ویکی لیکس متن نامه‌های الکترونیکی رئیس سازمان سیا را منتشر کرد

کدخبر: 1033466

ویکی لیکس ساعتی پیش اعلام کرد؛ از امروز بیست و پنجم اکتبر سال ۲۰۱۵ اسنادی را که از حساب غیر دولتی جان برنان رئیس سیا بدست آورده منتشر خواهد کرد

به گزارش «نسیم»، خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

پایگاه اینترنتی ویکی لیکس (سایتی که با انتشار اسناد محرمانه ارتش و وزارت امور خارجه آمریکا به شهرت جهانی رسید) انتشار متن نامه های الکترونیکی رئیس سازمان جاسوسی آمریکا سیا را آغاز کرد.

ویکی لیکس ساعتی پیش اعلام کرد از امروز بیست و پنجم اکتبر سال 2015 اسنادی را که از حساب غیر دولتی جان برنان رئیس سیا بدست آورده منتشر خواهد کرد.

ویکی لیکس نوشت: برنان از این حساب ها برای چندین پروژه ی اطلاعاتی جاسوسی استفاده می کرده است.

بر اساس این گزارش ، جان برنان در ماه مارس سال 2013 به ریاست نمایندگی اطلاعات مرکزی آمریکا ( سازمان جاسوسی سیا) برگزیده شد. وی جایگزین ژنرال دیوید پترائوس شد که پس از درگیر شدن در رسوایی سوء استفاده از اطلاعات طبقه بندی شده مجبور به استعفا شده بود. وقتی ریاست جمهوری اوباما در سال 2009 آغاز شد ، برنان هم به مقام دستیاری رئیس جمهور در امنیت داخلی و مقابله با تروریسم برگزیده شد. او این سمت را تا زمانی که به ریاست سیا انتخاب شد بر عهده داشت.

سازمان جاسوسی آمریکا سیا پیشتر اعلام کرده بود برنان در فاصله سال های 1980 تا 2005 به مدت 25 سال برای این سازمان کار کرده بود.

برنان در سال های 2005 تا 2008 با تاسیس شرکت اطلاعاتی و تحلیلی آنالسیس کورپ (تی ای سی) وارد بازار خصوصی کار شد. وی در سال 2008 یکی از افرادی بود که برای اوباما تبلیغ و کمک مالی می کرد.

همان سال ، شرکت تی ای سی به مدیریت برنان ، مشاور امنیتی دستگاه تبلیغاتی اوباما شد و سپس به پروژه انتقالی اوباما بایدن پیوست. در همین دوره زمانی بود که بسیاری از سیاست های راهبردی و کلیدی دولت اوباما درباره چین ، ایران و افغانستان و پاکستان طراحی شد. وقتی که اوباما و بایدن به قدرت رسیدند ، برنان هم از پله های ترقی بالا رفت و بعدها در دستگاه امنیت ملی سمت های بالایی را از آن خود کرد.

در یکی از نامه های الکترونیکی منتشر شده از سوی ویکی لیکس به فکسی از سوی شورای عمومی سازمان سیا به اداره حسابرسی دولت فرستاده شده و در آن به دعوای حقوقی بین سیا و آنالسیس کورپوریشن پرداخته شده است. به نظر می رسد شرکت تی ای سی پروژه ی نرم افزاری مربوط به فهرستی از افراد مشکوک در آمریکا را در مزایده به رقیب باخته است. همچنین به نظر می رسد مسائل به رشد اطلاعات تاریخی و پاسخگو بودن نظام دولتی اشاره داشته باشند. ( تاریخ این نامه پانزدهم فوریه 2008 ، فرستنده: سیا ، دفتر شورای عمومی ، لاری پاسار.)

در نامه الکترونیکی دیگری آمده است: « چالش های پیش روی جامعه اطلاعاتی آمریکا در دوران پسا جنگ سرد و پسا 9/11 (حملات سازده سپتامبر) : درخواست برای همکاری درون سازمانی ، دوره ای ده ساله برای همکاری رئیس سیا و مدیر اطلاعات ملی. همچنین تقاضا دارد درباره خود مختاری جامعه اطلاعاتی نظر بدهید. طوری که هیچ گاه در معرض بازی های سیاسی قرار نگیرد و در کاش مداخله نشود. مضموم یکی از پاراگراف های ناقص این است: درز آسیب زننده اطلاعات طبقه بندی شده. ( نویسنده جان برنان ، تاریخ 15 ژوئیه 2007)

معمای ایران

پیشنهادهایی به رئیس جمهور آتی ( که در ژانویه 2009 زمام امور را در دست می گیرد) درباره اینکه چگونه در بازی شطرنج ایران و آمریکا مهره های خود را حرکت دهد ( نویسنده : جان برنان ، هجدهم نوامبر 2007)

شکنجه

نامه باند ، معاون کمیته منتخب اطلاعاتی به اعضای هیئت مدیره درباره اینکه چگونه در آینده روش های بازرسی را در چارچوب قانون و پایبند نمایند. هر نوع بازرسی به جای اینکه در فهرست روش های مجاز قرار بگیرد باید تا زمانی که دستورالعمل ارتش آن را به صراحت منع نکرده ، در چارچوب در نظر گرفته شود ( تاریخ ماه مه 2008).

روش های شکنجه

لایحه ای به تاریخ ژوئیه 2008 و با نام quotation mark قانون محدویت در تکنیک های بازرسی سال 2008 quotation mark شیوه های بازرسی ذکر شده در سند قبلی را به صراحت ممنوع اعلام کرده است و می توان آن را اجرای مستقیم پیشنهادهای کریستوفر باند در نظر گرفت. (تاریخ 31 ژوئیه 2008) . »

ارسال نظر: