کشتی نجات به سبک کربلایی‌های تهران /نمادی ۱۰۰۰ کیلویی تبلور آئینی شیعی + تصویر

کدخبر: 2264666

عشق به امام سوم شیعیان در طول تاریخ باعث شده است هر قوم و مردم سرزمینی به فراخور علاقه‌شان در قالب نمادهای مختلفی از جمله علم کشی، نخل گردانی،نخل ماتم، سینه زنی، زنجیر زنی و همچنین ساخت کشتی براساس روایت معتبر سَفِینَةُ نَجَاة ارادت خود را نشان دهند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، یکی از هیات های مشهور تهران - هئیت کربلایی های مقیم تهران است که در بدو ورود به حسینیه بزرگ، نمادی از یک کشتی بزرگ به همراه چند کشتی دیگر کوچک به چشم می خورد که به گفته «حاج جاسم» که از قدیمی های این هیات است، این کشتی نماد همان روایت معتبر "إِنَّهُ لَمَکْتُوبٌ عَلَى یَمِینِ عَرْشِ اللَّهِ مِصْبَاحٌ هَادٍ وَ سَفِینَةُ نَجَاة"؛ است.

«حاج جاسم» که ایرانی متولد کربلا است درباره این کشتی چراغ دان به تسنیم می گوید: از این نوع کشتی پدر بنده می ساخت که در نوع خود سبکی قدیمی و برای دهه های 40 و 50 شمسی است، وزن این کشتی 1000 کیلو است و کسی نتوانسته است آن را بلند کند و با کمک چرخ در شب های عزاداری به بیرون حسینیه هدایت می شود تا نماد سَفِینَةُ نَجَاة را تداعی کند.

حسینیه کربلایی های مقیم تهران که در دهه 50 تشکیل شده است، در چهارراه گلوبندک واقع شده است و به گفته «حاج جاسم» یکی از حسینیه های است که در شب های محرم اطعام قابل توجه ای بین عزاداران حسینی توزیع می کند بطوریکه مثلا در هر شب برای 8 هزار نفر غذای نذری پخته شده است.

گفتنی است در منابع روایی آمده است: "إِنَّهُ لَمَکْتُوبٌ عَلَى یَمِینِ عَرْشِ اللَّهِ مِصْبَاحٌ هَادٍ وَ سَفِینَةُ نَجَاة"؛ در طرف راست عرش نوشته شده است: حسین چراغ هدایت و کشتى نجات است.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: