قشقاوی در صحن مجلس:

آیین‌نامه اجرایی در طرح الزام دولت به پیگیری اخذ غرامت از آمریکا پیش‌بینی نشده/ جایگزینی برای این طرح ارائه شود

کدخبر: 2033044

معاون وزیر خارجه گفت: در طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی آیین‌نامه‌های اجرایی پیش بینی نشده است؛ اگر جایگزینی برای این طرح ارائه شود که اشکالات آن را برطرف کند دولت نیز با آن موافق است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: حسن قشقاوی معاون کنسولی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه امروز سه شنبه 28 اردیبهشت در صحن علنی مجلس، در سخنانی هنگام بررسی کلیات طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی گفت: در اینکه اقدام آمریکا خلاف صریح حقوق بین‌الملل است اجماع وجود دارد و از منظر دیوان بین‌المللی دادگستری نیز اقدامات این کشور مردود است.

وی نظام حقوقی آمریکا را سیاسی‌ترین نظام حقوقی خواند و اظهار داشت: طرح‌های حقوقی باید واو به واو مورد بررسی قرار گیرد.

قشقاوی با یادآوری قوانین تصویب شده در مجلس ایران طی چند سال اخیر در محکوم کردن دولت آمریکا به پرداخت غرامات به ایران که تا 50 میلیارد دلار می‌رسد، گفت: در طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی در آیین نامه های اجرایی پیش بینی نشده است. در حالی که در طرح‌های قبلی که با هماهنگی دولت تدوین و تصویب شده است دولت آمریکا به پرداخت غرامت محکوم شده است.

معاون کنسولی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه نامه ظریف وزیر امور خارجه به بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد انقلابی‌تر از محتوای طرح مذکور و مطالب مطرح شده درباره آن است، تصریح کرد: اگر جایگزینی برای این طرح ارائه شود که اشکالات آن را برطرف کند دولت نیز با آن موافق است زیرا مطالب حقوقی ظرافت خاص خود را می‌طلبد.

ارسال نظر: