وقتی تجهیزات نظامی آمریکایی دیگر خریداری ندارند؛

روی‌آوردن دست‌کم ۱۳ کشور جهان به خرید سامانه‌های موشکی روسی

کدخبر: 2284850

برخی منابع اطلاعاتی اعلام کردند دست‌کم ۱۳ کشور علاقمند به خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه هستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه سی ان بی سی نیوز، دست کم 13 کشور علاقمند به خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 روسیه هستند.

طبق گفته منابعی که به ارزیابی های اطلاعاتی دست اول آمریکا دسترسی دارند، دست کم 13 کشور جهان علی رغم تحریم های واشنگتن علیه مسکو و به جای خرید تسلیحات ساخت شرکت های آمریکایی به خریداری سامانه دفاع موشکی اس-400 روسیه علاقمند هستند.

یکی از این منابع که نخواست نامش فاش شود، گفته است عربستان سعودی، قطر، الجزایر، مراکش، مصر، ویتنام و عراق از جمله کشورهایی هستند که برای خرید سامانه موشکی اس-400 با روسیه وارد مذاکره شده اند. این در حالی است که انتظار می رود این کشورها مشمول تحریم های تنبیهی آمریکا به واسطه معامله با روسیه شوند.

این منبع در پاسخ به این پرسش که چرا کشورها خرید سامانه اس -400 را به سامانه های تاد و پاتریوت ترجیح می دهند گفت خارجی ها مایل نیستند وارد روند پردردسر خرید تسلیحات از دولت آمریکا شوند.

وی افزود: بسیاری از این کشورها نمی خواهند منتظر عبور از موانع قانونی آمریکا شوند. سامانه اس-400 محدودیت های صادراتی کمتری دارد و کرملین مایل است روند فروش تجهیزات نظامی را با پرش از روی موانع قانونی تسریع کند. از سوی دیگر، اگرچه مشخص نیست کشورها چه هزینه ای را برای خرید سامانه اس-400 پرداخت می کنند ولی تجهیزات نظامی روسیه عموما ارزانتر از تسلیحات آمریکایی هستند و خدمات پشتیبانی آن گران نیست.

یکی دیگر از این منابع اطلاعاتی که به نامش اشاره ای نشده است در خصوص تمایز فروش تسلیحات آمریکایی و روسی گفت مسکو به طور معمول می تواند اولین سامانه را ظرف دو سال پس از امضای قرارداد ارائه کند، این در حالی است که برآورد زمان ارسال تجهیزات خریداری شده از آمریکا مشکل است.

دست کم ۱۳ کشور خواهان خرید سامانه های موشکی روسی بجای پلت فرم های ساخت آمریکا هستند

در سپتامبر سال جاری میلادی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا طبق قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم ها، دولت چین را به واسطه خرید جنگنده و تجهیزات نظامی از روسیه تحریم کرد. البته آمریکا قادر به چشم پوشی از اینگونه تحریم ها نیز است.

سامانه اس-400 یک سیستم موشکی دوربرد زمین به هواست که مسکو در پاسخ به سامانه های آمریکایی پاتریوت ساخت شرکت ریتیون و تاد ساخت شرکت لاکهید مارتین طراحی کرد.

چین، هند، ترکیه پیش از این برای خرید سامانه اس-400 با روسیه به توافق رسیده بودند. چین به زودی محموله نهایی سامانه اس-400 را از روسیه دریافت می کند. هند، بزرگترین خریدار تجهیزات نظامی روسیه، ماه گذشته قرارداد خرید اس-400 را نهایی کرد. ترکیه نیز به عنوان یکی از متحدان ناتو تا پایان سال آینده میلادی سامانه اس-400 را تحویل می گیرد و در سال 2020 آماده استفاده از آن خواهد بود.

سامانه اس-400 که جایگزین سیستم های موشکی اس-200 و اس-300 است، برای اولین بار در سال 2007 در عرصه جهانی معرفی شد. اس-400 در مقایسه با نمونه های آمریکایی قادر است مجموعه گسترده تری از تهدیدات در محدوده های دورتر و همزمان به صورت چندگانه را هدف قرار دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: