یادداشت مهمان/

دارابی: برای دانستن و توانستن کتاب بخوانیم

کدخبر: 2285641

معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما معقتد گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کتاب و کتاب‌خوانی از اهمیت زیادی برخوردار شده است و کتاب خانه‌های عمومی ۹ برابر نسبت به قبل از انقلاب افزایش یافته است.

خبرگزاری فارس- گروه رسانه: «علی دارابی» معاون امور استان‌های صداوسیما در یادداشتی با عنوان «برای دانستن و توانستن کتاب بخوانیم» به هفته کتاب پرداخته که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید:

۲۴ آبان از سال ۱۳۷۲ به نام هفته کتاب و کتاب‌خوانی در تقویم کشور ثبت شده است. این رخداد به مناسبت ارتحال فقیه، فیلسوف، عارف و مفسر شهیر قرآن کریم علامه آیت الله سیدحسین طباطبایی (ره) می‌باشد. او که از پیشتازان «علوم عقلی» در این معاصر است. (درباره ایشان پستی در اینستاگرام گذاشته‌ام)

کتاب خواندن فواید بسیاری دارد؛ افزایش آرامش و کاهش استرس، تقویت ذهن و حافظه، افزایش همدلی و مقابله با افسردگی، افزایش آگاهی و گسترش دایره لغات، کسب اطلاعات و آگاهی‌های عمیق از تحولات ایران و جهان از منابع دست اول و... ما باید کتاب خواندن را یک فن، مهارت و لذت بردن از آنها بدانیم.

اگر چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کتاب و کتاب‌خوانی از اهمیت زیادی برخوردار شده است و کتاب خانه‌های عمومی ۹ برابر نسبت به قبل از انقلاب افزایش یافته است (قبل از انقلاب ۳۷۳ باب و در حال حاضر ۳۴۰۰ باب کتاب خانه عمومی در سراسر کشور داریم) اما متاسفانه سرانه مطالعه در عموم مردم و البته در میان دانشجویان و نسل جوان بسیار کمتر از آنچه انتظار داریم می‌باشد.

خانواده، نظام تعلیم و تربیت (مدارس و دانشگاه‌ها)، مساجد، رسانه‌ها، شهرداری و نهادهای فرهنگی و هنری نقش مهمی در توسعه و تحکیم امر کتاب و کتاب خوانی دارند.

در قرن بیستم مثنوی مولوی، دیوان حافظ، گلستان و بوستان سعدی، شاهنامه فردوسی، در زمره ۱۰۰ اثر برتر که در دنیا چاپ و منشر شده است جای دارد و این انتظار وجود دارد که ما در عرصه جهانی آثار گران‌سنگی را ترجمه و در اختیار افکار عمومی ملل مختلف قرار دهیم.

حل مشکلات ناشران، مؤلفان، محققان، پژوهشگران و حمایت از آنان در شرایط گرانی و تورم و افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها از جمله کاغذ، یک ضرورت تام و تمام از سوی دولت است.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: