برگزاری آخرین نشست کمیته هماهنگی جنبش عدم تعهد به ریاست ایران در نیویورک

کدخبر: 2061228

آخرین نشست کمیته هماهنگی جنبش عدم تعهد به ریاست ایران در نیویورک برگزار شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در نیویورک آخرین نشست کمیته هماهنگی جنبش عدم تعهد به ریاست کشورمان را برگزار کرد.

در این جلسه که در سطح سفرای کشورهای عضو این جنبش برگزار شد، تایید پیش نویس سند نهایی، انجام آماده سازیها و آخرین هماهنگی های لازم پیش از برگزاری نشست سران این جنبش در جزیره مارگریتای ونزوئلا صورت گرفت. قرار است هفته آینده ریاست جنبش عدم تعهد پس از چهار سال از جمهوری اسلامی ایران به ونزوئلا منتقل شود.

آخرین نشست کمیته هماهنگی در نیویورک در عین حال شاهد طرح موضوعات چالشی بود و بر خلاف نشست های قبلی بسیار طولانی گردید. کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا (آ سه آن) در این جلسه اصرار داشتند که بیانیه وزرای امور خارجه کشورهای این اتحادیه بعنوان پیوست پیش نویس سند نهایی از سوی ریاست جنبش عدم تعهد به اجلاس سران گزارش شود . این پیشنهاد از آنجا که مورد مذاکره قرار نگرفته بود، با مخالفت تعدادی از اعضای جنبش قرار گرفت و رد شد لیکن توافق شد که کشورمان بعنوان ریاست جنبش، دریافت متن پیشنهادی کشورهای آ سه آن را به بخش نشست کارشناسان ارشد در ونزوئلا گزارش کند و این پیشنهاد در آنجا مورد مذاکره قرار گیرد.

موضوع چالش برانگیز دیگر ریاست کمیته سیاسی بخش کارشناسان ارشد نشست در ونزوئلا بود که مراکش و الجزایر طی هفته های اخیر رقابت شدیدی را برای کسب آن آغاز کرده بودند . این موضوع تحت عنوان تعیین پست های اجلاس هفدهم سران جنبش عدم تعهد در نشست پایانی امروز در نیویورک مجددا طرح شد و علیرغم تلاشهای مشترک ایران و ونزوئلا برای متقاعد کردن یکی از این دو کشور به صرف نظر از این پست ؛ این اختلاف حل نشده باقی ماند و مقرر گردید ایران این موضوع را جهت تصمیم گیری به بخش نشست کارشناسان ارشد در ونزوئلا گزارش کند.

در این نشست چهار ساعته علاوه بر بحث و بررسی موضوعات معمول در دستور کار مانند گزارش کمیته ها و گروههای کاری ؛ پیش نویس سند نهایی اجلاس سران نیز مورد تایید قرار گرفت و بدین ترتیب آماده ارسال به اجلاس سران در ونزوئلا شد. این پیش نویس 194 صفحه ای مشتمل بر یک مقدمه ؛ سه فصل و 907 بند است که در آن مواضع جنبش عدم تعهد پیرامون موضوعات مختلف بین المللی و منطقه ای تبیین شده و مذاکرات آن طی دو دوره چهار ماهه در سال 2015 و 2016 در نیویورک به پایان رسیده است . علاوه بر این ؛ هنوز بندها و موضوعاتی وجود دارند که در مورد آنها اجماع نظر وجود ندارد و قرار است طی نشست کارشناسان ارشد جنبش عدم تعهد که پیش از نشست سران در ونزوئلا برنامه ریزی شده است ؛ مجددا مورد مذاکره قرار گیرند.

ارسال نظر: