هانی‌زاده: از ابتدای مذاکرات یک محور عبری- عربی علیه مذاکرات تشکیل شد

کدخبر: 1027474

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: ۵۲ درصد از جمعیت ۴.۵ میلیونی اسرائیلی‌ها عبری نمی‌دانند/ عربستان با بیش از ۱۰۰ شبکه ماهواره‌ای و با صرف هزینه ۱۰۰ میلیارد دلاری در سال به دنبال ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در نشست "برجام و آرمان‌های فلسطین" که توسط پژوهشگاه مطالعات جهان برگزار شد، اظهار داشت: برجام که حاصل مذاکرات فشرده‌ 12 سال گذشته و مخصوصاً 2 سال اخیر است، برخی جنبه‌های مثبت و منفی دارد که بر معادلات منطقه تأثیرگذار است.

وی افزود: از اینکه برجام فضای جدیدی را در معادلات جهان ایجاد خواهد کرد شکی نیست و اینکه ایران در این مدت ثابت کرد که قدرت تأثیرگذاری برای ایجاد تصمیمات مهم بین المللی را دارد، حائز اهمیت است.

کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: از ابتدای مذاکرات یک محور عبری- عربی علیه مذاکرات تشکیل شد که از اول مذاکرات خطی مستقیم میان ریاض و تل آویو به وجود آمده بود و مسئولان این دو رژیم در طول مذاکرات مسائل خود را با هم هماهنگ می‌کردند.

هانی‌زاده در همین زمینه خاطرنشان کرد: حداقل شش جلسه بین مسئولان امنیتی و سیاسی اسرائیل و عربستان در طول مذاکرات در تل آویو برگزار شد و در این مذاکرات عربستان از نتانیاهو و لیبرمن خواست تا تمام فشارهای سیاسی خود را با استفاده از لابی‌های صهیونیستی به کار گیرند تا بر روند مذاکره بین ایران و 1+5 تأثیر بگذارند.

وی افزود: نتانیاهو بارها به آمریکا سفر داشت و این سفرها در اتخاذ مواضع دو گانه آمریکا تأثیرگذار بود.

کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: عربستان با داشتن بیش از 100 شبکه ماهواره‌ای و با صرف هزنیه 100 میلیارد دلاری در سال برای ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی بزرگترین هزینه را در این زمینه در جهان می‌کند.

هانی‌زاده در تشریح مشکلات درونی فلسطین تصریح کرد: یکی از بزرگترین مشکلات سیاسی در فلسطین اختلاف بین دو طیف اسلام‌گرا و ملی‌گرا است و این دو هیچگاه با هم تلاقی نخواهند داشت و اختلافات زیادی بین آنها وجود دارد.

وی در تبیین فضای درونی رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: بعد از سال 2014 تا الآن فضای مناسبی بر رژیم صهیونیستی حاکم نیست چون در این مدت سعی کرد تا سقف باج‌خواهی خود را از آمریکا افزایش داده و این باج‌خواهی موجب شد اوباما وعده افزایش کمک مالی از سه و نیم میلیارد دلار به چهار و نیم میلیارد دلار به اسرائیل بدهد همچنین هم اکنون 52 درصد از جمعیت چهار و نیم میلیونی اسرائیلی‌ها عبری نمی‌دانند چون یهودیانی که از 100 کشور به فلسطین اشغالی آمده‌اند فرهنگ‌های مختلفی دارند و وجود اختلاف بین قومیت‌ سفاردی و اشک‌نازی و تبعیض بین آنها موجب ایجاد گسست بین صهیونیست‌ها شده است.

کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین در تشریح اوضاع کنونی جهان عرب گفت: جهان عرب امروز در بدترین وضع خود از سال 1948 به سر می‌برد چون تمام کشورهای عربی هر کدام به نوعی درگیر بحران‌های داخلی و اختلافات درونی هستند.

ارسال نظر: