معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری:

۶۰ درصد کارتن خواب‌های پایتخت روستایی هستند

کدخبر: 2006497

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری به نقش فرمانداران در اعتمادسازی و ترغیب روستاییان برای مشارکت تاکید کرد و گفت: لازم است فرمانداران وارد شده و روستاها را آباد کنند قبل از آنکه محل سرمایه‌گذاری شهرداری‌ها شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سید ابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در مراسم تقدیر از دستگاه های اجرایی نمونه در برگزاری نمایشگاه ملی روستا و عشایر با اشاره به اینکه دولت یازدهم در اقدامات خود برای محرومان جامعه شعارگونه رفتار نمی کند گفت:‌70 درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) از روستاییان هستند و این قشر از فقیرترین افراد جامعه اند اما توجهی که دولت دکتر روحانی تاکنون به روستاییان داشته در هیچ دولت دیگری دیده نشده است .

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با تاکید براینکه پیش از دولت یازدهم از اقدامات توان افزایی اقتصادی و فرهنگی روستاییان غافل ماندیم گفت: دولت دکتر روحانی برنامه جامعی برای افزایش توان فرهنگی و اقتصادی روستاییان آغاز کرده است .

وی با اشاره به سیر نزولی افزایش جمعیت روستایی در یازده سال اخیر در کشور گفت:‌از سال 1383 تا کنون حدود 200 کشور دنیا را مورد بررسی قرار دادیم که در این میان ایران و ترکیه با سیر نزولی جمعیت روستایی مواجه اند .

به گفته رضوی، در سال 1383 جمعیت روستایی بدون عشایر ایران 33 درصد بود که در حال حاضر 27 درصد است .

وی ادامه داد:‌ کشور اتریش در سال 1383 ،34 درصد جمعیت روستایی داشته که اکنون نیز این درصد ثابت مانده است .

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی یادآور شد:‌براساس سخنان رهبر معظم انقلاب، قوای کشور بی درنگ با زمان بندی مشخص، مردم را در فعالیت های اقتصادی وارد کنند همچنین ‌در اصل سوم و بند هشتم قانون اساسی به برنامه ریزی دولت برای نقش آفرینی مردم در فعالیت های اقتصادی،فرهنگی و اجتماعی اشاره شده است .

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) نیز پس از پذیرش قطعنامه فرمودند:مردم خصوصا مستضعفان را در فعالیت های سازندگی و بازسازی وارد کنید .

وی به موضوع آلودگی هوای تهران و کاهش روزهای آلوده پایتخت نسبت به سال های گذشته اشاره کرد و افزود: یکی از راه های کاهش آلودگی هوا ایجاد توقفگاه هایی بیرون از شهر و در روستاها است .

معاون توسعه روستایی ریاست جمهور تصریح کرد: در بند 20 برنامه ششم توسعه به تثبیت جمعیت روستایی و مهاجرت معکوس اشاره شده است که به عنوان یکی از سیاست های کلان مورد تاکید است .

وی در ادامه با بیان اینکه موضوع حاشیه نشینی یکی از بزرگترین مشکلات تهران است گفت: 60 درصد کارتن خواب های پایتخت روستایی هستند و برای جلوگیری از رشد این معضل سیاسی و اجتماعی لازم است با ایجاد انگیزه،روستاییان را در روستاها نگه داشت .

به گفته رضوی: هیچ روستانشینی حاضر نیست فضای تنفسی مطلوب را بر هوای آلوده ترجیح دهد، مگر آنکه فضای کسب و کار بر فضای تنفس ترجیح داده شود .

حضور مردم در توسعه نیازمند اعتماد سازی است

وی با تاکید براینکه حضور مردم در توسعه نیازمند اعتماد سازی است افزود:‌امروز دانشگاه های مهم دنیا به این نتیجه رسیده اند که زمانی توسعه رخ می دهد که مردم به این باور برسند که در توسعه مشارکت دارند و اثرگذارند .

معاون توسعه روستایی ریاست جمهور با اشاره به مصوبه ایجاد شرکت های مشارکتی در روستاها گفت:‌اگر 25 خانوار با هم شرکتی تشکیل دهند تا سقف 750 میلیون تومان به نسبت 40 درصد از سوی روستاییان و 60 درصد از سوی دولت، وام در یافت می کنند .

وی ادامه داد:برای 50 خانوار تا سقف 1 میلیارد تومان به نسبت 35 درصد آنها و 65 درصد از سوی دولت وام تعلق می گیرد .

رضوی به اعطای وام دو میلیارد تومانی برای مشارکت 100 خانوار به نسبت 30 به 70 اشاره کرد و گفت: این رقم برای مشارکت 150 خانوار تا سقف 3 میلیارد تومان به نسبت 25 درصد روستاییان و 75 درصد از سوی دولت افزایش می یابد .

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری افزود: برای 200 خانوار به بالا به نسبت 20 درصد آنها و80 درصد از سوی دولت به تناسب آورده ، وام تعلق می گیرد .

رضوی، کارمزد وام مشارکت روستاییان را 3 درصد برای روستاییان غیر مرزی و صفر درصد برای روستاهای مرزی برشمرد و تصریح کرد:‌ برای بازپرداخت این وام ها در دوسال اول معافند وبه نسبت تعداد خانوارها از سال سوم بازپرداخت ها تا 7 سال به طول می انجامد .

وی تاکید کرد: برای دریافت وام مشارکتی روستاییان سند خانه و ملک نیاز نیست و کارت یارانه سهامداران شرکت به عنوان وثیقه است .

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری به نقش فرمانداران در اعتمادسازی و ترغیب روستاییان برای مشارکت تاکید کرد و گفت:لازم است فرمانداران وارد شده و روستاها را آباد کنند قبل از آنکه محل سرمایه گذاری شهرداری ها شود .

ارسال نظر: