مدیر دفتر بین‌الملل دانشگاه الزهرا (س) عنوان کرد

شوک فرهنگی به دانشجویان خارجی در ایران

کدخبر: 2311179

مدیر دفتر بین‌الملل دانشگاه الزهرا (س) با بیان این که دانشجویان خارجی در دانشگاههای داخل ایران با شوک فرهنگی مواجه می‌شوند، گفت: انتخاب دانشجوی پشتیبان از همان بدو ورود دانشجویان خارجی می‌تواند کمک زیادی به این افراد در عرصه های مختلف فرهنگی، آموزشی و اجتماعی کند؛ امری که در دانشگاه الزهرا (س) محقق شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر حناچی در نهمین "نشست سراسری معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری" که امروز (یکشنبه‌) در دانشگاه علم و صنعت برگزار شدبه مهم‌ترین چالش‌های پیش روی فعالیت‌های بین‌المللی به خصوص در عرصه جذب دانشجویان خارجی اشاره کرد و گفت‌: چالشی که بعد از جذب دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌ها نمایان می‌شود کیفیت آموزش دانشجویانی است که پس از فارغ التحصیل شدن قرار است به کشورشان باز گشته و خدمت کنند.

وی در ادامه شوک فرهنگی را یکی دیگر از چالش‌های مهم دانشجویان خارجی در داخل کشور عنوان کرد و در این باره خاطر نشان کرد: این موضوع دیگری است که برای توصیف استرس و احساس گم گشتگی دانشجویان بین‌المللی به کار می‌رود و زمانی رخ می‌دهد که دانشجو در محیطی کاملاً متفاوت از کشورش با مشکلات برقراری ارتباط حتی بعد از گذشت زمان بسیار مواجه خواهد شد.

مدیر دفتر بین‌الملل دانشگاه الزهرا ( س) در بخش دیگری از صحبت‌های خود همچنین بیان کرد: محیط‌های آموزشی، شرایط اجتماعی، فرهنگی جامعه، افسردگی و کمبود امکانات تفریحی، کمبود استراحت و همچنین مسائل مالی ممکن است وضعیت دانشجویان خارجی در کشور را نامساعد کند. بنابراین اگر چه دانشجویان بین‌المللی سختی‌ها و مشکلات بسیاری را تحمل می‌کنند، اما فراهم سازی زیر ساخت‌ها در دانشگاه‌ها کمک بسزایی در کاهش این مشکلات خواهد کرد.

وی همچنین به چالش‌های مهم در زمینه پذیرش دانشجویان خارجی نیز اشاره کرد و یادآور شد: عدم وجود زیر ساخت‌های لازم برای دانشجویان غیر ایرانی از جمله این مشکلات است. در واقع بر اساس تحقیقی که در سال ۹۲ تا ۹۳ بر روی ۹۵ دانشجوی غیر ایرانی دانشگاه‌های واقع در تهران، بهشتی، دانشگاه بین‌المللی قزوین، تربیت مدرس و مشهد صورت گرفت، برخی از این دانشجویان از بی احترامی، نژادپرستی، افغانی ستیزی، متلک گویی، احساس غربت و فقدان ارتباط و همچنین ایراد به لباس دانشجویان شکایت داشتند.

به گفته حناچی نتایج تحقیقی دیگر نشان داده است که ۶۴ درصد از دانشجویان خارجی از حجم بالای مطالب آموزشی ناراحت هستند و ۵۸ درصد از آنها دچار اضطراب، ۵۸ درصد دچار افسردگی می‌شوند. ضمن اینکه ۵۶ درصد از دانشجویان از کمبود حمایت روحی، ۵۴ درصد از مشکلات در برقراری ارتباط و ۷۲ درصد نیز دلتنگ وطن بودند. بنابراین بیشترین سهم مشکلات دانشجویان خارجی در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و ارتباطی می‌باشد.

مدیر دفتر بین‌الملل دانشگاه الزهرا ( س) در بخش دیگری از صحبت‌های خود همچنین ضعف در سهم زبان فارسی را یکی دیگر از مشکلات و موانع جذب دانشجویان بین‌المللی عنوان کرد و در این رابطه، خاطر نشان کرد: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته یکی از عمده‌ترین مسائلی که دانشجویان بین‌المللی علوم پزشکی در زمینه تحصیلی با آن مواجه می‌شوند زبان فارسی و آموختن آن است. این افراد اعتقاد دارند که عدم تدریس دروس اختصاصی به زبان‌های بین‌المللی مانند انگلیسی و آلمانی دانشجویان تازه وارد را با مشکلات عمده‌ای مواجه کرده است که بدون رفع آن تحصیل با آرامش خاطر برای این دانشجویان فراهم نخواهد شد که البته عده‌ای از دانشجویان نیز از شیوه تدریس و عدم تسلط اساتید در نحوه ارتباط گیری با دانشجویان خارجی نیز نگران بودند.

دکتر حناچی در ادامه اظهاراتش، خاطر نشان کرد: از آنجا که دانشجویان بین‌المللی در فعالیت‌های کلاسی مشارکت کافی ندارند، مسئولان دانشگاه‌ها باید با طرح تدابیری از جمله برگزاری کلاس‌های آموزش زبان فارسی و کارگاه‌هایی برای استادان، چگونگی برخورد آنها با دانشجویان را تسهیل نمایند. ضمن اینکه با توجه به اینکه مشکلات آموزشی دانشجویان بین‌المللی دارای فرهنگ غیر مشابه به طور معنی داری بیشتر از دانشجویان سایر فرهنگ‌ها است، بنابراین به کار گرفتن دانشجویان دارای فرهنگ ایرانی و آشنا کردن آنها با آداب و رسوم ایرانی می‌توانیم مشکلات آنها را نیز کاهش دهد.

مدیر دفتر بین‌الملل دانشگاه الزهرا ( س) ، خاطر نشان کرد: از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود که برنامه‌های درسی خود را ارتقا و توسعه بخشند و تعالیم متناسب با جهانی ارائه دهند. ضمن اینکه اعطای استقلال بیشتر به دانشگاه‌ها همواره با نظارت دولت در عرصه آموزش بتواند این امر را محقق سازد.

دکتر حناچی در پایان اظهاراتش از برنامه دانشگاه الزهرا ( س) برای تعیین دانشجوی پشتیبان داخلی در کنار دانشجویان خارجی خبر داد و در این باره گفت‌: این دانشجویان که اغلب از بین دانشجویان بین‌الملل دانشگاه انتخاب می‌شوند کمک بسیاری برای حل مشکلات دانشجویان خارجی در عرصه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، ارتباط گیری و … انجام می‌دهد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: