هانی زاده در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

با سرکوب کامل گروه‌های تروریستی سوریه روی آرامش را می‌بیند

کدخبر: 2264798

کارشناس مسائل منطقه گفت: سوریه با سرکوب کامل گروهک های تروریستی روی آرامش را خواهد دید.

به گزارش حوزه سیاست خارجیگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ به نظر می رسد که دولت سوریه آخرین مراحل برقراری صلح در کشورش را می گذراند. البته تا کنون دو بار اصلاح قانون در 7 سال گذشته صورت گرفته و الان هم قصد دارد با مشورت ایران و روسیه اصلاحات دیگری نیز انجام دهند. اما این مسئله که تا چه حد تاثیر گذار خواهد بود جای ابهام بسیار دارد.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ،در مورد تاثیرگذاری تدوین قانون اساسی سوریه، گفت: نشست های مربوط به بازنگری قانون اساسی سوریه برمبنای تلاش مشترک چهار کشور ایران، سوریه، ترکیه و روسیه برای یافتن یک راه حل سیاسی در راستای عبور و مهار بحران سوریه انجام می شود.

وی تصریح کرد: در مدت زمان هفت سال گذشته، دو بار بازنگری در قانون اساسی سوریه برای دادن آزادی های فردی و اجتماعی انجام گرفته، اما نتوانسته تروریست ها را قانع کند؛ علاوه بر این، موضوع فقط تغییر قانون اساسی نیست و گروه های مسلح هم باید سلاح های خود را زمین بگذارند تا سوریه وارد پروسه دولت سازی شود.

هانی زاده با بتاکید بر لزوم کنارگذاشتن سلاح ها توسط گروه های مسلح در سوریه، افزود: روند تغییر قانون اساسی در سوریه با اراده بازیگران محور مقاومت در این کشور در حال انجام است که در راستای همین موضوع برای کاهش خشونت تلاش می کنند. اما، به نظر نمی رسد تغییر قانون اساسی تاثیری بر روند کاهش خشونت ها بگذارد؛ زیرا ادلب هنوز در تصرف اشغالگران است.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به هدف سوریه از تغییر قانون اساسی خود، توضیح داد: بخش مهمی از بحران سوریه به درخواست مردم برای آزادی های بیشتر فردی و اجتماعی بازمی گشت، آنها تظاهرات خود را در راستای همین امر انجام دادند. درنتیجه هدف از اصلاح قانون اساسی مشارکت دادن تمام طیف ها و گروه های سیاسی غیر مسلح در آینده سیاسی سوریه است؛ اما برخی از گروه های خشونت طلب سوری همچنان حاضر نیستند سلاح های خود را کنار بگذارند و راه حل نظامی را به گفت و گو ترجیح می دهند.

وی در مورد موانع و مشکلات بر سر راه برقراری آرامش در سوریه اظهار کرد: گروه های سیاسی غیر مسلح سوریه قصد ورود به روند ساختن آینده سیاسی را دارند، اما این گروه ها تسلطی بر اوضاع میدانی ندارند و بیشتر گروه های مسلح تعیین کننده اند که البته همین گروه های مسلح مانعی بر سر برقراری صلح هستند. از این رو اصلاح قانون نمی تواند تاثیری بر کاهش خشونت بگذارد و برهمین اساس هم تنها راه حل برای برقراری ثبات در سوریه بیرون راندن و خلع سلاح گروهک های تروریستی است.

هانی زاده در مورد موانع و مشکلاتی که آمریکا برای دولت سوریه ایجاد می کند، گفت: در حال حاضر ایالات متحده سعی می کند تا عملیات آزاد سازی ادلب را به تاخیر انداخته و از میان گروه های تروریستی مانند النصره افرادی را انتخاب و در قالب مجموعه های حمایت از مرز های فلسطین اشغالی با هدف تشکیل یک کمربند امنیتی از بلندی های جولان تا منطقه درعا ایجاد کند. در حال حاضر ده هزار نفر از النصره و جیش الاسلام در این کمربند امنیتی هستند تا بتوانند میان ارتش سوریه و ارتش اسرائیل دیواری بوجود آوردند تا مانع نفوذ محور مقاومت در جولان شوند.

این کارشناس خاورمیانه افزود: مانورها در شرق سوریه و در منطقه دیرالزور است و در حال حاضر ایالات متحده چندین پادگان نظامی در مناطق اطراف رقه و دیرالزور ایجاد کرده تا آنها را آموزش نظامی داده و سپس در جولان و درعا متمرکز کند.

وی در پایان در مورد نشست های تغییر قانون اساسی و برقراری صلح در سوریه ، تاکید کرد: ادامه این نشست ها به موازات تحرکات میدانی ارتش سوریه می تواند تاثیر خود را بگذارد؛ البته گروه های مخالفی که در مذاکرات با دولت سوریه شرکت می کنند تسلطی بر گروهگ های تروریستی ندارند و آنچه در صحنه میدانی تعیین کننده خواهد بود، سرکوب کامل گروهک های تروریستی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: