جدیدترین واکنش‌های سران جهان عرب به اقدام ترامپ علیه جولان اشغالی

کدخبر: 2320487

واکنش های منطقه ای و بین المللی به اقدام ترامپ علیه جولان اشغالی همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، به دنبال اقدام جنجالی و غیر قانونی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های اشغالی جولان، جهان عرب ازجمله سوریه، فلسطین، عراق، اردن، کویت، لبنان و دیگر کشورهای عربی این اقدام را محکوم کرده و آن را مخالف قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل دانستند.

در همین راستا، وزارت خارجه سوریه مخالفت کامل و قطعی خود را با این تصمیم آمریکا اعلام کرده و گفت: جهان نمی‌تواند این واقعیت تاریخی را تغییر دهد که جولان منطقه‌ای عربی و متعلق به سوریه بوده و خواهد ماند و آزادسازی جولان و بازگشت آن به سوریه حقی غیرقابل تغییر است.

ولید معلم وزیر خارجه سوریه با اشاره به اینکه ترامپ و دولتش ثابت کردند که عامل کنترل بر جامعه جهانی هستند، تاکید کرد: جولان اشغالی با حمایت مردم سوریه و پایداری نیروهای مسلح این کشور تقویت شده است.

در همین حال وزارت خارجه تونس نیز در بیانه‌ای تاکید کرد: طبق تأیید شورای امنیت و سازمان ملل جولان منطقه‌ای اشغالی است و تصمیم ترامپ بر خلاف قوانین بین‌المللی است.

وزارت خارجه قطر نیز در بیانیه‌ای بر موضعگیری اولیه و ثابت خود درباره بلندی‌های جولان تاکید کرده و عنوان داشت: ارتفاعات جولان اراضی متعلق به اعراب و اشغال شده هستند.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز گفت: بلندی‌های جولان برای همیشه بخش لاینفک سوریه باقی خواهد ماند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن محکوم کردن تصمیمات آمریکا بر قدس و جولان اشغالی، گفت: هرگونه تصمیمی که بر حق حاکمیت فلسطین بر قدس یا هر سرزمین عربی تأثیر داشته باشد، نامشروع است.

وزارت خارجه عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: جولان اشغالی سرزمینی اصالتاً سوری است و باید به شکل کامل و مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت به سوریه بازگردد، ما با الحاق جولان به اراضی اشغالی تحت هر عنوانی مخالف هستیم.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: