انبارلویی در گفتگو باباشگاه خبرنگاران جوان:

عراق پس از داعش تغییرات جدید را تجربه می کند

کدخبر: 2264832

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:عراق به زودی با تعیین نخست وزیر، دولت و مجلس جدید اولین تغییرات پس از سرنگونی داعش را تجربه می‌کند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ انتخابات پارلمانی عراق در اردیبهشت سال جاری برگزار شد، اما همچنان این کشور به دلیل مشکلات موجود، موفق به تشکیل دولت نشد و همین امر باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای مردم عراق شده است، مردم به طرق مختلف اعتراض خود را نشان دادند و خواستار تشکیل هر چه سریعتر دولت شده اند. از طرفی انتصاب افراد جدید در سمت هایی مانند ریاست پارلمان عراق و تغییر نخست وزیر، رخدادهای مهمی است که گفته می شود می تواند گامی مثبت در راستای بهبود اوضاع عراق باشد. سوریه دیگر همسایه ما هم با مسائل داخلی مواجه است که برای حل مشکلات این کشور هم تدابیری از سوی کشورهای همسایه اندیشیده شده است.

محمدکاظم انبارلویی کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، درخصوص اوضاع ناآرام عراق و تغییراتی که به تازگی این کشور با آنها روبه روست، گفت: شواهد نشان می دهد که در حال حاضر عراق در مسیر درستی در حال حرکت بوده و شواهد نشان می دهد که حاکمیت مردم سالار این کشور با سلطه آمریکا و عربستان مخالف است.

وی با اشاره به روی کار آمدن حلبوسی رئیس جدید پارلمان عراق، گفت: حلبوسی در اولین موضع گیری خود اعلام کرد که نخست وزیر عراق بر اساس معیار مرجعیت انتخاب می شود و همچنین تاکید کرد که نمی پذیرد از خاک عراق ضربه ای به ایران وارد شود.به عقیده من او با این موضع گیری نشان داد که عراق در مسیر آمریکا و اهداف راهبردی اش حرکت نمی کند، بنابراین عراق به زودی با تعیین نخست وزیر، دولت و مجلس جدید که می توان آن را اولین تغییر پس از سرنگونی داعش در این کشور تلقی کرد، گام های مستقل خود را در تأمین منافع ملی بر خواهد داشت.

انبارلویی همچنین در بخش دیگری از این گفت و گو در رابطه با مسائلی که به تازگی سوریه با آن مواجه بوده،همچنین تحولات اخیر این کشور، گفت: سوریه بعد از سرنگونی داعش، روزهای بهتری را سپری می کند، کوچ تروریست ها به ادلب و آمادگی ارتش این کشور در سرکوب آخرین پایگاه تروریستی در سوریه این نوید را می دهد که به زودی شکست تروریست ها در این کشور جشن گرفته خواهد شد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه نشست تهران گامی به جلو برای پیروزی ملت سوریه در برابر تروریسم بود، تصریح کرد: در حال حاضر تقریبا راه های دیپلماتیک برای برخورد با تروریست ها به بن بست رسیده است و به زودی حملات ارتش و مقاومت برای گرفتن آخرین پایگاه تروریست ها در سوریه عملیاتی می شود بنابراین توطئه های آمریکا و رژیم صهیونیستی طی 6 سال گذشته در سوریه به شکست انجا منجر شده است.

انبارلویی ادامه داد: ملت سوریه می توانند با رویکرد مردم سالارانه مشکلات داخلی خود را حل کنند؛ موضوع تدوین قانون اساسی مردم سالارانه با مکانیزم فعلی که در دست اجراست امکان پذیر بوده و خوشبختانه مقدمات آن مهیا شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: آنچه امروز مورد اعتراض برخی قرار گرفته این است که ماندن بشار اسد در سوریه قطعی شده و او توانسته با غلبه بر تروریسم، توطئه های آمریکا و رژیم صهیونیستی را خنثی کرده و به شکست برساند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: