آیا حق "فوت" و "کمک هزینه ازدواج" از سیستم آموزش و پرورش حذف شده است؟

کدخبر: 964229

گزارش «نسیم» از حقی که سه سال است توسط مسئولان آموزش و پرورش نادیده گرفته شده است/ وعده مسئولان فعلی آموزش و پرورش برای پرداخت این دیون چیست؟

به گزارش خبرنگار «نسیم»، بیش از 3 سال است که کمک هزینه "ازدواج" و "فوت" به فرهنگیان مشمول آن پرداخت نمی‌شود؛ این در حالی است که این کمک هزینه به نوعی جزء حقوق قانونی معلمان به شمار می‌رود اما بحران مالی در این وزارتخانه باعث شده از سال‌ها قبل به نوعی سرپوشی بر این حق گذاشته شود!

در همین رابطه یکی از فرهنگیان شاغل در منطقه 15 تهران ضمن ابراز نارضایتی از عدم پرداخت حق فوت و ازدواج، به خبرنگار «نسیم» می‌گوید: چرا 3 سال است که کمک هزینه ازدواج و فوت و همچنین حق لباس نیروهای خدماتی پرداخت نمی‌شود؟!

این فرهنگی با اشاره به اینکه می‌دانیم عمده مطالبات ما از دولت گذشته است، بر این باور است که حق و حقوق فرهنگیان نباید به همین راحتی به فراموشی سپرده شود.

یکی دیگر از فرهنگیان در منطقه 13 تهران می‌گوید: ما بارها به مناطق آموزش و پرورش مراجعه کردیم اما متاسفانه مدارک مربوطه را دریافت نمی‌کنند و به نوعی جواب سر بالا می‌دهند.

وی معتقد است که با توجه به شرایط موجود، این حق در حال فراموش شدن است.

فرهنگی دیگری که البته جوان است و دوسالی می‌شود که ازدواج کرده، می‌گوید: پاداش ازدواج ما از سال 92 همچنان پرداخت نشده و همچنان بعد از گذشت دو سال و با وجود اینکه دو کارمند هستیم، هنوز قرض‌های عروسی را می‌دهیم؛ اگر این حق به طور کل از سیستم آموزش و پرورش حذف شده مسولان آموزش و پرورش آن را اعلام کنند تا ما حسابی روی این پول باز نکنیم!

در همین رابطه یکی از مسولان سابق در آموزش و پرورش در گفتگو با «نسیم»، با اشاره به اینکه کمک هزینه ازدواج و فوت فرهنگیان مشمول، از 6 ماهه دوم سال 90 تاکنون پرداخت نشده است، عنوان می کند که آموزش و پرورش به دلیل مواجه با بحران مالی از سال 90 نتوانست این حق را به فرهنگیان پرداخت کند.

وی که خواست نامش فاش نشود، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کمک هزینه "ازدواج" و حق "فوت" به طور میانگین برای هر فرهنگی چقدر محاسبه شده بود؟ گفت: این کمک هزینه در مجموع و به طور میانگین برای هر فرد 350 تا 400 هزار تومان بوده است.

محمد فاضل، مشاور و مدیرکل دفتر وزارتی وزیر فعلی آموزش و پرورش در این ارتباط به صراحت اعلام میکند که این حق حذف نشده است. او بر این باور است که در آموزش و پرورش به دلیل محدودیت در منابع، پرداخت‌ها براساس اولویت‌ها صورت میگیرد. به طور مثال حقوق و حق التدریس‌ها در اولویت هستند و پرداخت سرانه مدارس در اولویت‌های بعدی قرار میگیرد.

فاضل در ادامه اظهار امیدواری کرد که با تامین اعتبار، کسری بودجه در آموزش و پرورش جبران شود و این حق به فرهنگیان مشمول پرداخت شود.

از سوی دیگر این وزارتخانه عریض و طویل با کسری بودجه دست و پنجه نرم می‌کند، اما باز هم با بودجه پیشنهادی سال 94 برای این وزارتخانه، نمیتوان به جبران کسری‌ها آنچنان دل خوش کرد. آنطور که خسروی سهل آبادی عضو کمیسیون آموزش مجلس به خبرنگار «نسیم» می‌گوید، بودجه آموزش و پرورش در لایحه پیشنهادی بودجه، رشد 23 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد اما بودجه‌ای نیست که بخواهد کسری چهار هزار میلیارد تومانی سال گذشته این وزارتخانه را جبران کند.

با توجه به اینکه این دیون همچنان بر گردن آموزش و پرورش باقی است و از سوی دیگر داستان ادامه‌دار کسری بودجه در آموزش و پرورش همچنان در سال آینده ادامه دارد، آموزش و پرورش باید به فکر راهکارهای دیگری برای تامین اعتبار باشد. از همه این ها گذشته به این نکته باید توجه داشت که با وجود محدودیت‌ها در اعتبارات نمی‌توان سرپوشی بر حق و حقوق فرهنگیان گذاشته شود. با نگاهی به حقوق فرهنگیان در ایران و سایر کشورها تفاوت آشکار آن را متوجه می‌شویم؛ بنابرین حداقل توقع این است که این‌گونه تسهیلات به فرهنگیانی که از دل و جان برای سرمایه‌های آینده این کشور مایه می‌گذارند، به آن‌ها تعلق گیرد.

از سوی دیگر اسفندیار چهاربند مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران نیز در پاسخ به این سوال که آیا کمک هزینه ازدواج و حق فوت از سیستم آموزش و پرورش حذف شده یا خیر؟ می‌گوید: خیر، این حق حذف نشده و جزء مطالبات و دیون فرهنگیان محسوب می‌شود .

وی در ادامه گفت: فرهنگیان از این بابت نگران نباشند و هر زمان اعتبار مورد نیاز تامین شود، این حق به آنها پرداخت می‌شود. آموزش و پرورش تا زمانی که مطالبات قبلی‌ها را ندهد، مدارک جدیدی از فرهنگیان گرفته نمی‌شود.

این نکته گفتنی است که حتی اگر آموزش و پرورش به دلیل مشکلات مالی توان پرداخت این گونه معوقات را ندارد، حداقل می‌تواند کمک هزینه ازدواج فرزندان فرهنگیانی که به تازگی ازدواج کرده‌اند را که البته برای هر فرد رقم بالایی محسوب نمی‌شود ولی شاید بتواند گوشه‌ای از مشکلات زوجین تازه ازدواج کرده را حل کند، پرداخت کند.

..................

گزارش از مهتاب چابک

ارسال نظر: