سناتور سنای آمریکا: لایحه تحریم‌های ایران هرچه سریعتر به سنا معرفی شود

کدخبر: 974568

پایگاه آمریکایی "هیل" به نقل از"تد کروز" افزود:"میچ مک کونل" رئیس‌ اکثریت جمهوری‌خواهان مجلس سنا می‌بایست هرچه سریعتر لایحه تحریم‌ها علیه ایران را برای رأی گیری به سنا آورد

این سناتور جمهوری‌خواه کنگره از دموکرات‌ها به واسطه به تعویق انداختن لایحه تحریم‌های ایران که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا آن را تهدید به وتو کرده است، انتقاد کرد.

کروز در اینباره گفت: « من فکر می‌کنم که دردناک است که شاهد این باشید که تعداد اندکی از دموکرات‌ها، تمایل دارند باوجود اینکه تهدید دستیابی ایران به قابلیت تسلیحات هسته‌ای وجود دارد، همچنان کنار دولت اوباما بایستند.»

سناتور «رابرت منندز» دموکرات ایالت نیوجرسی نیز روز سه‌شنبه (دیروز) به طور جداگانه‌، نامه‌ای را به کاخ سفید فرستاده بودند که به امضای ۹ نفر از دموکرات‌ها رسیده بود و این دموکرات‌ها می‌گفتند که به رئیس‌جمهور آرمیکا تا ۲۴ مارس زمان می‌دهند تا به یک توافق چارچوبی با ایران در خصوص موضوع هسته‌ای این کشور دست پیدا کنند.

منندز و دیگر دموکرات‌ها ادامه دادند اگر تا زمان تعیین شده توافق چارچوبی درباره برنامه هسته‌ای ایران صورت نگیرد، لایحه تحریم‌ها را مجدداً به سنا معرفی می‌کنند و به رأی می‌گذارند.

جمهوری‌خواهان که تمایل شدیدی برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران دارند، بدون حمایت برخی از دموکرات‌ها دیگر قادر نخواهند بود لایحه تحریم‌ها را طوری تصویب کنند که اوباما نتواند آن را وتو کند زیرا طبق قوانین، سناتورها به ۶۷ رأی برای تصویب لایحه تحریم‌ها نیاز دارند و آنوقت دیگر اوباما نمی‌تواند آن را وتو کند.

کروز تصریح کرد که تلاش‌های منندز برای جلب حمایت دموکرات‌ها و غلبه بر کاخ سفید شکست خورده است و گفت: سناتور منندز یک دموکرات تنها است که ایستاده و عقاید خود را ابراز می‌دارد اما این مذاکرات (هسته‌ای) نزدیک به دو سال است که بدون پیشرفت قابل مشاهده ادامه داشته است.

نمایندگان سنای آمریکا، که از ابتدای سال جدید میلادی رسما کار خود را با اکثریت جمهوری‌خواه آغاز کرده، در حال حاضر دو طرح ضدایرانی را در نوبت معرفی دارند. طرح اول را «مارک کرک» و «رابرت منندز» در نظر دارند که خواهان تصویب تحریم‌های مشروط علیه ایران است. طرح دوم هم متعلق به «باب کورکر» و «لیندسی گراهام» است که خواهان تصویب هرگونه توافق با ایران، پیش از اجرایی شدن آن، در کنگره است.

ارسال نظر: