مهم به مدد همکاری موثر مردم و دولت محقق می‌شود. توجه و اِعمال سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و توجه به الزامات آن مورد تاکید قرار دارد.

رشیدیان به ماده 194 قانون برنامه پنجم و ظرفیت‌های بودجه سال جاری برای توسعه روستایی اشاره و تصریح کرد: دولت تدبیر و امید اهتمام ویژه‌ای به این مهم دارد و حمایت‌های مطلوبی در این حوزه کرده است. افزایش میزان خرید و ذخیره‌سازی مناسب گندم علی‌رغم کاهش بارندگی، خشکسالی‌های متوالی و سرمای شدید سال گذشته و حمایت از طرح‌های مولد کشاورزی و تخصیص وام‌های کم بهره از جمله اقدامات حمایتی دولت است. 47 درصد بهره‌برداران کشاورزی استان افراد بالای 50 سال هستند و باید برای بازگشت جمعیت جوان به روستاها برنامه‌ریزی شود.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر استفاده از ظرفیت صنایع دامی و کشاورزی برای ایجاد صنایع تبدیلی با محوریت محصولات کشاورزی گفت: باید از این فرصت برای ایجاد اشتغال و توسعه پایدار روستایی استفاده کرد. در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده علاوه بر توانمندسازی اقتصادی، باید به موضوعات فرهنگی نیز توجه ویژه شود.

سیدابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری نیز در این جلسه اظهار داشت: دولت تدبیر و امید به توسعه روستاها نگاه ویژه‌ای دارد و این را می‌توان در روحیه رئیس جمهور دید که ایشان نخستین رئیس‌جمهوری است که دیدار با روستاییان را در تمام سفرهای استانی خود در اولویت اول قرار داده است. توسعه، صرفاً فعالیت‌های عمرانی نیست؛ بلکه فرآیندی مستمر و مشارکت‌طلب در بطن جامعه تلقی می‌شود و یکی از هدف‌های ما در دولت این است که روستاییان در همه ابعاد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی توانمند بشوند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به این که حدود 30 درصد از جمعیت کشور را روستائیان تشکیل می دهند، گفت: نمی‌توان از ظرفیت بخش عظیمی از جامعه کار استفاده نکرد. روستاها صرفا مکان سکونت تلقی نمی‌شود، بلکه فضایی تولیدی، فرهنگی، اقتصادی و سکونتگاهی به شمار می‌رود. توسعه اقتصادی در گرو مشارکت آحاد مردم و استفاده از ظرفیت نقدینگی‌های خرد مردمی محقق می شود؛ که باید از این امکان، نهایت بهره را ببریم.

گفتنی است؛ در ابتدای این جلسه معاون هماهنگی امور عمرانی و مدیر کل دفتر روستایی و امور شوراها گزارشی از آخرین وضعیت روستاها و خدمات رسانی به آنها ارائه کردند.

ارسال نظر: