اسپانیا: حمایت ما از توافق بریگزیت منوط به مستثنی کردن جبل الطارق است

کدخبر: 2286670

وزیر امور خارجه اسپانیا گفت که کشورش از پیش‌نویس توافق بریگزیت اتحادیه اروپا در صورتی حمایت می‌کند که صراحتا بگوید این مذاکرات شامل وضعیت جبل الطارق نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جوزپ بورل، وزیر امور خارجه اسپانیا که برای شرکت در مذاکرات مربوط به بریگزیت با دیگر وزرای اتحادیه اروپا به بروکسل رفته، اظهار کرد، مادرید خواهان این است که در توافق مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باید تصریح شود که مذاکرات در مورد آینده روابط میان لندن و اتحادیه اروپا شامل وضعیت جبل الطارق نخواهد شد.

جبل الطارق یک شبه جزیره کوچک واقع در جنوب اسپانیا است که از سال 1713 جزئی از خاک بریتانیا بوده و یکی از موارد اختلاف نظر در روابط میان اسپانیا و انگلستان است. مدت‌هاست که اسپانیا مدعی حاکمیت خود بر این منطقه است.

بورل خاطر نشان کرد: مذاکرات میان بریتانیا و اتحادیه اروپا مربوط به حوزه منطقه‌ای است که شامل جبل الطارق نمی شود و مذاکرات در مورد آینده جبل الطارق یک بحث جداگانه است.

او در ادامه تاکید کرد: این چیزی است که باید صراحتا مشخص شود و تا زمانی که در توافق مربوط به خروج و در بیانیه سیاسی درباره آینده روابط در این مورد شفاف سازی نشود ما نمی‌توانیم از توافق حمایت کنیم.

منطقه جبل الطارق نیز همراه با بریتانیا در ماه مارس از اتحادیه اروپا خارج می‌شود هر چند که در رفراندوم سال 2016 بریگزیت 96 درصد از ساکنان این منطقه به باقی ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند.

چند روز پیش اسپانیا اعلام کرد، از در نظر گرفتن یک پروتکل برای جبل الطارق در پیش‌نویس مربوط به توافق بریگزیت استقبال می‌کند اما بوریل در کنفرانسی خبری گفت، این سند سبب "مقداری سردرگمی" درباره این مساله شده است.

او گفت، با توجه به این که هنوز هیچ بیانیه سیاسی در مورد روابط آینده بریتانیا با اتحادیه اروپا در بعد از بریگزیت صادر نشده ما نمی‌توانیم کلیت را بدون دانستن جزئیات مورد قضاوت قرار دهیم.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: