امیر اسماعیلی: با سامانه‌های "فکور و رسول" فاصله دریافت و ارسال دستور به زیر ۱۰ ثانیه می‌رسد

کدخبر: 889167

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء در جمع خبرنگاران گفت: بسیاری از کشورهای صاحب سبک و صنعت ساخت این سامانه‌های ارتباطی را دنبال می‌کنند/ این سامانه‌ها صد در صد بومی است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، امیر فرزاد اسماعیلی، فزمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش در حاشیه مراسم رونمایی از دو سامانه "رسول" و "بصیر" در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این دو سامانه، سامانه های ارتباطی، مرکز فرماندهی و کنترل متحرک و چابک هستند، اظهار داشت: این سامانه ها برای شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور هستند که این مرکز به نام "فکور" است یعنی در حقیقت انچه را که فرمانده صحنه نبرد به آن نیاز دارد که بداند چند هواپیما، چند سامانه موشکی و چند سامانه شنود الکترونیکی باید در یک گستره جغرافیای علیه چندین هدف حمله و درگیر شوند و یا با آن مقابله و مواجهه کنند.

وی افزود: این سامانه ها این فضای پارامتریک را به فرمانده صحنه نبرد نشان می‌دهند و این موقعیت را به او ارائه می‌کنند که در کسری از زمان، چگونگی برخورد و رویارویی را انتخاب کند که باید با کدام هواپیما یا موشک خودی یا توپخانه ها و رادارهای خودی در کدام قسمت جغرافیایی کشور درگیر شوند و کدام قسمت را بصورت رزرو و قسمت درگیر شوند.

امیر اسماعیلی گفت: این سامانه ها برای این است که فرمانده تمام کشور را به عنوان اورژانس دفاعی قلمداد نکند که این نگهداری پتانسیل دفاعی در مواجه بر سرپا ماندن عملیات است.

وی همچنین با اشاره به سامانه "رسول" که امروز رونمایی شد، افزود: این سامانه در حقیقت ارتباطات تاکتیکی است برای رادار مطلع‌الفجر که کاملا ایرانی و ساخت وزارت دفاع است که تمام آنچه این رادار در فضای دفاعی می‌بیند نیازی به این نیست که از طریق اطلاعات رادیویی محض این اطلاعات ارسال شود.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا افزود: از کوچکترین عنصر تا بالاترین عنصر امروز سامانه ارتباطات تاکتیکی رسول این امکانات را به شبکه یکپارچه میدهد که در کسری از زمان آنچه را که یک رادار مطلع الفجر در نقطه a و رادرا مطلع الفجر در نقطه b می‌بیند از طریق این سامانه رسول به سامانه فکور اضافه شود و صحنه نبرد را برای فرمانده صحنه تسهیل می‌کند و فاصله ارسال کننده و دریافت کننده فرمان به زیر 10 ثانیه تقلیل پیدا کند.

امیر اسماعیلی با بیان اینکه این کار منحصر به فردی است که امروز خیلی از کشورهای صاحب سبک و این صنعت آن را دنبال میکنند، گفت: البته با توجه به تحریم و تهدیداتی که در آن هستیم چنین سیستمی که هم کدگزاری‌اش و هم جنگ الکترونیکی‌اش مقاوم است یک افتخار بزرگ برای کشورمان است.

وی این سامانه ها را صد در صد بومی از لحاظ تولیدی، کاربری دانست و افزود: از همان روزی که ما یک دستاورد را رونمایی می‌کنیم آن سامانه ها به شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور اضافه و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ارسال نظر: