گزارش «نسیم آنلاین» از پشت‌پرده حضور دو چهره "اصلاحاتی" در تامین اجتماعی

نقشه انتخاباتی "مشارکت" و "اعتمادملی" برای منابع نجومی شستا

کدخبر: 2047406

حال باید دید که با حضور منتسبان دو باشگاه سیاسی منحل شده در راس این بنگاه اقتصادی کارگری، آیا شستا به دست اندازهای بیشتری دچار خواهد شد یا خیر؟

گروه اقتصادی «نسیم آنلاین» : سکانس نخست نمایش توزیع کیک بنگاه‌های سرمایه‌ای بر سر سفره جریان اصلاحات با انتصاب دو مرد پرنفوذ به ریاست هیات مدیره و مدیریت عاملی شستا یعنی سیدرضا نوروززاده عضو شورای مرکزی حزب منحله اعتماد ملی و علی عبدالعلی‌زاده وزیر مسکن در دولت اصلاحات و عضو شورای مرکزی حزب منحله مشارکت بر روی پرده اکران رفت.

این اتفاق با وجود بروز چند روزه آن، یک پیام واضح را برای ناظران اقتصاد و سیاست در جامعه ارسال خواهد کرد؛ خیز بزرگ جریان اصلاحات برای تصرف سنگر به سنگر بنگاه‌های بزرگ اقتصادی درزیر پوست جریان اعتدال در سال پایانی دولت حسن روحانی.

به گزارش نسیم آنلاین، به نظر می‌رسد اصلاح طلبان استخوان دار در این برهه زمانی ، بدنه سیاسی دولت روحانی را در جدالی نفس گیر بر روی پل برده و چناچه خواسته‌های مهم این طیف با مخالفت جریان اعتدال مواجه شود، حلقه محاصره تنگتر شده و این اتفاق برای حیات سیاسی دولت روحانی در سال پیش رو، به هیچ عنوان خوب نیست.

چرا که دولت تدبیر و امید سه سال سخت و پرحاشیه را از سر گذرانده و با وجود اجرایی شدن برجام، کارنامه سیاسی و اقتصادی تیم حسن روحانی نزد افکار عمومی خالی از نمرات قبولی است.

حال، دیگر علی عبدالعلی زاده، مرد شماره یک وزارتخانه مسکن و شهرسازی دولت اصلاحات دوشادوش سید رضا نوروززاده، مرد مورد وثوق لیدر جریان حزب اعتماد ملی و رئیس ستاد انتخاباتی کروبی با دیگر منسوبان به طیف اصلاحات، یعنی "راعی"،"لطفی" و" عابدی" جملگی در راس هرم هیات مدیره شستا خیمه زده اند.

هر چند که شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در یک دهه اخیر تجربیات متفاوتی از عزل ونصب مدیران خود داشته و از نیمه دوم 84 تا اکنون 11 مدیر عامل را برکرسی ریاست خود کشانده و دست آخر هم از میدان به درکرده است.

با وجود تصرف شستا توسط اصلاح طلبان، رازگشایی از نیت آنها برای حضور در این شرکت بزرگ اقتصادی فرضیات مختلفی را به ذهن متبادر می سازد.

فرضیه نخست عقب نشینی جریان اعتدال در مقابل طیف اصلاحات و پذیرش شکست در مدیریت بنگاههای اقتصادی بوده چرا که عملکرد دست اندرکاران دولت یازدهم نشان داده که در عمل تجربه و پشتکار چندانی برای ساماندهی فعالیت های اقتصادی نداشته و عمده بنگاه‌های تولیدی وصنعتی حاضر، در شرایط تنفس مصنوعی به سر می‌برند.

فرضیه دیگری که به اذهان متبادر شده، ناشی از به پایان رسیدن میهمانی دولت یازدهم بر مسند اجرا در کشور بوده، از این رو برای پر رنگ‌تر کردن احتمال حضور جریان اعتدال در دولت بعدی، چاره ای از کمک گرفتن از یار دیرین نبوده، بنابراین از هم اکنون جریان اعتدال، سر کیسه را برای اصلاح طلبان رادیکال شل کرده است.

فرضیه سومی هم وجود دارد که با اتکاء به دو فرضیه از پیش گفته شکل گرفته که در آن تجمیع منافع با هدف یاری رسانی اقتصادی از بنگاه‌های اقتصادی غیردولتی به تبلیغات انتخابات بوده چرا که بدون حمایت بی چون و چرای مالی سنگین، شانس حضور جریان اعتدال در رقابت‌های متراکم سال بعد به هیچ عنوان پررنگ نخواهد بود.

گفته می‌شود که شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در شرایط کنونی دستکم 35 هزار میلیارد تومان دارایی داشته و 10 درصد ارزش کل بازار سرمایه متعلق به آن است.

این هلدینگ غول پیکر، سهامدار 400 شرکت ریز و درشت زیر مجموعه خود بوده که از این تعداد در مدیریت 150 شرکت به صورت مستقیم دخالت داشته و در ما بقی شرکت‌ها هم سهام زیر 50 درصد داشته که در برخی از شرکت‌ها سهم آن بین 2 تا 5 درصد متغیر است.

به عبارت بهتر، سهم این شرکت در حال حاضر از تولید داروی کشور 32 درصد، سیمان 35 درصد، نفت و گاز 32 درصد، حمل و نقل دریایی 20 درصد و ریلی 50 درصد بوده که گمان می‌رود، سود سالانه این گروه مالی تامین اجتماعی دست کم 3 هزار میلیارد تومان است.

از شستا در طول سالیان اخیر به عنوان حیات خلوت گروه‌های مختلف سیاسی منتسب به دولت یاد شده هر چند که سید تقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی معتقد است که این شرکت سرمایه گذاری، حیات خلوت هیچ گروه اقتصادی و یا سیاسی نیست و گفته که سازمان تامین اجتماعی باید از بنگاه‌هایی که مدیریت آن برای سازمان سخت بوده و در عین حال پتانسیل تبدیل شدن به حیات خلوت دیگران را دارد خارج شود.

مرد شماره یک سازمان تامین اجتماعی اشاره‌ای نکرده که برای اجرایی کردن این نقطه نظر خود، چه تدابیری را اندیشیده به ویژه آنکه شائبه فساد مالی همواره در سایه روشن نهادهایی چون شستا خودنمایی ‌کرده است.

واقعیت این است که تغییر و تحول مدیریت این بنگاه بزرگ اقتصادی در این شرایط ، بیانگر دورخیز اصلاح طلبان سنتی برای حضور پر فشار در بدنه شستا بوده که بزودی ، این بنگاه بزرگ اقتصادی را به یک کلوپ سیاسی مبدل خواهد کرد.

مقری که برخی از اعضای هیات مدیره آن، مدت‌ها از کانون قدرت و ثروت دور بوده و هم اکنون با عطش بیشتری سرتا پای این هولدینگ را براندازمی کنند.

با این اوصاف، گویی که بر خلاف اظهارات رئیس سازمان تامین اجتماعی، ناف شستا را با فعل و انفعلات سیاسی برش زده و حضور اصلاح طلبان شناسنامه دار درهرم قدرت شستا، گویای نیت پنهان آنها برای ایده پردازی اصلاح طلبان با هدف نقش آفرینی در انتخابات سال آتی قرابت بیشتری خواهد داشت.

این نقطه، همان جایی است که روزگاری علی ربیعی وزیر کنونی تعاون کار و رفاه اجتماعی مدیریت شستا در دولت گذشته را به باد انتقاد گرفته و گفته بود که طی 8 سال فعالیت‌های دولت گذشته و مدیریت نا کار آمد همواره منافع کارگران و صندوق دچار دلشوره و نگرانی شد.

حال باید دید که با حضور منتسبان دو باشگاه سیاسی منحل شده در راس این بنگاه اقتصادی کارگری، آیا شستا به دست اندازهای بیشتری دچار خواهد شد یا خیر؟

ارسال نظر: