اخبار آرشیوی

کدخبر: 683103

چنگیز حبیبیان در گفتگوی تفصیلی با «نسیم»: افتخار می‌کنم به اینکه بیشتر به عنوان نوکر امام حسین(ع) شناخته می‌شوم/ اشراف به ردیف‌های آوازی، نقطه اشتراک مداح و خواننده استاندارد است/ آثار ماندگار در حوزه موسیقی عاشورایی کم نداریم/ برای تعالی موسیقی به وجود برنامه‎هایی مانند "هفت" و "نود" نیاز داریم/ ربنا را صرفا برای رضای خدا خواندم

"چنگیز حبیبان متولد تهران (محله هفت چنار)و اصالتااهل آذربایجان(شهرستان مرند) است وی که از اواسط دهه 70 با چهره‌های چون محمد اصفهانی، خشایاز اعتمادی در دنیا موسیقی پاپ مطرح شد، و سال های خوبی را سپری می کرد و به علت تسلط به خواندن آهنگ‌های آذری و فارسی توانسته بود در آن ایام کنسرت های مختلفی را در تهران و شهرهای مختلف کشور برگزاری کند تا اینکه در اواسط 80 چنگیز حبیبان به یکباره بیشتر به سمت نوحعه خوانی و مرثیه سرایی در برنامه‌های مختلف تلویزیون رفت و تا چند سال در مناسبت‌های مختلف مذهبی در این برنامه ها حضوری چشمگیر داشت که به اعتقاد خیلی ها حضور مستمر و بیش از اندازه این خواننده در حوزه مداحی موجب شد تا از عرصه موسیقی دور شود و در اذهان مخاطبان موسیقی تا حدودی به فراموشی سپرده شود" گفتگوی تفضیلی این خواننده با «نسیم» در ادامه به شرح زیر می‌یابد: نسیم:: آقای حبیبیان در ابتدا با توجه به قرار گرفتن در ایام ماه محرم، م یخواهیم نظرتان را در خصوص وضعیت موسیقی عاشورایی و مذهبی بدانیم. - شاید بتوان گفت، درصد قابل توجهی از آثارم بنده در حوزه موسیقی عاشورایی و سایر مضامین مذهبی است واز این رو از تجربه گرانبهایی در این حوزه برخوردار هستم و طبق همین تجربه است که می گویم آثار ماندگار و جذاب در حوزه موسیقی عاشورایی و مذهبی کم نداریم، شاید نوآوری بتوان گفت که نوآوری در آثار کم شده اما به لحاظ کیفی و کمی در سطح خوبی قرار دارد. نسیم:: یعنی به اعتقاد شما به اندازه کافی آثار فاخر و درخشانی در حوزه موسیقی عاشورایی به تولید رسیده است؟ - بهتر است به جای اینکه گفته شود هنرمندان موسیقی پاپ آثار فاخر و خوبی در حوزه عاشورایی نداشتند به این سمت و سو برویم که گفته شود چه راهکارهایی بیاندیشیم که آثار فاخر در حوزه موسیقی ارزشی بیش از گذشته اشاعه یابد. نسیم:: به اعتقاد جنابعالی چه راهکارهایی می تواند به ارتقای کلی کیفی و کمی آثار موسیقیایی کشور منجر شود که البته حوزه موسیقی مذهبی نیز از این قاعده مستثنی نیست؟ - به جرات می توان بگویم شاید ده‌‌ها مصاحبه با بنده در جراید مختلف پیدا کنید که گفتم همانطور که برای بررسی و نقد شرایط فوتبال و سینمای ایران، برنامه تخصصی از صداوسیما روی آتن می‌رود برای حوزه موسیقی نیز باید برنامه ای با مضمون برنامه های هفت و نود در رسانه ملی در نظر گرفته شود، باور کنید در حوزه موسیقی ما امسال عدل فردوسی پور بسیار داریم که با جسارت خود مشکلات اصلی حوزه موسیقی را ریشه یابی و خلی موارد را به چالش برانگیزند. نسیم:: به نظرتون به چالش کشیدن مشکلات موسیقی، چه چیزی عاید موسیقی کشور می‌شود؟ - به اعتقاد من با وجود برنامه ای مشابه "هفت" و "نود" کمتر کسی حتی به خود اجازه می دهد به تولید سطح پایین دست بزند و یا بهتر بگویم کسی که خود پایین تر از استانداردهای موسیقی ایرانی بداند خود مجال حضور در موسیقی کشور را به خود نمی‌دهد زیرا واقف است جایی و مکانی برای نظاره کردن عملکرد وی ، بررسی آثارش و سوال کردن از او حضور دارد، دوباه تاکید می کنم همانطور که در حوزه نقد و بررسی بازی‌های فوتبال، برنامه نود و برای نقد و بررسی فیلم‌های سینمایی نیز برنامه‌ای وجود دارد نباید به حق حوزه پر مخاطب موسیقی اجحاف شود، زیرا این نکته را نباد فراموش کرد که موسیق جزئی از سبد مصرفی خانواده ها است و پر مخاطب ترین عرصه هنری و ورزشی محسوب می‌شود یعنی اینکه، داریم هنرمندان موسیقی که میانه ای یا سینما و یا فوتبال نداشته باشند اما به جرات می توان گفت، 99 درصد هنرمندان سینما و اهالی فوتبال از مخاطبان موسیقی با سلیقه های مختلف هستند و همین یک استدلال برای اهمیت تولید موسیقی سالم و فاخر اشاعه آن در میان نسل نوجوان و جوان کفایت می‌کند. نسیم:: با این پیشنهاد شما می توان به تولید بیشمارآثار موسیقیایی سالم و فاخر فکر کرد؟ - هرگز نباید فراموش نکنیم موسیقی یک هنر اصیل و جاودانه و ریشه ای در کشور است و کم توجهی به آن می تواند اثرات ناخشایندی را برای فرهنگ و هنر جامعه در پی خواهد داشت در واقع اگر ما برای موسیقی کشور آثار پاک و سالم ارائه ندهیم به راحتی هر چه تمام‎تر جوانان ما جذب موسیقی های مبتذل غربی می‌شوند که متاسفانه این اتفاق تا حدودی هم در حال حاضر رخ داده است و باید جلوگیری از اشاعه این فاجعه تلاش و برنامه ریزی بسیاری کرد. نسیم:: در صورت عملی شدن پیشنهاد شما، به نظر می رسد تولیدکنندگان چنین برنامه‌ای کار سختی در رقابت با برنامه هایی چون "هفت" و "نود" خواهند داشت. - به امید خدا با تولید برنامه تخصصی نقد و بررسی آثار موسیقی و فعالیت هنرمندان آن، می توان در این برنامه، بررسی‌های سازنده و هنرمندانه ای در زمینه آثار موسیقی ارائه شده به بازار موسیقی کشور انجام داد که این امر تاثیرات بسیار مطلوبی بر همه ابعاد موسیقی مخصوصا اقتصاد موسیقی بر جای خواهد گذاشت، بنده به عنوان یک عضو کوچک از عرصه موسیقی کشور از دست‌اندرکاران ذیربط در صداوسیما تقاضا می‌کنم که برنامه یادشده را با حضور نخبگان موسیقی کشور و آسیب شناسان این حوزه در دستور تیهه و تولید قرار دهند و شک نکنید با پخش روتین این برنامه همانند "نود" و "هفت" توانایی جذب مخاطب را به سادگی هر چه تمام تر دارد و حتی می تواند یک رقیبی باشد برای این برنام‌های ذکر شده. مسلما در چنین برنامه ای ضعف ها و نقاط قوت آثار موسیقیایی ببه طور دقیق مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد و موجبات تعالی موسیقی کشور را فراهم می‌کند در نهایت امیدوارم با هدف بررسی ضعف ها و قوت‌های آثار موسیقی، ضرورت تهیه و پخش چنین برنامه ای بیش از پیش احساس شود. نسیم:: جنابعالی خودتان از آن دسته از هنرمندانی هستید که از کودکی با حضور مستمر در دستگاه امام حسین(ع) اصول ابتدایی خوانندگی را فراگرفته اید و سپس وارد عرصه خوانندگی شده اید، در مجموع این روند را چطور بررسی می کند؟ - به اعتقاد بنده در اصل هیچ اشکالی ندارد که یک فرد با مداحی اهل بیت(ع) کار خود را شروع کرده و سپس به عرصه خوانندگی وارد شده است و یا بالعکس. اتفاقا خیلی هم به وی کمک می کند تا اصول درست آوازی را فرا بگیرد و سپس وارد عرصه خوانندگی شود. - در حال حاضر خود من شخصا علاوه بر حضور در کسوت خواننده در دنیای موسیقی، در ایام محرم و صفر به مداحی در وصف امام حسین(ع) و یارانش می پردازم که به این مسئله بسیار افتخار می‌کنم زیرا خدمت به اهل بیت(ع) از هر طریقی که شرعی باشد بلامانع است و بارها گفته‌ام که افتخار می‌کنم به اینکه بیشتر به عنوان نوکر امام حسین(ع) شناخته می‌شوم تا یک خواننده . نسیم:: درباره نحوه و چگونگی ورود خود به دنیا موسیقی توضیح می دهید؟ - در اصل آموختن ردیف های آوازی موسیقی ایرانی را در درجه اول در شش سالگی در محضر پدرم مرحومم استاد حاج قربان علی حبیبیان متخلص به(داننده) تلمظ کرده‌ام و به نوعی از ابتدا با آموختن موسیقی آیینی وارد عرصه موسیقی شده‌ام. نسیم:: درباره حضور در هئات مذهبی و مداحی خود پیش از زمان معروفیت در عرصه موسیقی بیشتر می‎گویید؟ - از همان زمان کودکی که هیات سالار زینب(س) در شهرستان مردند از توابع آذربایجان غربی تشکیل شد در آن هیات شروع به مداحی اهل بیت(ع) کردم و سپس در همان هیات از محضر شادروان(استاد طهوری) به فراگیری قران گریم پرداختم و بعد از آن دکتر سیدجعفر موسوی اردبیلی احکام و درس اصول اعتقادات شیعه را فرا گرفتم که به اعتقاد خودم تمامی اینها تاثیر فراوانی در تکامل هنر موسیقی آیینی بنده داشت. نسیم:: مثل اینکه ادامه همین روند منجر به این شد تا در حوزه موسیقی هم به تولید آثاری در مدح امام حسین(ع) و یارانش بیردازید؟ - بله دقیقا همین طور است و آثاری عاشورایی که خواندم برای خود من از ماندگارترین آثارم است، شخصا آلبوم "علمدار" خود را که به زبان ترکی خوانده ام را خیلی علاقه دوست دارم زیرا از آنجایی که می دانید ما آذری زبانان تعصب خاصی بر حضرت ابوالفضل (ع) داریم و این آلبوم برای من چیر دیگری است و با یک عرق و تعصب خاصی خوانده‌ام. نسیم:: درباره حس و حالی که موقع ساختن چنین آثاری داشتید کمی توضیح می دهید؟ - مسلما حس و حال متفاوتی بود نسبت به سایر کارها، به خوبی یادم است وقتی در باب "گفتگوی شب عاشورای امام حسین(ع) وحضرت ابالفضل(ع)" که در آلبوم موسیقی "عطشباران" خواندم آنچنان حس عجیب و در عین حال زیبایی به من دست داده بود که موقع ضبط این اثر بارها به خاطر منقلب شدن دچار مشکل شدیم که خدا رو شکر در مجموع حاصل کار این دو آلبوم از نظر خودم رضایت بخش بوده است، در مجموع شخصا این دو آلبوم را بسیار دوست دارم چون تمام وقایع مستند عاشورا و محرم و صفر سعی شده در قالب موسیقی بیان کنم و حتی اثر "غریبونه" که زبان حال حضرت رقیه(س) است هم از این قاعده مستثنی نیست. نسیم:: و در ادامه تولید این آثار عاشورایی به سراغ خواندن ربنا رفتید، که البته حواشی مختلفی برایتان در پی داشت. توضییح می دهید؟ - بله متاسفانه حواشی عجیبی برای من بوجود آوردند ، البته خیلی دوست ندارم راجع به این موضوع صحبت کنم چون قبلا درباره این موضوع صحبت شده بود اما در مجموع می‌خواهم بگویم چند وقت پیش در یک گزارش رسانه ای که منتشر شده بود "ربنای بنده را در مقابل با ربنای خوانده شده محمدرضا شجریان قرا داده بود و به نوعی در پی تلقین این مسئله بود که چنگیز حبیبان "ربنا " را خوانده تا با عده ای مقابله به مثل کند و از این مباحث بیهوده، اما از این دوستان رسانه ای همان موقع خواهش کردم که اینطور وارد فضاهای مسموم رسانه ای نشوند زیرا من "ربنا" را صرفا برای دل خودم و از همه مهم تر برای رضای خداوند متعال خواندم و البته قصد دارم بزودی یک اذان نیز برای دل خود قرائت کنم که امیدوارم اینبار آن را مقابل اذان برخی بزرگان قرار ندهند. نسیم:: به نظر شما تلمذ هنرمندان از استادان به نام آواز ایرانی تا چه اندازه در پیشرفت آنان تاثیرگذار است؟ - مسلما تاثیرگذاری فراوانی خواهد داشت خود من نیز آواز را نزد اساتیدی چون استاد حسین صبحدل، کرامت اصلانی، هلی، شاهپور رحیمی، محسن حسن‌زاده و استاد مسلم و حاتم عسگری فرا گرفتم و البته از محضر استاد فریدون شهبازیان نیز توانستم مدت کوتاه کسب فیض کنم. نسیم:: که در ادامه این مسیر وارد صداوسیما شدین ، اتفاقی که مسیر زندگی هنری شما را رقم زد. - فعالیت خود در صداوسیما را از سال ۶۶ در رادیو معارف آغاز کردم و سپس با دعوت مرکز موسیقی صداو سیما در سال 1370 توانستم آثار بسیاری را با همکاری این مرکز به تولید برسانم. که چیزی نزدیک به 160 قطعه در قالب سرود و ترانه حاصل این همکاری است. نسیم:: نخستین آلبوم رسیم خود را نیز در همان مقطع منتشر کردید. درسته؟ - به خاطر دارم وقتی اولین آلبوم خود را با عنوان "همسفر" در سال 1377 روانه بازار موسیقی کردم ، استرس بسیار در زمان انتشار آن داشتم مدام می‌خواستم مردمی که آثار این آلبوم را گوش کرده‌اند، چه حس و حالی دارند خلاصه آنکه پس از اولین آلبومم تاکنون موفق به انتشار10 آلبوم شده‌ام که برای ساخت همگی آنان سختی های خاص خود را متحمل شدم. نسیم:: در مورد آلبوم جدید خود که قرار بود بعد ماه رمضان منتشر شود و در نهایت هم منتشر نشد، توضییح می دهید؟ - بله آلبوم جدیدم قرار بود بعد از ماه رمضان روانه بازار موسیقی شود اما بنا به دلایل و مشکلاتی ایی مسئله فعلا به تعویق افتاده و بزودی زمان دقیق انتشار آن مشخص می‎شود. نسیم:: گویا هنرمندان مطرحی در راستای تولید این آلبوم با شما همکاری می کنند. - بله خوشبختانه مانند همیشه بهترین های موسیقی با بنده همکاری می‌کنند، در بخش ترانه از حضور هنرمندانی چون افشین یداللهی، اهورا ایمان، حمیدرضا صمدی و یغما گلرویی و سمانه مهربانی بهره برده‌ام و بیشتر ملودی‌های آلبوم نیز توسط "بابک زرین" از آهنگسازان مطرح موسیقی مشور ساخته شده و "راشا تقی پور" نیز در تنظیم او را همراهی کرده است. در این آلبوم مانند آلبوم قبلی، همکاری هایی با "علیرضا افکاری" نیز داشته ام. نسیم:: آلبوم قبلی تان که الان اشاره کردید آنچنان که باید در میان مخاطبان موسیقی به چشم نیامد، علت خاصی داشت؟ - متاسفانه آلبوم قبلی‌ام علی رغم پتانسیلی که داشت، با پخش نامطلوبی که برای خود رقم زد تنوانست آنچنان که باید در کانون توجه مخاطبان قرار گیرد و اکنون پخش مجدد آن را از استان البرز آغاز کرده‌ایم، درضمن برای پخش آلبوم جدید خود نیز به احتمال فراوان با شرکت فرهنگی، هنری سروش همکاری خواهم کرد زیا خاطرات خوبی با این شرکت هنری دارم. نسیم:: جناب آقای حبیبان در مجموع قبول دارید که "چنگیز حبیبیان" طی سال های اخیر در مقایسه با دهه 70 و اوایل دهه 80 بسیار کم کار تر شده است. - راستش در حال حاضر مشغول تحصیلات عالیه در رشته مهندسی معماری هستم و در کنار آن به فعایت در همین زمینه مشغول هستم و دلیل خاص دیگری ندارد و مسلما بزودی برنامه‌ریزی های خود را برای حضور فعال‌تر در عرصه موسیقی به طور رسمی اعلام خواهم کرد. تهیه و تنظیم خبر: فرزانه غلامی تبار
ارسال نظر: