کوه‌های رنگی زنجان، جاذبه ای متفاوت برای گردشگران

کدخبر: 2379563

ایران را به‌جرئت می‌توان یکی از زیباترین کشورهای دنیا دانست. حتی اگر به‌عنوان یک غیرایرانی کشورهای مختلف را دیده باشید، درنهایت ایران را به‌عنوان یکی از بهترین‌ها معرفی خواهید کرد. تنوع جاذبه‌های طبیعی و عجایب مختلف به‌قدری زیاد است که در این کشور هیچ گاه از طبیعت‌گردی و سفر به شهرهای مختلف خسته نخواهید شد. به‌عنوان مثال به کوه‌های رنگی زنجان نگاه کنید؛ دست طبیعت نقش هنرمندانه‌ای بر تن زمین کشیده که می‌توان ساعت‌ها آن را تماشا کرد. اگر تابه‌حال از کوه‌های رنگی یا «آلا داغلار» بازدید نکرده‌اید، تعطیلات پیش رو بهترین فرصت است که بلیط قطار زنجان را تهیه کنید و راهی سفر شوید. ما اطلاعات مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

وجه تسمیه «آلا داغلار» چیست؟

برای‌آنکه با این جاذبه دیدنی آشنا شوید، پیش از هرچیز باید نام آن را بررسی کنیم. در شهر زیبای زنجان، این کوه‌ها با نام «آلاداغ» یا «آلاداغلار» شناخته می‌شوند. در زبان ترکی واژه «آلا» به معنای «رنگارنگ» و کلمه «داغ» به معنای «کوه» است؛ بنابراین آلاداغ به معنای «کوه رنگارنگ» خواهد بود. این عبارت دقیقا متناسب با ظاهر کوه‌ها انتخاب شده است. این کوه‌ها از خاک‌های رنگارنگ شکل گرفته‌اند و به‌این‌خاطر، زیبایی خاص و منحصربه‌فردی دارند. وقتی از دور به این کوه‌ها نگاه می‌کنید، گویی یک اثر هنری را مقابل چشمان‌تان می‌بینید. ترکیبی از رنگ‌های مختلفی نظیر سرخ، سبز، زرد و... در دل طبیعت، بسیار چشم‌نواز و زیباست.

دلیل رنگی بودن خاک کوه‌ها چیست؟

رنگی بودن خاک این کوه‌ها درحالی‌که انسان هیچ دخل و تصرفی در آن‌ها نداشته، بسیار زیبا و عجیب است. درواقع، آلاداغلار را می‌توان به‌خودی‌خود، یکی از عجایب طبیعی کشور دانست که چشم گردشگران را به ‌خود خیره می‌کند. به نظر شما دلیل رنگی بودن خاک این کوه‌ها چیست؟

باید بدانید که کوه‌های رنگی ۱۵ میلیون سال قدمت دارند. در کل، زنجان شهری تاریخی است که در ناحیه‌ای بسیار کهن در ایران ساخته شده است. بااین‌حال، قدمت این کوه‌ها از سایر قسمت‌های شهر هم بیشتر است. در طی این ۱۵ میلیون سال، تغییرات چشم‌گیری در کوه‌های رنگی‌ ایجاد شده و آن‌ها را به شکل کنونی درآورده است. در گذشته، این کوه‌ها مشابه سایر کوه‌های کشور بودند؛ اما طی سالیان متمادی، رسوبات مواد معدنی گوناگون رنگ خاک آن‌ها را تغییر داده است. به‌عنوان مثال، اکسید آهن می‌تواند باعث رنگ قرمز خاک شود و اکسیدهای مختلف مس نیز می‌توانند رنگ سبز یا آبی را پدید آورند. درنتیجه، واکنش‌های شیمیایی در طبیعت، عامل اصلی تغییر رنگ خاک این کوه‌ها هستند. این پدیده تنوع رنگی زیبایی را در این منطقه ایجاد کرده است که می‌تواند برای بسیاری از افراد جذاب باشد.

تاریخچه‌ای مختصر از کوه‌های رنگی زنجان

کوه‌های رنگی آن‌قدر قدیمی هستند که میلیون‌ها سال پیش از ظهور تمدن‌ها نیز وجود داشته‌اند. با‌این‌حال، نخستین افرادی که این کوه‌ها را کشف کرده و در نزدیکی آن‌ها زندگی می‌کردند، قوم ماد بودند. به‌همین‌خاطر این ناحیه تا مدت‌ها به نام «ماد نشان» شناخته می‌شد؛ رفته‌رفته این اسم دستخوش تغییراتی شد که درنهایت، این ناحیه به «ماهنشان» تغییر نام داد. در حال حاضر کوه‌های رنگی را می‌توانید در محلی به نام ماهنشان پیدا کنید.

جالب است بدانید که این کوه‌ها با نام «کوه‌های مریخی» نیز شناخته می‌شوند که دلیل آن رنگ سرخ برخی از کوه‌هاست. اگر چه رنگ‌های مختلفی نظیر زرد، آبی، نارنجی، سبز و... در کوه‌ها دیده می‌شوند، اما اغلب زیباترین کوه‌ها به رنگ سرخ هستند. با‌توجه‌به اینکه خاک مریخ هم سرخ است، این کوه‌ها به نام کوه‌های مریخی شهرت یافته‌اند. نکته جالب دیگری که بد نیست بدانید، این است که در گذشته، خاک سرخ، مورد علاقه زنان محلی و بومی بود؛ به‌طوری‌که، از آن برای رنگ‌آمیزی خانه و استقبال از سال جدید استفاده می‌کردند.

نحوه دسترسی به کوه‌های مریخی زنجان

برای بازدید از آلاداغلار یا کوه‌های رنگی باید ابتدا بلیط قطار زنجان را تهیه کرده و راهی این شهر شوید. خوشبختانه صنعت حمل‌ونقل ریلی در زنجان پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشته و این روزها به‌راحتی می‌توان از قطار، برای سفر به زنجان استفاده کرد. در ادامه برای رسیدن به این کوه‌ها باید وارد اتوبان میانه-زنجان شوید. در مسیر رسیدن به شهرستان خواجه، روستای ماهنشان و کوه‌های رنگی را خواهید دید. این کوه‌ها تقریبا ۷۰ کیلومتر طول دارند که بلندترین قله در میان این تپه‌ها و کوه‌ها، «قله بلقیس» نام گرفته است.

تفریحاتی که می‌توانید در کوه‌های رنگی داشته باشید

پیش‌از آنکه از هر جاذبه گردشگری بازدید کنید، خوب است اطلاعات خود را درباره تفریحات مجاز در آن ناحیه افزایش دهید. چشم‌انداز کوه‌های مریخی به قدری زیبا و مسحورکننده است که هر رهگذری را مجذوب خود می‌کند. نباید از این نکته غافل شویم که حتی این شاهکارهای طبیعت نیز از گزند دخالت‌های انسان در امان نیستند؛ بنابراین حفظ و احترام به این کوه‌ها، ضرورتی انکارناپذیر است. ما باید با تعهد به حفظ محیط زیست و ترویج فرهنگ گردشگری مسئولانه، از این گنجینه‌های طبیعی برای نسل‌های آینده محافظت کنیم.

شما هنگام بازدید از این کوه‌ها حس و حال قدم زدن در یک سیاره ناشناخته را خواهید داشت؛ سیاره‌ای که اطراف آن را کوه‌هایی عجیب‌غریب پوشانده‌اند و خاکی به رنگ سرخ و سبز دارد. درهمین‌حال، می‌توانید عکس‌های بی‌نظیری را نیز از مناظر این ناحیه ثبت کنید. چشم‌انداز کوه‌ها در طول روز تغییر می‌کند و در هر زمان، زیبایی خاص خود را به‌نمایش می‌گذارد؛ اما غروب خورشید، زمانی است که کوه‌ها با رنگ نارنجی غروب، جلوه‌ای بی‌نظیر پیدا می‌کنند.

لازم به ذکر است که در اطراف این کوه‌ها، روستاهایی واقع شده‌اند که می‌توانید بازدید از آن‌ها را هم در برنامه داشته باشید. روستاهای زنجان، بکر و دیدنی هستند و طبیعتی فوق‌العاده چشم‌نواز دارند. آب‌و‌هوای آن‌ها در اغلب اوقات سال مطلوب است و می‌توانید از نسیم خنک کوهپایه، به‌جز فصل سرما، بهره‌مند شوید.

سفری ارزان به کوه‌های مریخی با فلای تودی

برای خرید بلیط قطار زنجان با قیمتی اقتصادی، باید به سایت فلای تودی مراجعه کنید. این وب‌سایت بهترین خدمات گردشگری را به مسافران عرضه می‌کند و همین موضوع را می‌توان دلیل موفقیت آن در طی ۷ سال فعالیت مستمر دانست‌. اگر زنجان یا هر شهر دیگری را برای سفر مدنظر دارید، باید فرصت پیش فروش بلیط قطار فلای تودی را غنیمت بشمارید. این مجموعه در هر سفر، بهترین همسفر شما خواهد بود.

 

ارسال نظر: