سید مرتضی افقه، اقتصاددان

مشکلات امروز نتیجه اجرای سیاست‌های نیلی و دوستانش است

کدخبر: 2285518

آقای نیلی باید پاسخگوی عملکرد خود در ۵ سال اخیر باشند، ایشان توقع داشتند ۱۰۰ درصد سیاست‌هایشان اجرا شود، در حالیکه ۸۰-۷۰ درصد سیاستهای فعلی اجرا شده نتیجه تصمیمات ایشان و دوستانشان است

سید مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با خبرنگار « نود اقتصادی » در رابطه با استعفای مسعود نیلی از دولت بیان داشت: منطقی این است که از قبل این استعفا اعلام میشد و حتی جایگزین برای آقای نیلی انتخاب شود.

این اقتصاددان در پاسخ به این که آیا آقای نیلی نباید پاسخگوی عملکرد خود در 2000 روز گذشته باشند، گفت: ایشان در مرتبه‌ای قرار گرفته بودند که الان هم باید پاسخگو باشند اما در کشور ما هیچ کسی پاسخگوی عملکرد خود نیست حتی بعدش، عملکردش به عنوان سابقه و امتیاز برای آن شخص و کارهای بعدی‌اش محسوب می‌شود.

افقه تأکید کرد: معمولا در کشور ما مسئول به عنوان شخصی که باید مورد سوال قرار بگیرد نیست، ماجرای ایشان هم مثل بقیه است!

وی در رابطه با این که برخی از دوستان دکتر نیلی ادعا میکنند که سیاست‌های مد نظر نیلی در اقتصاد اجرایی نمی شود، اظهار داشت: هر سیاستمدار و هر رئیس جمهوری به جز مصالح اقتصادی ملاحظات‌های دیگر را هم باید مد نظر قرار دهد، گروه طرفدار بازار آزاد از جمله آقای نیلی انتظار دارند که مسئولان به تمامی حرف‌های آنان گوش دهند، در صورتی که برخی از تصمیماتشان ممکن است که تبعات بد سیاسی و اجتماعی داشته باشد.

وی تصریح کرد: حتما آقای نیلی و دوستانشان انتظار داشتند که سیاستمداران تمامی سیاست‌هایشان را چشم بسته بپذیرند. مثلا ممکن است این ها توقع داشته اند که یارانه نقدی حذف شود و یا قیمت ها بالاتر برود و رئیس جمهور دیده اند که صلاح نیست و نپذیرفته اند، هر چند به جرأت می توان گفت که همین الان هم عملا 70 تا 80 درصد سیاست‌های آن‌ها در اقتصاد کشور اعمال شده است، حتما توقعشان 100 درصد بوده است در حالی که تا این حد هم مجموعه دولت زیادی زیر بار سیاست‌های آنان رفته است.

ارسال نظر: