"اشتون کارتر" از تصمیم آمریکا برای انجام حملات یک‌جانبه در سوریه خبر داد

کدخبر: 1042024

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا از عزم کشورش برای انجام حملات یکجانبه در سوریه علیه تروریست‎های داعش خبر داد

به گزارش «نسیم»، خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

اشتون کارتر در نشست کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا درباره راهبرد نظامی آمریکا در سوریه و عراق در این کمیته گفت: «دهها هزار نفر از نیروهای نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه حضور دارند و شمار بیشتری از این نیروها در راهند. بخشی از پیشرفته ترین نیروهای دریایی و هوایی آمریکا به حملات علیه گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش مبادرت می کنند. نیروهای آمریکایی به نیروهای زمینی در عراق و سوریه مشورت می دهند و به آنها کمک می کنند. بنابه دستور رئیس جمهور اوباما و با توصیه بنده و رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، ما نیروهای عملیات ویژه را به سوریه اعزام می کنیم تا از جنگ علیه داعش پشتیبانی کنند. نیروهای عملیات ویژه آمریکا توانمندی های منحصر به فردی دارند که سبب می شود کارها با شدت پیش برود. این نیروهای عملیات ویژه در طول زمان قادر خواهند بود، حملاتی صورت بدهند، گروگانها را آزاد کنند و اطلاعات جمع آوری کنند و سران داعش را به دام بیندازند. این کارها سبب شکل گیری یک چرخه درست از اطلاعات بهتر می شود بطوریکه با این اطلاعات بهتر می توان اهداف بیشتری را شناسایی کرد و حملات بیشتری انجام داد و این حملات سبب جمع آوری اطلاعات بیشتر می شود و این چرخه به این صورت ادامه می یابد .

کارتر افزود.. حملات ما در عراق بنابه دعوت دولت عراق خواهد بود و تمرکز آن بر دفاع از مرزهای عراق و تقویت ظرفیت نیروهای عراقی خواهد بود. نیروهای عملیات ویژه ما با این کار ، درموقعیتی قرار خواهند داشت که بتوانند در سوریه عملیات یکجانبه انجام بدهند. وزارت دفاع آمریکا به صورت چشمگیری حملاتش بر زیرساختهای داعش و منابع درامدی این گروه بویژه منابع نفتی را توسعه داده است. در چند هفته اخیر به علت بهبود اطلاعات و درک نحوه عملیات داعش، بر شدت حملات هوایی علیه منافع نفتی داعش افزوده ایم یعنی همان منابعی که ستون اصلی برای زیرساختهای مالی این گروه است .

کارتر افزود.. باوجود تلاشهای حیدر العبادی نخست وزیر عراق، فضای سیاسی فرقه ای عراق و نفوذ ایران ، سبب شده است ایجاد نیروی امنیتی عراق که دربرگیرنده فرقه های مختلف باشد، بسیار دشوار باشد. ما از دولت عراق می خواهیم نیروهای سنی عرب را برای ارتش و نیروهای امنیتی و نیروهای پلیس سنی محلی ثبت نام و جذب کند و به آنها سلاح و پول بدهد تا با این کار سرزمینهای بازپس گرفته شده از داعش، همچنان حفظ شوند. همه اقداماتی که در عراق و شمال سوریه انجام داده ایم سبب شده است مناطق تحت کنترل داعش در دو کشور کمتر شود. با آن که هر دو کشور، گرفتار داعش شده اند، وضع این دو کشور با هم متفاوت است و همین مسئله سبب می شود فرصتهایی برای افراط گرایی شکل بگیرد و باید پیشرفتهای سیاسی متفاوت برای رسیدن به صلحی پایدار صورت بگیرد .

کارتر افزود.. نیروهای ائتلاف تاسیسات ثابت داعش ازقبیل چاههای نفت و مراکز فراوری نفت برای داعش و همچنین چهارصد دستگاه تانکر نفتی را منهدم کرده اند و حملات بیشتری در راه است. حملات با استفاده از عملیات هوایی هدفمند و نیروهای تخصصی ویژه به تقویت توانایی حذف رهبری داعش کمک می کند. ازآنجا که خطر مطرح از جانب داعش و گروههای شبیه آن ، فراتر از مناطقی خاص است، وزارت دفاع آمریکا در حال سازماندهی و تدوین شیوه جدیدی برای تقویت زیرساختهایی است که قبلا در افغانستان و منطقه شامات و شرق آفریقا و جنوب اروپا بوجود آورده است تا از این طریق ، بتوان ظرفیتی واحد برای مقابله با تهدیدهای فرامنطقه ای و فراملی شکل بگیرد. وزارت دفاع آمریکا به صورت مستمر به دنبال آن است که حملات بیشتری علیه داعش صورت بدهد و جهانیان نیز باید همین کار را انجام بدهند. جامعه بین المللی و کشورهای متحد ما و شرکایمان ، باید بر شدت حملات خود بیفزایند قبل از آن که حمله دیگری همانند پاریس رخ بدهد. حملات اخیر در پاریس سبب شده است عزم فرانسه بیشتر شود. ایتالیا نیز در حملات در عراق، کمک های مهمی داشته است. آلمان نیز بر کمکهای خودش افزوده است. انگلیس نیز در حال بحث درباره افزایش حملات هوایی است. همه کشورها ازجمله ایالات متحده باید اقداماتشان را افزایش بدهند. ترکیه نیز برای کنترل مرزهایش باید کارهای بیشتری انجام بدهد. دغدغه عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج {فارس} حالا مسئله یمن شده است حال آن که ابتدا در این حملات در روزهای نخست همراهی می کردند. روسیه نیز که به صورت علنی تعهد خودش را برای شکست دادن داعش اعلام کرده است، بیش از آن که مواضع داعش را هدف قرار بدهد، مواضع نیروهای مخالف (حکومت سوریه) را هدف قرار داده است. زمان آن فرارسیده است که روسیه بر جبهه درست در این جنگ تمرکز کند. رهبری آمریکا در این جنگ ضروری است. اما کمکهای کشورهای دیگر سبب تقویت توان جنگی وزارت دفاع برای نیل به اهدافش از طریق استفاده از این نیرو می شود. درعین حال ما باید از اهرم اعمال نفوذ بر شرکا و و متحدانمان استفاده کنیم تا همکاری موثری با سوریها و عراقی ها وجود داشته باشد. این خود سوری ها و عراقی ها هستند که در نهایت، باید داعش را بیرون برانند و حکمرانی موثر را حاکم کنند. »

ارسال نظر: