ایران و پاکستان پنج یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند

کدخبر: 958180

روزنامه پاکستانی داون اعلام کرد ایران و پاکستان روز گذشته پنج یادداشت تفاهم همکاری در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، همکاری‌های اقتصادی و فنی، شرکت‌های متوسط و کوچک، پست و صنایع دستی امضا کردند

به گزارش «نسیم»، مراسم امضای این یادداشت تفاهم ها با حضور نخست وزیر پاکستان و در جریان نوزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور برگزار شد. علی طیب نیا وزیر اقتصاد ایران به عنوان سرپرست هیئت ایرانی در این نشست حضور داشت.

بر اساس این گزارش در جریان مذاکرات طیب نیا با دستگیرخان همتای پاکستانی خود دو طرف در مورد توسعه سیستم های مبادله اطلاعات بین دو کشور و افزایش پست های مرزی برای تسهیل تجارت به توافق رسیدند.

وزیر اقتصاد ایران در جریان سفر خود به اسلام آباد با وزرای اقتصاد و دارایی و نفت و همچنین با نخست وزیر پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد. نواز شریف در جریان دیدار با طیب نیا ضمن تاکید بر عزم پاکستان برای توسعه روابط با ایران کشورش را نسبت به تکمیل خط لوله انتقال گاز ایران متعهد دانست و وعده داد این پروژه ظرف 18 ماه آینده تکمیل شود.

پاکستان به بهانه تحریم های آمریکا علیه ایران از احداث خط لوله 800 کیلومتری لازم برای واردات گاز ایران خودداری کرده است که بر اساس قرارداد امضا شده بین دو کشور از ابتدای سال 2015 هر روز باید 3 میلیون دلار به ایران جریمه بدهد.

منابع آگاه پاکستانی مدعی شده اند ایران با تمدید یک ساله مهلت پاکستان برای واردات گاز ایران موافقت کرده و طیب نیا این پیام را به مقامات پاکستانی اطلاع داده است.

وزیر دارایی پاکستان در جریان دیدار با طیب نیا گفت: «رهبران ارشد هر دو کشور در رساندن روابط به سطحی جدید جدی هستند... ما نه تنها تلاش خواهیم کرد تا مبادلات تجاری، اقتصادی و روابط دوجانبه فعلی را در سایر حوزه ها گسترش دهیم، بلکه تلاش می کنیم تا آنها را تثبیت نماییم.»

اسحاق دستگیرخان در خصوص موضوع تحریم ها علیه ایران نیز گفت، ما از ایران در عرضه بین المللی حمایت می کنیم و از جامعه جهانی می خواهیم که تجارت با ایران در زمینه کالاهای بشردوستانه را آزاد کند. «حداقل صادرات مواد غذایی به کشور دوست (ایران) باید تا زمان برداشته شدن تحریم ها انجام گیرد.»

ارسال نظر: