خوش‌چهره: رئیس کل بانک مرکزی باید به مجلس هم پاسخگو باشد

کدخبر: 955712

استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با «نسیم» افزود: تا استقلال بانک مرکزی فاصله بسیار داریم/ در حال حاضر در بعضی از کشورها رییس‌کل بانک مرکزی توسط پارلمان انتخاب می‌شود که روش خوبی است

استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با «نسیم» افزود: درست است که رئیس‌کل بانک مرکزی به پیشنهاد رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود، اما این مشکل که دولت به بانک مرکزی به‌ عنوان قلک در نظام مدیریت کلان اقتصاد نگاه نکند باید تصحیح شود.

محمد خوش‌چهره درباره استقلال بانک مرکزی و مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یک قدم به جلو است، اما تا استقلال بانک مرکزی فاصله بسیاری داریم

وی تصریح کرد: در حال حاضر در بعضی از کشورها رییس‌کل بانک مرکزی توسط پارلمان انتخاب می‌شود، بنابراین بانک مرکزی ضمن این‌که در خدمت مدیریت کلان اقتصاد کشور و دولت است، کارهای دیگری انجام می‌دهد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان این‌که در این کشورها بانک مرکزی یک مسوولیت دیگری هم دارد و این‌که پاسخ‌گوی مجلس است به نسیم عنوان کرد: به این ترتیب در راستای سلامت تخصیص منابع و نیز مصالح و منافع ملی، تجربه نشان داده که این مدل، بهترین مدل است.

خوشچهره متذکر شد: در یک کشوری مثل ایران که به منابع نفتی وصل است و ذخایر و منابع نفتی در اقتصاد نقش تعیین‌کننده دارد، بانک مرکزی نیاز به کنترل‌های مضاعفی دارد، بنابراین این اقدام، یک قدم رو به جلو است، اما تا وضع مطلوب هنوز فاصله بسیار داریم.

وی با بیان این‌که نقش نظارتی مجلس در این‌جا بسیار مهم است، یادآور شد: اصرار مجلس می‌تواند منجر به پاسخ‌گویی‌های بیشتر بانک مرکزی شود؛ مضاف بر این‌که دستگاه‌های نظارتی متعددی در داخل دولت وجود دارد و فراتر از دولت، قوه‌قضاییه و دیوان محاسبات وجود دارد و این‌ها همه باید فعال شود.

ارسال نظر: