عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

دست‌های روحانی برای اقتصاد پس از برجام خالی است/ دولت بودجه ۹۵ را "غیراحتیاطی" نوشت

کدخبر: 2005027

ایمان باستانی‌فر گفت: نباید بودجه ۹۵ این چنین خوشبینانه تدوین می‌شد، دولت برنامه درستی برای پسابرجام نداشته باشد رونقی هم در اقتصاد حاصل نمی‌شود که بتوان طبق آن بودجه را تدوین کرد

ایمان باستانی‌فر، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفتگو با « نسیم آنلاین » در رابطه با ایرادات لایحه بودجه 95 بیان داشت: دولت در تدوین و ساختار بودجه به صورت انبساطی عمل نکرده است.

وی افزود: ظاهرا دغدغه دولت این بوده که نخواسته در ازای سیاست‌های خروج از رکود تورم ایجاد شود، بنابراین به طور کلی دولت در بودجه به صورت سیاست انبساطی عمل نکرده است.

دولت روی منابعی که قرار است پس از لغو تحریم‌ها آزاد شود حساب باز کرده است

وی بیان داشت: استنباط بنده از رقم‌های مطرح شده در بودجه این است که دولت روی منابعی که قرار است پس از لغو تحریم‌ها آزاد شود حساب باز کرده تا بتواند از این منابع استفاده کند، احتمالا به همین دلیل است که سیاست انبساطی را نیز دنبال نکرده است.

وی در رابطه با افزایش سهم مالیات در بودجه 95 بیان داشت: این نگاه یعنی افزایش سهم مالیات با نگاه رکود کنونی بازار تدوین نشده بلکه به نظر می‌رسد که در این رابطه نیز دولت به بحث رونق اقتصادی در سال آینده امیدوار است و طبق این امید است که این افزایش سهم مالیاتی را مطرح کرده است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: در حقیقت در این رابطه نیز دولت نگاهش این است که به دلیل برداشته شدن تحریم‌ها سال 95 سالی پررونق خواهد بود. بنابراین در این شرایط می‌توان مالیات بیشتری را نیز دریافت کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: بنظرم بهتر است که دولت بر روی جلوگیری از فرارهای مالیاتی تمرکز کند تا افزایش نرخ مالیات، زیرا اغلب افزایش نرخ مالیات سمت کارمندان و اصناف را نشانه می‌گیرد در صورتی که بسیاری از دانه درشت‌ها هستند که از دادن مالیات فرار می‌کنند.

وی در رابطه با پیش بینی قیمت نفت در بودجه 95 نیز گفت: اگر دولت درآمد نفت را بالاتر از واقعیت پیش بینی کرده پس از آن با کسری بودجه مواجه خواهد شد، کسری بودجه توجیه بهتری برای تأخیر و انجام نشدن برخی از پروژه‌ها است، لذا عموما بودجه را بالاتر می‌بندند تا اگر محقق شد که هیچ اما اگر پایین‌تر آمد این کسری بودجه توجیهی برای دفاع از برخی عملکردها باشد.

دولت و رئیس جمهور استدلال خود برای تدوین بودجه را لغو تحریم و ایجاد رونق می‌دانند

باستانی فرد با بیان این مطلب که دولت و رئیس جمهور استدلال خود برای تدوین بودجه را لغو تحریم و ایجاد رونق می‌دانند به نسیم آنلاین گفت: درست است که تحریم‌ها برداشته شده اما بدون شک این احتمال هم وجود دارد که رونق شکل نگیرد، منظور بنده از رونق، رونق در بخش واقعی اقتصاد است نه فقط نوسانات کاذب و فزاینده و افزایش قیمت‌ها.

وی عنوان کرد: حتی ممکن است وضعیت از نظر سیاسی نیز وضعیت باثباتی نشود، این را از این جهت می‌گویم که ممکن است فشار بخش‌های خارجی برای صادرات محصول بیشتر شده و واسطه‌گری و دلالی در واردات رونق پیدا کند.

بودجه سال 95 با نگاه به وضعیت رکودی فعلی تدوین نشده

وی افزود: همین فشارهای بخش خارجی باعث می‌شود بازار واردات داغ‌تر از گذشته شود، و اگر چنین اتفاقی صورت بگیرد بخش صنعت عملا دچار رونق نخواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تأکید کرد: در کل می‌توان گفت که بودجه سال 95 با نگاه به وضعیت رکودی فعلی تدوین نشده بلکه نگاه دولت این است که امسال سال رونق خواهد بود.

دولت برنامه و استراتژی خاصی برای دوران پساتحریم ارائه نکرده، چه طور توقع هست رونق اقتصادی ایجاد شود

وی گفت: دولت و آقای دکتر روحانی دائم می‌گویند که رونق می‌آید در صورتی که برای ایجاد رونق مدیریت پس از برجام بسیار مهم است و این در حالی است که بنده هنوز برنامه و استراتژی خاصی از دولت برای دوران پس از برجام ندیده‌ام.

باستانی‌فر به « نسیم آنلاین » گفت: به نظر من بهتر بود که بودجه با احتیاط بیشتری تدوین می‌شد، البته در واقعیت نیز دولت هم با مشکلات زیادی روبه رو است اما باید بگویم که این بودجه بسیار خوشبینانه بسته شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر دولت برنامه ای برای پسابرجام نداشته باشد نه تنها ممکن است وضعیت بهتر از قبل نشود بلکه ممکن است حتی از قبل نیز بدتر شود.

ارسال نظر: